Gå til innhold

Sliter med grønn/turkis på 40D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-q5ES5fDk

Kansje hvitbalansen?

 

Vansklig å si uten detalier, har det vært sånn lenge? siden du kjøpte det?

 

Legg inn noen bilde eksempler så blir det lettere å finne ut av.

Lenke til kommentar

På 10 000K begynner grønnfargen å se ut slik jeg husker den fra konserte, men da er det ikke så mye igjen av resten av bildet.

Tok også ett bilde i normal innendørs belysning (lysrør) av en turkis flaske, og den ble ganske enkelt blå. Dette bilde har jeg dessverre slettet.

 

Noen som vet om kameraet har innstillinger for dette, eller om det rett og slett er fotografens feil?

Lenke til kommentar

Jeg sitter på en skjerm med 256 farger akkurat nå, så det er ikke så lett å si, men problemet ditt kan være at de ulike delene av bildet er lyssatt av lyslkilder med ulik fargetemperatur. Da blir det vanskelig å få fargene riktig. Det du evt. kan gjøre er å bruke en raw-behandler som lar deg sette ulik hvitbalanse for ulike deler av bildet - f.eks Lightzone.

 

Edit: Når det gjelder hvitbalanse generelt, så er det et av de sterkeste argumentene for å bruke raw. Automatikken i kameraet går forholsvis ofte på snørra. Det finnes presets man kan velge (men de glemmer man å endre når lyset endrer seg), og man kan selvsagt styre med kalibrering av hvitbalansen i tide og utide - det slipper man med raw, siden man kan ordne det i etterkant, uten at det påvirker bildekvaliteten.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Har gjort en del testing nå. Ser ut som om problemet er gjeldene i alle lysforhold hvis fargen er turkis. Da blir fargen i bildene tydelig blå. Se vedlagt bilde. Flaska ser mer grønn ut, enn blå, i virkeligheten.

 

Jeg testet også med en Fujifilm F40fd (noe billiger kamera) og fikk samme resultat.

Er det noen andre som kan ta noen bilder av noe turkis og se hvordan dette blir.

 

Finnes det noen gode tester som kan gjøres for å kontrolere at farge gjenngivelsen i kameraet er i orden?

 

 

post-147302-1199498502_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Alle kameraer prøver å gjette hva som er riktig farge på lyset som belyser motivet ditt. Hvis en farge i motivet er veldig dominerende er det vanskelig for kameraet å vite om det skyldes belysningen eller motivet, og det vil ofte prøve å kompensere ved å normalisere litt. Av og til er det riktig og av og til ikke.

 

For å teste kameraet, for eks med flasken du viste på siste bilde kunne du ideelt plassert et fargekart fra Gretag Macbeth (http://www.amazon.com/Gretag-Macbeth-ColorChecker-Chart-11-5/dp/B0009ALXU2) i bildet sammen med flasken, men de er ikke akurat gratis. En annen rimeligere mulighet er et gråkort som er mye billigere og som du finner i mer avanserte fotobutikker. Det finnes også andre produkter som er nøytralt grå og som kan brukes. I nødsfall kan du bruke et hvitt ark også, men det er ikke ideelt.

 

Uasett hva du velger, plasser det i bildet sammen med det du skal ta bilde av. Ta bilde med raw+jpg, eller to bilder hvis kameraet ikke støtter begge formater på en gang (men da må kameraet stå på stativ for å sikre eksakt samme utsnitt, nesten samme holder ikke). Etterpå konverterer du raw-bildet og setter fargebalansen i raw-konverteringen. Sammenlign RAW og JPG. Har du et Gretag Macbeth kan du selvfølgelig gjøre mer nøyaktige sammenligninger. Det finnes oversikt over de nummeriske verdiene for hver farge i plansjen. I bildet av flasken kan du sannsynligvis bruke den hvite delen for å få en ganske god fargebalanse (gitt at den skal være hvit). Men vær klar over at nesten nøytral hvit og helt nøytralt kan gi en del utslag så å kjøpe noe som du vet er nøytralt er fortsatt bedre.

 

Når det gjelder det første bildet du viste er jeg enig med andre svar i at har du et bilde med ulike lyskilder i ulike deler av motivet vil aldri alle bli rikitge samtidig uten at du justerer dem individuelt i et bildebehandlingsprogram. I praksis kan det være veldig arbeidskrevende for ikke å si nesten umulig hvis motivet er komplissert.

 

EDIT: I stedenfor å sette hvitbalansen i ettertid kan du selvfølgelig også gjøre det i forkant. Kameraet har en funksjon for å sette hvitbalansen manuelt. Da plasserer du noe nøytralt i det lyset du skal ta bilde, bruker manuell hvitbalansefunkjson for å sette nøyaktig hvitbalanse. Dette er imildertid ofte vanskelig å få til i praksis så jeg foretrekker å bruke raw og om nødvendig justere i ettertid. Skal du imidlertid ta masse bilder i eksakt samme lysforhold kan det å sett hvitbalnassne først fungere fint. Husk å sett tilbake til Auto når du er ferdg!!

Endret av se#
Lenke til kommentar

En monitor kan vise et begrenset antall fargetoner. Gamut, eller fargerom på norsk, betyr de fargene man klarer å representere. Om en farge ligger utenfor det aktuelle fargerommet (det vanligste er sRGB, som er forholdsvis lite), så må den representeres med en annen farge. Tar jeg ikke helt feil, så driver du å rører borti et område hvor sRGB ikke er spesielt god.

 

Om du velger et annet fargerom (Adobe RGB ell.), så får du kanskje mer korrekte farger, men det er ikke sikkert skjermen din klarer å vise dem! Utenom kostbare skjermer for proff bildebehandling er det kun sRGB som gjelder.

 

Mer/bedre info: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...dobeRGB1998.htm

Lenke til kommentar

Out of gamut kan selvsagt være et problem, men så lenge skjermen din kun viser sRGB (hvis det ikke er en dyr spesialskjerm) så hjelper det ikke så mye å bruke et annet fargerom. Alt vil bli mappet til sRGB for output uansett. Hvis du er interessert i denne typen problemer så finnes det også my info på http://luminous-landscape.com/, men det er kanskje ikke så enkelt å finne. Ser du på tester av printere vil du imidlertid finne analyser av fargerom, og en av mulighetene for faktisk å få sett hvordan fargene egentlig skal se ut er hvis du har tilgang til en av de mer avanserte fotoskriverne til Epson, Canon eller HP (som støtter tilnærmet aRGB fargerom). http://luminous-landscape.com/ har også noen monitortester som er interessante, men de fant jeg ikke igjen i farten.

 

Et annet spørsmål er om du har kalibrert skjermen din, hvis ikke kan de hende at du ser andre farger enn de du egentlig skulle sett. Et siste spørsmål om flaskebildet ditt. Vet du om det finnes noe produktbilde av den på nettet? Da kunne du sett hva de hadde fått ut av det.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Skal prøve å finne en skjerm som støtter aRGB å se hvordan det blir.

 

Legger ved en link til noen produktbilder av flaska. Her på mine skjermer ser det ut som om de har fått samme resultatet som meg.

 

Har en kolega med en D300. Skal få han til å ta bilde av den samme flaska for å sammenligne.

 

Edit: Glemte linken: http://www.discandink.co.uk/cgi-bin/sh0000...php%23a478#a478

Endret av bengtmagne
Lenke til kommentar

Fant en god del bilder på nettet, og enig i at de fleste lå nærmere din original enn versjonen jeg justerte hvitbalansen på. Siden jeg ikke vet eksakt hvordan det skal se ut er det umulig for meg å bedømme hva som er riktigst, men som jeg skrev i den tidligere innlegget så må det man setter hvitbalansen på være helt nøytralt, nesten holder ikke så hvis det hvite på flasken har litt fargestikk så blir også resultatet feil.

 

Men mener fortsatt at for å få et godt svar må du ha med noe som er nøytralt på bildet. Å teste med et annet kamera kan selvfølgelig gi en indikasjon, men da får du også ennå en ukjent faktor, nemlig hvordan D300 tolker bildet/lyset.

Lenke til kommentar
Fant en god del bilder på nettet, og enig i at de fleste lå nærmere din original enn versjonen jeg justerte hvitbalansen på. Siden jeg ikke vet eksakt hvordan det skal se ut er det umulig for meg å bedømme hva som er riktigst, men som jeg skrev i den tidligere innlegget så må det man setter hvitbalansen på være helt nøytralt, nesten holder ikke så hvis det hvite på flasken har litt fargestikk så blir også resultatet feil.

 

Men mener fortsatt at for å få et godt svar må du ha med noe som er nøytralt på bildet. Å teste med et annet kamera kan selvfølgelig gi en indikasjon, men da får du også ennå en ukjent faktor, nemlig hvordan D300 tolker bildet/lyset.

 

Har prøv å ta bidet i RAW og for så og jobbe med hvitbalanse. På 9000K og -3 på Color saturation blir fargen på flaska i bildet omtrent som i virkeligheten, men da er det ikke så mye igjen av resten av bildet. Se under.

post-147302-1199556210_thumb.jpg

 

Edit: Justert litt på bildet

Endret av bengtmagne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...