Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

*LØST* Hovedkort "finner ikke" DVDROM eller HDD


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp kjøpt nytt hovedkort, prosessor, minne og grafikkkort fra komplett.no.

 

HK: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339847

 

Har NEC DVD brenner og Western Digital 200gb (begge IDE) fra før, samt strømforsyning.

Problemet er at hovedkortet ikke finner hverken DVDROM eller Hardisken, og da er det ikke så mye å få gjort.

Inne i bios står det "Not detected" under IDE Master og Slave. Har prøvd DVDROM og HDD med et annet hovedkort, og det var akkurat samme problem.

 

Så sendte jeg en mail til komplett, og de mente at det hadde noe med en jumper å gjøre.. Jeg er såpass PC-kyndig at jeg kan bygge selv, "rote" rundt i bios og installere OP, men når det kommer til jumpere og ting som ikke virker når det burde/skal virke så er jeg ikke helt med. Har noen hatt samme problem eller vet hva jeg må gjøre?

 

 

På forhånd tusen takk for alle svar!!

Endret av KimW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
IDE-enheter har som regel jumpere man bruker for å sette opp disker som master/slave etc... Det kan jo være at jumperne på HDD'en og DVD-ROM'en er satt opp med innstillinger som skaper konflikt med hverandre. Står de på samme kabel?

 

Stemmer nok der, sett dem på forskjellige kabler så er problemet løst. Eller sett den ene som slave og den andre som master

Lenke til kommentar

Det er noen ganger et "bilde" på disk og CD(DVD) som viser de ulike plasseringene for jumperen for: master, slave og "cable select".

Ei løsning kunne være og kun ha en av de tilkobla hovedkortet, siden begge blir tilkobla hovedkortet på samme kabel, og se om enheten som er tilkobla er master eller slave. Ved CS er det vel slik at enheten (disk / CD) i enden (lengst fra MB) av kabelen er master og den mellom er slave.

Endret av HAG
Lenke til kommentar

På etiketten på HDD'en skal det være et slags bilde som viser oppstillingen av de pin'sa du finner ved siden av kontaktene på HDD'en og hvor jumperen skal sitte for å sette HDD'en i forskjellige mode's. Sett HDD'en til slave. Let etter det samme på DVD-ROM'en og sett den til master. Tror det skal være nok...

Endret av Calm
Lenke til kommentar

WD disken må settes strappet som *master with slave present* og koples på enden av IDE kabelen. Den optiske enheten kopler du på midt kontakten og strappet som slave.

Og pass på å bruke en 80leders IDE kabel - som støtter UDMA 100+ .

 

WD er litt spesielle disker fordi de har en jumpersetting som er "master uten slave present" = master single , som ikke kan benyttes med to enheter på samme IDE port.

 

Eventuelt kan du strappe begge enhetene som CSEL (cable select) , merk at du gjør det på begge. Prøv da med dvd rom på enden av IDE kabelen , mange DVD brennere funker best/bare som master enhet.

Lenke til kommentar
På etiketten på HDD'en skal det være et slags bilde som viser oppstillingen av de pin'sa du finner ved siden av kontaktene på HDD'en og hvor jumperen skal sitte for å sette HDD'en i forskjellige mode's. Sett HDD'en til slave. Let etter det samme på DVD-ROM'en og sett den til master. Tror det skal være nok...

 

Jadda=) Var ikke mer enn det som skulle til! Begge to var satt som master.. men nå er jeg igang med å installere XP! Så tusen takk for hjelpen!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...