Gå til innhold

Renter på sparing på sparekonto?


kevlar89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja skulle ønske det var slik :)

Men etter det jeg har forstått er det ikke slik.

Man får 4,55% rente pr. år. Men det en får i renter blir utbetalt hver måned.

Selv har jeg ca 15.000,- på Skandiabanken-kontoen min, og der får jeg hver måned ca 50,-

På et år blir dette ca 600,-

600,- er ca 4,55% av 15.000.

 

Mvh Jan Ove

Lenke til kommentar
Fant ut det etter litt om og menn ja:p

Hadde vært rått om vi hadde fått 4,55% av saldo vær måned da;)

Større bedrifter har i enkelte tilfeller kapitalisering av rentene kvartalsvis, og av og til oftere og. Tror ikke dette er noe som tilbys personkunder, men unntak finnes alltid...

Endret av learntofly
Lenke til kommentar

Hadde man fått 4.5% rente per måned så ville man på 1000,- endt opp med 1000*1.05^12 = 1795.86 som er nesten 80% (795.86 / 1000) rente på ett år. Jeg skulle gjerne hatt en bank som hadde slike vilkår for innskudd ;-)

Endret av tokakv
Lenke til kommentar

Nei. Det er ingen forskjell i hva man får utbetalt. Rentesatsene oppgis alltid i pa. uansett.

 

Så for jamføring med dagens rentesats kan du si at DinBANK gir 1.12% mer avkastning pa. Av et innskudd på 50 000 NOK gir DinBANK 560 NOK mer i avkastning på ett år.

 

Endret: Jamføringen er mellom Skandiabanken (4.55% pa.) og DinBANK (5.67% pa.).

Endret av Moldarin
Lenke til kommentar

Alle banker renteberegner jo per dag du har hatt pengene på kontoen, hvis du har 0kr på konto hele året og setter inn 10000 siste dag i året får du bare 10000xrente%/365*1 ,kjøres i de fleste banker en gang i året, ikke en gang i mnd, interessant at skandiabanken gjør det, men jeg tror jeg foretrekker å få rentene årlig, føles ltt mer på den måten.. forøvrig så renteberegnes ikke beløp ved produktskifte på en konto meg bekjent, kan du gi et eksempel på en bank som gjør dette Wlffrsether ?

 

Et spørsmål ang skandiabanken sin praksis der, du sier de blir utbetalt ? eller godskrevet konto ? De "gir" jo bort penger ved å gjøre det å påfører seg selv ekstra utgifter , renters rente som du nevner..

 

Hvis du avslutter en konto og åpner en nye blir det selvfølgelig noe annet, du kan ikke endre kontotype uten å gjøre opp den gamle og opprette en ny, da hver kontotype gjerne har et sett med prefix, 4 førstetall angir kontotype. (bruks/spare/drift/valuta etc)

førøvrig en spennende problemstilling, burde være litt størrelse på innskuddet for at man gidder kanskje men, absolutt interessant..

Lenke til kommentar

Skandiabanken har effektiv rente på 4.55 prosentpoeng i året. De betaler ut, eller tilgodeskriver renter per måned. De har ikke en ekstra kostnad med dette da månedlig rente regnes ut som (1+r)^12 = 1,0455 hvor r er den månedelige renten som gjør at 1000 vil vokse til 1045,50 på ett år, altså 12 måneder.

Endret av tokakv
Lenke til kommentar
Et spørsmål ang skandiabanken sin praksis der, du sier de blir utbetalt ? eller godskrevet konto ? De "gir" jo bort penger ved å gjøre det å påfører seg selv ekstra utgifter , renters rente som du nevner..

 

Renta er gitt effektivt pr. år. Her skal eg vise korleis dette går til.

 

Skandiabanken har ei rente på 4,55 rente.

 

Renteavkastning er gitt ved (1+r)^n (mellomrom) -1

 

Vi veit at avkastningen pr. år er 0,0455 (gang inneståande beløp med detta for å få nytt inneståande beløp etter eit år), ergo:

 

(1+r)^n (mellomrom) -1 = 0,0455

 

Vi veit det er 12 måneder i året, ergo:

 

(1+r)^12 (mellomrom) -1 = 0,0455

 

(1+r)^12 = 1,0455

 

Tar med 12-rota på kvar side får med

 

1+r = tolvterota av 1,0455

 

r = tolvterota av 1,0455 -1

 

r er lik om lag 3,71x10^-3 (0,00371)

 

 

For å vise at det stemmer:

 

100 (1+3,71xtolvterota av 1,0455 -1)^12 = 104,55

 

 

Vil du sjølv prøve på kalkulatoren trykker du inn 100 og gangar med 1,00371 12 ganger.

 

Kanskje litt rotete, men det få duga.

 

Skandiabanken har effektiv rente på 4.55 prosentpoeng i året. De betaler ut, eller tilgodeskriver renter per måned. De har ikke en ekstra kostnad med dette da månedlig rente regnes ut som 1.0455^x = 12 som er den månedelige renten som gjør at 1000 vil vokse til 1045,50 på ett år, altså 12 måneder.

 

Viss likninga di stemmer, er den månedlige renta på, hold deg fas, nesten 55,85%

 

1.0455^x = 12

 

x = log12/log1.0455

 

x = 55,84657 ...

 

Endring: Endring på grunn av at formlande kunne mistolkast.

Endret av Lars!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...