Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For meg høres det ut som du ikke vet hva du vil ha fordi alle hunderaser kan trenes til de kriteriene du har listet opp. At jakthunder stikker av oftere enn andre raser er den verste generaliseringen jeg har hørt, men dersom det er sant så skyldes det at folk ikke klarer å tilfredsstille aktivitetsnivået til arbeidende hunder. Derfor er det spesielt viktig at du ser på aktivitetsnivået til rasen og tenker over hvor mye en eventuell hund må være alene hjemme og hvorvidt du klarer å mosjonere den nok. Skaff deg en hundebok (evt. bruk internett) og få oversikt over de fleste hunderasene. Det vil gi deg oversikt over typiske trekk for hver "rasetype" og du vil kunne velge ut fra det.

Lenke til kommentar

Hadde vært lettere for oss å foreslå hunderase hvis du satt opp flere spesifike krav. At den er "kosen,lojal,snill,leken,søt" er individuelt og avhengig av sosialisering og oppdragelse, og har lite med rasen å gjøre. Alle hunder kan gå tur i skogen, og de fleste hunder som er riktig sosialisert med barn blir barnevennlig. Du bør derfor tenke på størrelse, pelsstell og aktivisering - både mentalt og fysisk. Sett opp en liste over hvilke egenskaper du ønsker av hunden og hva du kan tilby den, let rase ut fra det.

Lenke til kommentar

Vi har drever, og han er jakt hund. Hvis han stikker av, så stikker han ikke langt. for han kommer fort tilbake! Enig med den ene personen oppi der, langt ifra alle jakthunder stikker av! Alt kommer jo ann på hvordan du oppdrar den og sånn, kommer jo ann på rasen og ... men bikkjer som egentlig er til jakt, kan fint være kosebikkjer, men de må da ha mye mosjon ! ;D men det veit du vell, allerede ?

Lenke til kommentar

Du burde komme med noen til krav.

Men kan anbefale buhund på det kraftigste.

Kostete, lojal, morsom og mer :p

Min hund liker og springe avgårde. men kommer til bake. stikker ikke langt unna. (er enda valp, og holde på å trene inn lydighets komandoer, så problemet vil forsvinne)

 

Minus med hunderasen

Den kan bjeffe en del.

Er beskyttende, altså bjeffer og sier i fra, viser ikke agresivitet mot mennesker osv.

Liker og gjøre ramp (er vertfall sånn oss meg og 30 andre jeg har snakket med som har buhund. Men det er mest i valpe fasen.)

 

Positive sider

Har ekstremt lite sykdommer.

+++

 

Mer info på canis og på norsk buhund klubben.

 

Men husk, alle hunder krever sitt av eieren.

Noen mer, andre mindre.

 

Kostete hunder er veldig vanlig oss slappe sofa griser, som krever mindre morson osv en andre mer krevende raser (tanke på mosjon)

 

Men er folk som kan komme med mye bedre anbefaling, da jeg er helt ny på det med og ha hund osv :p

 

Lykke til med hunden da :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...