Gå til innhold

Nikon D80, men hva med objektiv?


Anbefalte innlegg

Har mer eller mindre bestemt oss for å kjøpe Nikon D80, men er veldig usikker på valg av objektiv(er).

Kamerat kommer til å brukt til å ta bilder av barna, portretter, samt litt natur og landskap.

Følgende objektiver er under vurdering:

 

Nikon 18-70 (kit)

Nikon 18-200 VR

Nikon 55-200 VR (i kombinasjon med 18-70 eller Tamron)

Nikon 50 mm f/1.8 (i tillegg til 18-70 eller 18-200)

Tamron 17-50 f/2.8

 

Får legge til at dette blir vårt første SLR-kamera, men at fotointeressen er stigende :)

 

Personlig har jeg en liten knapp på 18-200 VR, men det virker som dette objektivet får litt blandet mottakelse.

Mr. Rockwell er jo helt i fyr og flamme over dette objektivet, mens andre er litt mer lunkne.

 

Evt. andre objektiver som vi heller bør satse på?

Er det grunn til å vente på hva som kommer av lanseringer nå i jan/feb i forbindelse med PMA-messa?

Alle gode råd mottas med takk... :)

Endret av Stig73
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når Rockwell er i fyr og flamme, er faren for at vi brenner oss på hans råd ganske stor ;)

 

Kitzoomen utgjør en økonomis svært atraktiv pakke, men det er klart at andre alternativer kan gi bedre bilder. Tamron 17-50 er et av de alternativene. For de fleste vil en pakke med det objektivet være det beste alternativet. For meg er det den perfekte normalzoom for cropformatet, sett bort fra at det ikke har VR/IS. dessverre må jeg betale dobbelt så mye for et tilsvarende med IS til Canon, og Nikon har visst ikke et alternativ med det brennviddeomfanget med VR. Derfor blir mitt klare råd Tamron. 18-200 fra Nikon har VR, men må se seg grundig slått av nevnte Tamron på optiske egenskaper. De øvrige egenskapene (det enorme brennviddeomfanget) har ikke jeg bruk for, men det gjelder ikke nødvendigvis deg. Det blir et valg mellom lang tele og optiske egenskaper.

 

En Tamron 17-50 er så skarp på største blender at en 50mm f/1,8 blir helt overflødig. Det er fordi man sjelden bruker den med større blender enn 2,8. I kombinasjon med både Nikons kitobjektiver stiller det seg helt annerledes. Da vil man trenge den til å få tilstrekkelig liten dybdeskarphet til portretter.

 

Du nevner selv at man kan kombinere 55-200 VR med en av normalzoomene, og det er det optisk beste alternativet for å få med seg hele brennviddeomfanget som superzoomen gir. Den har også VR i det området hvor du trenger det mest, på lange brennvidder. Det vil bli en glimrende kombinasjon med Tamron 17-50.

 

Selv for en elsker av fastoptikk som meg så er det å kun være utstyrt med en 50mm på en D80 litt galematias. Da ville kamera etter kort tid blitt liggende hjemme oftere enn det gjør i dag. Det blir altfor snevert utsnitt når man bruker cropsensor. Ingen jeg kjenner kunne klart seg med det som eneste brennvidde, utenom i korte perioder (som tidsbegrenset dogmefotografering som har vært populær på akam i høst). Jeg vet at noen her har klart det, men de er i klart mindretall. Hvis du først skal velge en eneste brennvidde i starten, så må det bli 35mm eller videre.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte ikke 50 f/1.8 som eneste objektiv, heller som et supplement til kitobjektivet eller til 18-200.

Ingen av de er jo spesielt lyssterke, og således kunne det være kjekt å ha til innebruk tenkte jeg...?

Men hvis jeg velger Tamron, så er altså det fastobjektivet overflødig?

Heller Tamron enn 18-70 da altså, hvis man ser bort fra prisforskjellen?

Har lest noen steder at Tamron sin AF bråker noe mere, samt at det ikke fokuserer like raskt som Nikon sin objektiver. Dette er kanskje ubetydelig forskjeller?

 

Klarer liksom ikke helt å gi slipp på tanken ved å klare seg i det store og hele med et objektiv (les: 18-200 VR).

Ser liksom for meg at kona ville satt stor pris å slippe objektivbytte.

Er 18-200 VR så mye dårligere enn Tamron, eller vil ikke en amatørfotograf merke de store forskjellene?

Endret av Stig73
Lenke til kommentar

Du er tydligvis ute etter et allround objektiv. For bilder av natur og landskap er det først og fremst nyttig med vidvinkel, selv som tele kan benyttes til dette formålet er dette teknisk mer krevende (må ha et godt fotografisk øye for å se fine utsnitt). For fotografering av barn (i lek) er det en klar fordel med raske objektiver da barn har vanskelig for å holde seg rolig. Portretter gjør seg best med en relativ kort tele (80-200 mm). Ut i fra de alternativer som du har satt opp ville jeg ha gått for Tamron 17-50 + Nikon 55-200 VR. Alternativt kun 18-200 VR. Fordelen med sistnevnte er at den ikke er spes tung, dekker et stort zoomområde, har VR og at du slipper å drasse med deg flere objektiver om du skal på familieferie o.l.

Lenke til kommentar

18-200 VR i kombinasjon med 50mm er ingen dum idè. Da har du en alt-i-ett løsning samtidig som du har et lyssterkt objektiv til portretter. Det er vanskelig å få liten nok dybdeskarphet med en lyssvak zoom, men til vanlig bruk er det ikke det man er ute etter. Det er stort sett til portretter og "kunstneriske bilder" at man trenger liten dybdeskarphet.

 

Jeg mener at en Tamron 17-50/2,8 gjør den aktuelle fastoptikken overflødig. Et enda mer lyssterkt objektiv er en helt annen sak, men f/1,8 som største blender er det dårlig argument, siden skarpheten ikke er god før opp mot f/2,8. Zoomen fra Tamron er faktisk ganske brukbart til portretter på 50mm og full åpning. Noen (blant andre jeg) ville klart seg uten noe annet objektiv "resten av livet", men på et tidspunkt vil selvfølgelig pengene brenne litt i lommen igjen. Det er alltid gøy med noe nytt en gang i mellom, men for noens tilfeller kan det lett ta flere år får det tidspunktet inntreffer.

Lenke til kommentar

Kunne seff dratt fram det :)

 

Er jo et langt bedre alternativ enn en lyssvak middelmålig 18-200. Men jeg er den enste som deltar her på akam som stor sett ligger innenfor den brennvidden. Ser jo ut som om alle bare må ha ekstremvidvinkel før noe annet her inne :)

 

Sigma 50-150 er ypperlig, men igjen er det Sigma. Sjansen for å få mandagsojektiv er store og dessuten mangler den VR.... Hadde Nikon vært litt kundevenlig hadde vi kanskje sett en nikon 50-150 f2.8 VRII (den hadde jeg hvertfall kjøpt umiddelbart)

Lenke til kommentar
Det var da svært til støy ja, mye verre enn de Nikon objektivene jeg har. Men nå styres vel Af´en til dette objektivet fra huset via en skrue, så det er vel den som gjør at det båker en del.
Det der er Canon-versjonen av Tamron 17-50, så den har nok innebygget fokusmotor akkurat som alle Canons autofokus-objektiver. Men Tamron har ikke noe ala SWM el.l, de bruker en konvensjonell motor.

 

Nikon-versjonen bruker skruedrift akkurat som Nikons ikke-AF-S-objektiver, men det bråker mye mindre (i hvert fall på min D80) enn det der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...