Gå til innhold

Størrelse på swap partisjon ?


teik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 6 måneder senere...

@Danielsm, har du swap på 6GB?? Hva i Saint IGNUcius' navn gjør du med PC'en som krever så stor swap?

 

@teik, jeg bruker en 1:1 ration for størrelsen av swap i forhold til RAM.

Jeg har en bærbar med 512MB ram som jeg bruker til daglig surfing, chatting og å se Mythbusters på, og det er skjeldent den i det hele tatt må bruke swap

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
hvor mye hvis jeg har 4gb ram da? :p

Spørr'u på jørrs eller? :)

 

Jeg har 4GB ram på hovedmaskina og kjører med 4GB swap.

For det meste trenger jeg det ikke, men kan sikkert være kjekt å ha om jeg f.eks. skulle finne på å leke med Blender eller no slikt ...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Meg du spør, Danielsm?

Jeg kjører nå Slamd64, en 64 bits port av Slackware, min favoritt distro. Dog har jeg ikke stor bruk for å kjøre 64bit; jeg gjør det mest fordi jeg kan og vil.

Jeg kjørte slamd64 tidligere også, men gikk tilbake til Slackware da slamd64 ikke var særlig moden da. Nå fungerer alt så meget bedre, og siden Opera 64bit takler flash-plugin sjøl, slipper jeg å rote med ndiswrapper. Dermed ser jeg ingen grunn til å bytte tilbake til 32 bit lenger.

Lenke til kommentar
Iallefall ikke kjør uten swap, det byr bare på problemer. Jeg kjører fremdeles 2x RAM, uansett om det er workstation eller laptop.

Har man heftig med RAM på en PC ser jeg ikke hva slags problemer som skulle dukke opp ved å ikke ha swappartisjon, selv om mange distroer advarer på det sterkeste hvis man dropper det under partisjoneringen.

 

Selv har jeg kjørt uten swap i lang tid på maskiner med mye minne, og aldri opplevd problemer. Men såklart: "better safe than sorry" vil vel mange si. Og har man svær harddisk er det neppe noe problem å avsette en GB eller to. Men i motsatt ende av skalaen fins jo også de som har fancy PC med mye RAM men liten SSD-disk, og da syns jeg det blir dumt å skremme livskiten ut av folk med verdens undergang om de dropper swappartisjon ;)

 

Men som default swapper jo linux minimalt om man har mye minne, selv om kernelens "swappiness" kan justeres. I skarp kontrast til Windows, som etter min mening er altfor aggresiv med å swappe/page ut selv programmer man aktivt bruker, bare fordi man f.eks. kopierer en stor fil i bakgrunnen :thumbdown:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Kjører uten swap på Eee'en min, for det første er det ikke så mye plass på den i utgangspunktet, og for det andre er det sikkert lurt å spare SSDen for de ekstra write cyclene.

 

Har riktignok oppgradert den til 2GB RAM, men det har vært problemfritt. Bruker den ikke til stort annet enn surfing i Opera, ssh og teksteditorer/abiword heller, da. :)

 

Ellers er det nok lurt å ha litt swap, men 2* RAM er det neppe mye vits i å ha om man har en anstendig mengde RAM, om man ikke har veldig spesielle behov.

Lenke til kommentar
Kjører uten swap på Eee'en min, for det første er det ikke så mye plass på den i utgangspunktet, og for det andre er det sikkert lurt å spare SSDen for de ekstra write cyclene.

Jeg hadde SSD spesielt i tankene da jeg skrev forrige post ha ;) Ikke bare pga. slitasje (vet ikke hvor stort problem dette er i praksis).

 

Men en annen og reell problemstilling med SSD er jo at størrelsesforholdet mellom RAM og disk har endret seg. Med tradisjonelle harddisker har man gjerne en disk på størrelsesorden 100x RAM, slik at kostnaden ved å sette av litt plass til swap er liten. Men med SSD snakker vi ofte om størrelsesorden 10 isteden, og da er det ikke like artig å miste 1/10 av disken til swap, som kanskje ikke engang er nødvendig. RAM er også veldig billig i disse tider. Mens SSD foreløpig er (relativt) dyrt!

Har riktignok oppgradert den til 2GB RAM, men det har vært problemfritt. Bruker den ikke til stort annet enn surfing i Opera, ssh og teksteditorer/abiword heller, da. :)

Selv har jeg heller ikke mer enn 2GB på hoved-PCen min som jeg skriver på nå. Dette var heftig da jeg bygde den, men i dag velger jo mange å gå for enda mer RAM.

 

Likevel har jeg aldri registrert å bruke over 1GB RAM til programmer, selv om jeg har opera/firefox med haugevis av tabs, IM, jukeboks i bakgrunnen ++

 

Det er forresten ett unntak, nemlig hvis jeg har brukt virtualbox/vmware til å fyre opp flere OS samtidig. Da går minnebruken såklart opp en del.

Ellers er det nok lurt å ha litt swap, men 2* RAM er det neppe mye vits i å ha om man har en anstendig mengde RAM, om man ikke har veldig spesielle behov.

Etter min mening er "2xRAM-regelen" gått litt ut på dato, og stammer fra en tid hvor PCer hadde relativt sett mindre RAM i forhold til hva OS og programmer krevde, slik at det var helt vanlig med heftig swapping selv til normal databruk. Før i tiden var det jo ikke unormalt at Windows la beslag på halvparten av RAMen selv rett etter boot. Det har vel også vært tilfelle nå i nyere tid pga. Vista preinstallert på altfor svake maskiner.

 

Men i dag sitter jeg med OpenSuse 11 hvor det selv i GNOME (som er relativt ressurskrevende!) bare brukes ~200MB RAM etter innlogging, og det er uten noe tweaking. Dette utgjør da 1/10 av fysisk minne i PCen min. På en eldre PC jeg har stående har jeg OpenSuse 10.3 med KDE 3.x hvor det bare brukes 80-90MB :)

 

Kort og godt: Swap er slett ikke dumt, men slike seiglivete myter som at man MÅ ha swap tilsvarende 2 x RAM er det på tide å få avlivet.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Kort og godt: Swap er slett ikke dumt, men slike seiglivete myter som at man MÅ ha swap tilsvarende 2 x RAM er det på tide å få avlivet.

 

Kanskje enkelte linux-installere bør justeres litt også. Enkelte av dem foreslår jo 16GB til swap når jeg installerer på min stasjonære som jeg har stappet 8GB RAM inn i (det er jo så billig!).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...