Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye koster det med bil i året? Er Ford fiesta en bil å satse på?


stephen89

Anbefalte innlegg

jeg har tenkt å kjøpe min første bil. er ikke så kresen, det viktigste er at den har lavt bensinforbruk og muligheter for takfeste til surfebrettet. blir nok en Ford fiesta eller lignende. Er lei av å kjøre rundt i mamma og pappa sin bil :p men kommer nokk til å savne litt større motorer..

 

men det jeg lurte på er hvor dyrt er det å ha en bil i året? for å kjøpe selve bilen er ikke noe problem men jeg er beskymret over hvor dyrt det er å ha den. tenker på bompengering, forsikring, veiavgift, sevice osv.

 

Er ford fiesta en bil å satse på? har kjørt kompisen min sin og jeg er positivt overarsket over kjørekomfort og bensinforbruk. men motoren er latterlig :D

 

Ford Fiesta:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...2bacPp__u104622

Endret av stephen89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
i en ford fiesta er ingenting påkostet.

på en annen side bruker den ikke bensin, den er hendig i bytrafikk og gjør lite utav seg. krasjer du, dør du

En slik bil er MYE tryggere enn en BMW 3-serie fra samme årstallet, så selv om den er liten betyr ikke det at man stryker med så fort man treffer noe.

 

Ford har fått mye skryt gjennom tdende for kjøreegenskapene på bilene sine. Har en slekting av meg som har en slik, bare noen år eldre. Veldig godt fornøyd med bilen. I tillegg til at den er billig i drift så er den jo også billig å forsikre.

 

Jeg kjører rundt i mine foreldres '03 Fiesta 1.4. Da denne kom på markedet var den ledende i sin klasse hva angikk kjøreegenskaper, noe som Ford generelt alltid har vært gode på. Jeg liker den bilen veldig godt. God å kjøre, god fremkomemlighet på vinterføre og god retningsstabilitet. Jeg bryr meg ikke så mye om 0-100 tiden da jeg uansett ikke uttøver slike øvelser i trafikken.. Mer morsomt å ha en bil man har råd til å bruke enn å ha en bil med stor motor som man ikke har råd til å bruke fordi den er mye dyrere i drift og forsikring, mener nå jeg da.

Lenke til kommentar

finn deg en større bil. som sagt, kolliderer du i denne, dør du. i vertfall fortere enn i en større bil.

 

greit nok at småbiler er hendige i bytrafikk, bruker lite drivstoff, og er billige å forsikre, men hva når du skal foreta en forbikjøring, og ender opp i en kollisjon fordi motoren var for liten og det tok for lang tid å komme forbi?

 

dette er første året jeg har bil (kjøpte i mars, ble 18 i august), og ser at bil KOSTER!

-innkjøp (galanten min: 45000)

-omreg.avgift (ca 1500 kr)

-årsavgift (ca 3000 kr?)

-bensin (kjører passe mye, så blir vel 1200kr/mnd)

og sist, men ikke minst:

-forsikring (min: 5900/året, delkasko).

 

må også rekne med noen uforutsette utgifter (reparasjoner) og selvfølgelig slitedeler som kan koste.

 

skal du ha bil selv, må du nok ta deg jobb (med mindre det renner penger utav ræva på deg)...

 

lykke til med bilkjøp, men jeg lover deg: når du først har fått, blir det plutselig vanskelig å klare seg uten! :S

Lenke til kommentar
finn deg en større bil. som sagt, kolliderer du i denne, dør du. i vertfall fortere enn i en større bil.

 

greit nok at småbiler er hendige i bytrafikk, bruker lite drivstoff, og er billige å forsikre, men hva når du skal foreta en forbikjøring, og ender opp i en kollisjon fordi motoren var for liten og det tok for lang tid å komme forbi?

Hvor i all verden har du fått det fra at du stryker med så fort du treffer noe med en småbil? BMW E36 fra '97 fikk én stjerne, mens Fiesta fra samme år fikk TRE. Og er kanskje ikke Bimmern litt større? Ford Mondeo er også en større bil, og samme årsmodell av den fikk kun to stjerner, samme som Opel Corsa fra samme år. Kanskje på tide å sjekke fakta før man uttaler seg? Angående forbikjøringer kommer det mye an på sjåføren. Dessuten er ikke det noe man gjør hele tiden heller..

 

Ta f.eks. en titt i videoene under så kan du se at størrelsen ikke alltid spiller så stor rolle.

Lille Renault Modus vs store Volvo 940

Land Rover Discovery vs Renault Espace

http://youtube.com/watch?v=JXeKSDpFjlg&feature=related

 

Bedre å kjøpe en nyere småbil enn en gammel Volvo eller noe som mange liker å tro er mye sikrere. Det har skjedd mye på sikkerhetsfronten de 10 siste årene..

 

Testene:

E36

Fiesta

Corsa

Mondeo

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

nå nevnte jeg INGENTING om å kjøpe gammel storbil i stedet for ny småbil.

det scenarioet skrev jeg bare for å sette ting litt på spissen.

 

vet ikke helt hvordan prosedyrene for NCAP-testingen er, men bilene blir jo testet i forskjellige klasser hva størrelsen angår? kan det ha noe å si for resultatet for sammenligning, eller?

 

jeg vet uten tvil hva jeg ville gått for vertfall...

 

men jeg er helt enig i at sikkerheten i biler har gjennomgått en stor utvikling de siste årene, mange liv kunne blitt reddet i norge om folk hadde hatt råd til nye biler.

når da myndighetene oppfordrer til bittebittesmå biler som slipper ut lite CO2, ser jeg ikke helt poenget. ethvert ønske for en familie må nå være å ha en trygg, god bil for hele familien? kanskje en liten avsporing, men håper du skjønner poenget mitt.

 

renault espace fikk vel 4-5 stjerner i sin klasse i NCAP?, og den er ikke noe mindre enn discoveryen i fysisk størrelse, er begge 7-setere vi snakker om her.

vil også tro at espacen har en mye mer innovativ passiv sikkerhet innebygd, med det mener jeg deformerbare soner o.l.

den testede versjonen av discoveryen er jo i utgangspunktet en mye eldre konstruksjon enn espacen, i tillegg til at franskmennene, og spesielt renault, har vært langt framme på sikkerhet. Laguna II var vel verdens første bil som fikk 5 stjerner i NCAP.

 

for igjen å sette ting litt på spissen. de berømmelige el-bilene som miljøvernere snakker så varmt om. små, hendige, lette å lukeparkere, slipper ut null avgasser de også. hvor sikre tror du de er, kontra en vanlig bil? karosseriet er vel nesten utelukket laget av plast...

Lenke til kommentar

Men herregud da mann, hvem har klart å lure deg til å tro at det er karrosseriet som beskytter deg når du kjører bil? Har du prøvd å dytte borti døra di med kneet, tilogmed med vanlig kraft klarer du jo å bøye den plata. Det eneste det beskytter mot er fluer og måker.

 

Det er deformasjonssonene og sikkerhetskonstruksjonen som er avgjørende for hvordan en kollisjon påvirker bilen, og her er de beste el-bilene helt på høyde med andre biler (som er teknisk sett i stand til å nå hastigheter over 150 km/t).

 

Dessuten er det så grenseløst mange andre faktorer som spiller inn, du kan kjøre millioner av kilometer i en gammel Honda Civic, mens en annen kræsjer og omkommer etter 30 mil i en ny Mercedes.

 

Poenget mitt er at av og til går det an å klare seg uten den største bilen med den kraftigste motoren. Det er ofte både billigere og greiere med en liten bil, både for bykjøring, forsikring, forbruk og forurensning.

Lenke til kommentar

ja, jeg er enig med deg i at i byen er det ypperlig med en golf-størrelse-bil.

kan også hende at tilogmed storbil-og-stormotor-jeg hadde kjøpt meg en liten bil om jeg hadde bodd i byen. lukeparkering, forbruk, til dels forsikring (alt avhenger av hvilken bil) og manøvrerbarhet er jo småbilenes vinnerområder. i byen skjer vel ikke heller de største ulykkene, men jeg har i hovedsak tenkt landeveien, er der jeg befinner meg 90% av tiden jeg kjører.

 

men skal jeg tenke på meg og min egen sikkerhet tenker jeg stor og sikker bil. vet ikke om jeg har satt nok lys på det nedigjennom her, men jeg er enig med deg i at småbiler også kan være sikre. men når det kommer til eldre småbiler er jeg svak i troen på akkurat det.

 

jeg nevnte vel deformerbare soner tidligere? poenget mitt var at i elbilene, der du stort sett ikke har noe som heter frontparti, har du i en høyhastighetskollisjon potensiale for å bli mer alvorlig skadet enn i en større bil (av nogenlunde nyere årsmodell). dess større avstand det er mellom nasen på bilen og deg, dess større område er det som skal deformeres før du blir skyvd bakover i bilen.

 

vil bare statuere et morsomt eksempel, som kanskje ikke har noe med denne diskusjonen å gjøre, men allikevel:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Hvilken årgang skal du ha? Jeg kjører en 96 til daglig, og det har vært lite tull med den. Har dog litt for lite plass i den. Men om du kan satse på den? Visst faen, er den eneste bilen jeg stoler på at starter hver morgen i hvert fall. :p

 

Har også en kassebil med diesel, og jeg bruker ikke mer penger på drivstoff på den sammenlignet med fiestaen (bensin). Ikke kjøp en bitteliten bil for å spare penger, kjører du økonomisk blir det ikke så stor forskjell at det gjør noe.

 

Det du bør se på, er olje naturligvis. Om motoren er gammel, blir det gjerne heller oljeutgifter du blir ruinert på. Hvis en bil bruker mye olje, blir den jævlig dyr å holde i drift.

 

Du må betale årsavgiften, forsikring og omregistrering. Opp mot 10 000 i året, og så kommer drivstoff/olje i tillegg.

 

 

T3 er ypperlig som russebil, forresten. Blås i videoen, kræsjer du med en gammel drittbil er sjansen for å dø stor uansett.

Lenke til kommentar
ja, jeg er enig med deg i at i byen er det ypperlig med en golf-størrelse-bil.

kan også hende at tilogmed storbil-og-stormotor-jeg hadde kjøpt meg en liten bil om jeg hadde bodd i byen. lukeparkering, forbruk, til dels forsikring (alt avhenger av hvilken bil) og manøvrerbarhet er jo småbilenes vinnerområder. i byen skjer vel ikke heller de største ulykkene, men jeg har i hovedsak tenkt landeveien, er der jeg befinner meg 90% av tiden jeg kjører.

 

men skal jeg tenke på meg og min egen sikkerhet tenker jeg stor og sikker bil. vet ikke om jeg har satt nok lys på det nedigjennom her, men jeg er enig med deg i at småbiler også kan være sikre. men når det kommer til eldre småbiler er jeg svak i troen på akkurat det.

 

jeg nevnte vel deformerbare soner tidligere? poenget mitt var at i elbilene, der du stort sett ikke har noe som heter frontparti, har du i en høyhastighetskollisjon potensiale for å bli mer alvorlig skadet enn i en større bil (av nogenlunde nyere årsmodell). dess større avstand det er mellom nasen på bilen og deg, dess større område er det som skal deformeres før du blir skyvd bakover i bilen.

 

vil bare statuere et morsomt eksempel, som kanskje ikke har noe med denne diskusjonen å gjøre, men allikevel:

Poenget mtt var at man kan få en liten, relativt ny bil som er billig i drift til samme pris som en eldre, større bil som er dyrere i drift, og allikevel sitte igjen med en liten bil som er mer kollisjonssikker enn den andre bilen man kunne fått som var en del år eldre. De siste årene på 90-tallet skjedde det mye på sikkerhetssiden. Da er det viktig å få med seg at det gjelder biler som kom med større facelift/i nye utgaver, og ikke biler som varte gjennom hele 90-tallet som f.eks BMW E36 som knapt fikk 1 stjerne samme året som Fiesta fikk 3.

 

Som man kunne se i krasjtesten mellom Modus og 940 så har jo 940 mye lenger panser enn Modusen som er en mye mindre bil, men allikevel var det personene i 940ien som ble knust..

 

Til slutt så har jeg en liten kommentar til den krasjen av T3. I den sitter man høyt, så om man treffer en personbil så vil den treffe under knehøyde. Så i forhold til andre vanlige personbiler på 80-tallet så tror jeg nok ikke sjansen for å stryke med her er større, ihvertfall ikke med biler på størrelse med Sierra eller mindre. Har en slik selv som russebil, og den virker ikke spesielt kollisjonssikker når man ser hva som befinner seg bak grillen.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...