Gå til innhold

Hjelp til HTPC og Lydanlegg


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har investert i en 37" LCD, HD-Ready.

 

Ønsker i denne forbindelse å få på plass to ting:

 

PC som takler knirkefri avspilling av 720p, og som bråker minst mulig.

 

To stk høytalere som gir "surround følelse". :)

 

Hele pointet er at mitt hw-behov kræsjer med fruen sitt estetikk-behov, og jeg er allerede "out on a limb" med en 37".

 

Jeg har sett litt på anlegg på nettet, som har to høytalere og sub, som sikkert funker bra - men disse kommer også med DVD-spiller, og jeg føler at jeg egentlig ikke trenger det, ettersom PC-en fint kan ta seg av dette?

 

Eksempel:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=82066

 

I teorien så trenger jeg kun høytalerne og suben, men spørsmålet er hvordan dette lar seg koble til en PC.

 

 

Jeg har dessverre ikke nok peiling på dette feltet, lengste jeg har strukket meg til hjemmekino er å koble en laptop til en CRT via S-Video -> Scart. :nei:

 

Kan noen anbefale et oppsett, med hardware til en HTPC, fint lite kabinett (sort, fortrinnsvis). Det skal takle avspilling av 720p og surfing på nett. Minimum 500 gb lagring, helst det dobbelte. Spill er ikke aktuelt. Kun film, musikk og evt. surfing.

 

Samtidig så er det greia med anlegget, 2 stk speakers + sub er max.

 

Intet pristak, enn så lenge. :)

 

På forhånd takk,

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Har investert i en 37" LCD, HD-Ready.

 

Ønsker i denne forbindelse å få på plass to ting:

 

PC som takler knirkefri avspilling av 720p, og som bråker minst mulig.

 

To stk høytalere som gir "surround følelse". :)

 

Hele pointet er at mitt hw-behov kræsjer med fruen sitt estetikk-behov, og jeg er allerede "out on a limb" med en 37".

 

Jeg har sett litt på anlegg på nettet, som har to høytalere og sub, som sikkert funker bra - men disse kommer også med DVD-spiller, og jeg føler at jeg egentlig ikke trenger det, ettersom PC-en fint kan ta seg av dette?

 

Eksempel:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=82066

 

I teorien så trenger jeg kun høytalerne og suben, men spørsmålet er hvordan dette lar seg koble til en PC.

 

 

Jeg har dessverre ikke nok peiling på dette feltet, lengste jeg har strukket meg til hjemmekino er å koble en laptop til en CRT via S-Video -> Scart. :nei:

 

Kan noen anbefale et oppsett, med hardware til en HTPC, fint lite kabinett (sort, fortrinnsvis). Det skal takle avspilling av 720p og surfing på nett. Minimum 500 gb lagring, helst det dobbelte. Spill er ikke aktuelt. Kun film, musikk og evt. surfing.

 

Samtidig så er det greia med anlegget, 2 stk speakers + sub er max.

 

Intet pristak, enn så lenge. :)

 

På forhånd takk,

 

mvh

kjetilfb

 

Jeg holder også på å bygge meg en HTPC. Hvis du ser på HW.no sine anbefalinger (stuegrisen) så har du et godt utgangspunkt.

 

Høytalere er det mye å velge i. Designsett som spiller pent, dette er det trøkk i, og dette er kongen :thumbup:

 

Jeg har prøvd alle disse, og kan anbefale alle.

 

-lk-

Lenke til kommentar
Jeg holder også på å bygge meg en HTPC. Hvis du ser på HW.no sine anbefalinger (stuegrisen) så har du et godt utgangspunkt.

 

Høytalere er det mye å velge i. Designsett som spiller pent, dette er det trøkk i, og dette er kongen :thumbup:

 

Jeg har prøvd alle disse, og kan anbefale alle.

 

-lk-

 

Tusen takk for innspill.

 

Har sett litt rundt, og kommet med følgende oppsett:

 

Kabinett

 

Silverstone SST-LC17

 

HK

 

Gigabyte GA-73PVM-S2H

 

CPU

 

Intel Core 2 Duo E4500

 

Fjernkontroll

 

Microsoft Fjernkontroll for Media Center 2005

 

PSU

 

Fortron-Source Zen 300W

 

HDD

 

Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA

 

HD-DVD Player

 

Toshiba SD-H802A

 

RAM

 

OCZ DDR2 2GB-Kit (2x1024MB) PC2-6400 Gold GX XTC Rev 2

 

GPU

 

XFX Geforce 7600GS 256

 

 

To spørsmål samtidig:

 

1) Vedrørende tastatur/mus. Jeg har hørt - eller snarere lest (i denne geniale guiden) at RF er å foretrekke foran blåtann på trådløse enheter. Noen innspill på dette? For alt jeg vet så er dette " a problem of the past".

 

2) Høytalere - Jeg er litt skeptisk til "datahøytalere" i stuen - er du sikker på at disse vil gi god nok lyd på filmtitting? Merk at jeg også ønsker å kjøre lyden gjennom høytalere når jeg ser på vanlig TV, ettersom jeg er drittlei lyden fra vanlige TV-høytalere.

 

Forøvrig så trenger jeg ikke noe TV-tuner kort, såvidt jeg vet hvertfall.. :) Jeg skal ikke ta opp noe fra TV, og jeg får digital tuner fra Canal Digital om et par dager..

 

Takk for hjelpen så langt!

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
Jeg holder også på å bygge meg en HTPC. Hvis du ser på HW.no sine anbefalinger (stuegrisen) så har du et godt utgangspunkt.

 

Høytalere er det mye å velge i. Designsett som spiller pent, dette er det trøkk i, og dette er kongen :thumbup:

 

Jeg har prøvd alle disse, og kan anbefale alle.

 

-lk-

 

Tusen takk for innspill.

 

Har sett litt rundt, og kommet med følgende oppsett:

 

Kabinett

 

Silverstone SST-LC17

 

HK

 

Gigabyte GA-73PVM-S2H

 

CPU

 

Intel Core 2 Duo E4500

 

Fjernkontroll

 

Microsoft Fjernkontroll for Media Center 2005

 

PSU

 

Fortron-Source Zen 300W

 

HDD

 

Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA

 

HD-DVD Player

 

Toshiba SD-H802A

 

RAM

 

OCZ DDR2 2GB-Kit (2x1024MB) PC2-6400 Gold GX XTC Rev 2

 

GPU

 

XFX Geforce 7600GS 256

 

 

To spørsmål samtidig:

 

1) Vedrørende tastatur/mus. Jeg har hørt - eller snarere lest (i denne geniale guiden) at RF er å foretrekke foran blåtann på trådløse enheter. Noen innspill på dette? For alt jeg vet så er dette " a problem of the past".

 

2) Høytalere - Jeg er litt skeptisk til "datahøytalere" i stuen - er du sikker på at disse vil gi god nok lyd på filmtitting? Merk at jeg også ønsker å kjøre lyden gjennom høytalere når jeg ser på vanlig TV, ettersom jeg er drittlei lyden fra vanlige TV-høytalere.

 

Forøvrig så trenger jeg ikke noe TV-tuner kort, såvidt jeg vet hvertfall.. :) Jeg skal ikke ta opp noe fra TV, og jeg får digital tuner fra Canal Digital om et par dager..

 

Takk for hjelpen så langt!

 

mvh

kjetilfb

 

Jeg bruker det Logitech DiNovo sett, (bluetooth) det har jeg hatt i 5år nå, fungerer utmerket.

 

Gå heller for dette skjermkortet. Det er bedre egnet til HD-avspilling. Men strengt tatt så trenger du ikke noe skjermkort heller. Det er et ok onboard skjermkort på hovedkortet, som takler HD fint.

 

Disse høytalerne spiller bra i en liten stue, 20m2. De kan kobles på audio-out på CD tuneren. Fordelen med disse er at du slipper forsterker. Skal du ha større stuehøytalere så må du kanskje kjøpe deg en forsterker/reciver også.

 

Slike sett, blir en helt annen klasse :yes: Men det koster litt mer også da.

 

-lk-

Endret av fagerbakken
Lenke til kommentar
Jeg bruker det Logitech DiNovo sett, (bluetooth) det har jeg hatt i 5år nå, fungerer utmerket.

Gå heller for dette skjermkortet. Det er bedre egnet til HD-avspilling. Men strengt tatt så trenger du ikke noe skjermkort heller. Det er et ok onboard skjermkort på hovedkortet, som takler HD fint.

 

Disse høytalerne spiller bra i en liten stue, 20m2. De kan kobles på audio-out på CD tuneren. Fordelen med disse er at du slipper forsterker. Skal du ha større stuehøytalere så må du kanskje kjøpe deg en forsterker/reciver også.

 

Slike sett, blir en helt annen klasse :yes: Men det koster litt mer også da.

 

-lk-

 

 

Vel, grunnen til at jeg var skeptisk til ATI-kort og onboard-kort var dette utsagnet fra htpc-guiden jeg linket til over:

 

I will start with nVidia simply because their cards do have a strong edge over those from ATI when it comes to this kind of use. What you'll definitely want is a card that features PureVideo. All nVidia cards 6200 series and up do sport the feature. So what is PureVideo? Without getting too technical, it is basically a technology that will provide the highest quality video playback currently available. These cards will decode (in hardware) mpeg2, mpeg4 and H264 AVC. This also will result in low CPU utilization and power consumption. When hooked up to a quality HDTV, the output is superb and will outperform almost all standalone DVD players on the market, regardless of price. For me at least, the difference is like night and day. It's that much better.

 

nVidia cards also have an edge because setting one up to work with your HDTV is very easy. Using the nVidia Control Panel, you can simply run a wizard that will basically set a custom resolution to fit the screen. Why is this necessary? I'll explain at the end of the article which will feature some valuable tips.

 

Now, while I wouldn't use anything but an ATI powered card in my main desktop rig, I would personally not recommend one for an HTPC setup. For years now, I've never been a fan of their Catalyst Control Panel and setting up the card to work well with your HDTV is not as easy as it is with nVidia.

 

Jeg har forøvrig funnet i skapet med det raret i, 2 stk mission høytalere, ganske pene - med gullplugger og tykke kabler. :) Kanskje er dette et alternativ? I såfall trengs vel "bare" en forsterker?

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Da er varene bestilt, - her er handlevogn.

 

Har enda ikke bestemt meg for anlegg, er veldig nysgjerring på hvordan lyden er i mission-høytalerne jeg fant, men jeg må jo nesten kjøpe en forsterker for å finne det ut! :roll:

 

Jeg glemte å kjøpe trådløst nettverkskort, men tenkte jeg skulle ta det fra en vanlig butikk, har datakjeden i nærheten. Noen som har noen anbefalinger der? Routeren er på kontoret, og HTPC skal stå i stuen, men laptopen kommer fint på nett like under TV'n, så jeg håper jeg slipper signalforsterkere og masse styr..

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er htpc'n kommet, og jeg har skrudd sammen rubbel og bit.

 

En eneste ting plager meg litt - jeg ser ikke ut til å finne en eneste 3-pin fan-connector på hovedkortet?

 

Finnes det noe løsninger på dette? Jeg kommer til å få trøbbel med varmen som det er - med ingen chassisvifter så er det jo dødfødt..

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...