Gå til innhold

Blits til Canon EOS 400D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha tatt en del litt mørke bilder innendørs i jula, har jeg funnet ut at jeg trenger en ekstern blits. Var på to forskjellige fotobutikker og spurte. Den ene anbefalte en Nissin-blits til 1475 og den andre en original Canon-blits til nesten 3000 (noe han mente var rimelig...) Jeg er litt usikker på hva jeg skal satse på. Er bare hobbyfotograf og trenger ikke en fancy dyr blits. Hva skal jeg satse på? Er det eventuelt noen nettbutikker som har bra blits?

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-q5ES5fDk
Skrevet

Jeg kjøpte nettopp en blits pga julemørket, 430ex. Koster vel litt over 2000 på japanphoto. Veldig lett å bruke, jeg er i hvertfall veldig fornøyd. Selv tror jeg at det er en fordel å gå for orginal canon blits, siden den kommuniserer best med kameraet (skal ikke være bombesikekr her).

Andreas

Skrevet

Nissin er jeg en smule skeptisk til, men Sigma har et par i samme prisklasse +-. Det har også kvalitetsprodusenten Metz. Beste alternativ er nok Canon 430 EX. Den koster langt fra 3000. Siden du nepper får noen 580 EX til 3000, så antar jeg at du har tatt turen innom en ekstremt dyr butikk. Slike finnes. Japan Photo selger den modellen til under 2200, og det må sies å være beste valg i ditt tilfelle.

Skrevet

Se på Canon Speedlite 430EX. Den er knallbra. Synes du den er for dyr, se på Sigmas billigere blitser. Ikke gå for noen ukjente merker.

Skrevet

Hiver meg på denne tråden jeg også etter varierende julebilder. Canon blir for dyrt. Tror Sigma EF-530 er mer i mitt leie. Hva er kompatibilitetsproblemene folk snakker om? Om Sigma selger en blitz til Canon 400 så skulle man vel tro den funket som den skulle. Har dette ikke vært tilfelle og hva er så problemet?

Hva med Metz mecablitz 44 AF-4? Et nytt merke jeg ikke har sett før. Hvordan vil dere vurdere den opp imot Sigmaen?

Skrevet
Hva med Metz mecablitz 44 AF-4? Et nytt merke jeg ikke har sett før. Hvordan vil dere vurdere den opp imot Sigmaen?
Metz er ikke et nytt merke, og lager gode blitser. Vet ikke hvordan 44 AF-4 gjør det, men den nyeste, Mecablitz 48 AF-1, skal være meget god.
Skrevet

Mecablitz 48 blir for dyr som sagt. 1600-1700 er max jeg har tenkt å bruke. Trenger ikke noe veldig avansert. Bare godt nok til mitt bruk som for øyblikket er veldig enkelt. Men vil jo ikke ha noe crap heller.

Skrevet

Bare sørg for å få en blits som du kan vri vertikalt og horisontalt. Ellers synes jeg det blir bortkastet å kjøpe en ekstern blits.

Skrevet

Ja, det er det som er hele poenget. Sigma sin EF-530 kan det. Var den jeg hadde tenkt på, men lurer på hva disse kompatibilitetsproblemene folk snakker om. Og hva er best av den og Metz 44 AF-4. Ser jo at ledetallet er større på Sigmaen, men er det nok til at jeg burde gå for den?

Skrevet
Mecablitz 48 blir for dyr som sagt. 1600-1700 er max jeg har tenkt å bruke. Trenger ikke noe veldig avansert. Bare godt nok til mitt bruk som for øyblikket er veldig enkelt. Men vil jo ikke ha noe crap heller.

Først vil jeg nevne at jeg tror Metz har like streng standard som Nikon, noe som skyldes at de var den ledende produsenten av proffblitser før i tiden. Man kan derfor ikke direkte sammenligne ledetall mellom merkene. Nikons blitser er for eksempel mye sterkere enn Canon, selv om begge produsentene oppgir samme ledetall. De måler nemlig ledetall basert på forskjellig brennvidde og iso.

Jeg mener at denne kan være de beste tilbudet i klassen du leter etter alternativer.

Skrevet

Hvordan er det med ladetiden til denne? Noen som er veldig frustrerende er ladetiden til den innbygde blitsen. Mange øyblikksbilder har forsvunnet mens jeg har ventet på at "Busy" skal forsvinne :p

Har hørt at riktig batteri i blitsen er ganske viktig her i tillegg.

• 1 måned senere...
Skrevet

(egentlig ikke meningen og bumpe, kom bare over den nå...)

Men; jeg kan meddele at MEtz 44 af-4c funker bra, ingen kompatibilitetsproblemer med 400d. Men, den kan ikke vries horisontalt, slik det blir ønsket over. Jeg selv har uansett ikke hatt problem med det, fordi jeg kan like godt snu kameraet de gangene jeg MÅ ha blitsen til siden..

Jeg har ingenting å sammenligne med når det gjelder ledetall, men kan si at i displayet står det hele tiden hvor langt den rekker med de gjeldene innstillingene, og dette er et underdrevet lite tall!(bortset fra på de lengste distansene, oppmot 40 meter og deromkring..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...