Gå til innhold

ATI skjermkort med EKTE HDMI


meanbean

Anbefalte innlegg

Hei Godt folk.

 

Er ute å jakter på skjermkort til HTPC bruk.

Vil da ha HD-akselrasjon. Det gjør da at det er ATI 2400, 2600, 3850 som er kandidatene. (PCI-E)

 

MEN finner ingen som har EKTE HDMI utgang, alle som eg har funnet hittil bruker overgang fra DVI til HDMI.

Og da mangler både lyden og en er nesten garantert å få krangel med HDCP.

 

Er det noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså et skjermkort med innebygd lydkort? :hmm:

 

Kan godt hende at det er normalt, men er det ikke lettere med et eget lydkort?

 

Saken er at trådstarter vil ha et skjermkort som sender lyd og bilde i en kabel, dvs ekte HDMI. Man trenger ikke nødvendigvis et skjermkort med innebygd lydkort, da det kunne vært mulig å sende lyden fra lydkortet, til skjermkortet og at skjermkortet da sendte lyden videre sammen med bildet. Uansett. trådstarter er ute etter et skjermkort med HDMI utgang uten å bruke overgang fra DVI og at det sender lyd sammen med bilde.

Lenke til kommentar

Har for øyeblikket et Ati HD2400 pro, det kommer opp som et eget lydkort i lys alternativer. (Vista)

 

Men dette har bare DVI + VGA + komponent (HDTV). Men komponent utgangen som eg bruker til å kjøre 720p (1280x720) til min Hundai LCD med er delvis deffekt og gir dritt dårlige bilder og tven støtter bare 1024x720 over DVI. Kjører lyd over coax til denon-en no.

 

Så planen er å kjøre komponent 720p og hdmi 720p "paralellt" til Denon 3806 og switche der til Prosjektor Benq 8720 og TV Hundai 1280x720.

Lenke til kommentar
Gjelder dette også vis en kjører kabel med DVI i eine enden og HDMI i andre enden?

 

Den pokkers overgangen tar mye plass....

 

Det tør jeg ikke svare på, jeg tror nesten jeg ville oppsøkt et forum der htpc entusiaster holder til for å få det bekreftet/avkreftet. www.avforum.no har et dedikert htpc forum med mange glupe karer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Saken er at trådstarter vil ha et skjermkort som sender lyd og bilde i en kabel, dvs ekte HDMI. Man trenger ikke nødvendigvis et skjermkort med innebygd lydkort, da det kunne vært mulig å sende lyden fra lydkortet, til skjermkortet og at skjermkortet da sendte lyden videre sammen med bildet. Uansett. trådstarter er ute etter et skjermkort med HDMI utgang uten å bruke overgang fra DVI og at det sender lyd sammen med bilde.

Aha, var ikke klar over at det gikk med et vanlig skjermkort med HDMI-utgang. :) Takk for info.

 

Og ja, avforum.no anbefales.

Lenke til kommentar

Er lydchip i skjermkortet.... og de som ikke har det har spdif input internt på kortet for mating fra lydkortet.

 

Utifrå det eg har lest meg opp på no så er Spdif signalet mixet inni bilde signalet!!

Skal ikke vere lett dette her. Så utifra dette skal det vere et fett om en bruker dvi-hdmi overgang eller DVI-hdmi kabel

 

Lite svar på dette området på avforum. er godt aktiv der sjøl.

Måtte børste støv av min lite brukte hw forum konto.

Lenke til kommentar
Er ute å jakter på skjermkort til HTPC bruk.

Vil da ha HD-akselrasjon. Det gjør da at det er ATI 2400, 2600, 3850 som er kandidatene. (PCI-E)

 

MEN finner ingen som har EKTE HDMI utgang, alle som eg har funnet hittil bruker overgang fra DVI til HDMI.

Og da mangler både lyden og en er nesten garantert å få krangel med HDCP.

Skal ikke være noe problem med overgangen mellom DVI og HDMI...

 

Merk deg at ATI-kortene ikke støtter HDMI 1.3, bare HDMI 1.2

Mener også å ha lest at 2400pro ikke støtter HD avspilling i 1080p

 

Ellers har også nVidia GeForce 8400, 8500, 8600 og 8800GT/GTS-512 støtte for HD akselerasjon.

 

8800GT og GTS-512 støtter også å sende lyden over HDMI, men også kun med HDMI 1.2

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle så er det like greit at ikke alle grafikkort tilbyr lyd over HDMI. Jeg tar det uansett inn på forsterkeren, og da går det utenom HDMI-kabelen. Hvor mange flat-TVer er det som har virkelig god lyd uansett? I gamle dager kunne produsentene dytte inn store og gode elementer i kassene fordi de var så store. I dag skal TVen være så flat som mulig og det begrenseer seg hvor store elementene kan være.

Lenke til kommentar

Leste et eller annet sted at lydsignalet fra HD2xxx-kortene sendes ut via pinner i DVI-kontakten som vanligvis ikke er i bruk, og at du derfor må ha en spesiell DVI-HDMI-overgang som er beregnet til disse kortene. Om overgangen følger med eller ikke avhenger av kortprodusenten. Den fulgte med mitt nye HIS Radeon HD 2600 XT 256 MB iSilence III, og lyden fungerer i alle fall greit til TV-en min. Dette kortet har også vifteløs kjøler, som er fint til HTPC så lenge du har OK luftgjennomstrømming i PCen.

Lenke til kommentar
Leste et eller annet sted at lydsignalet fra HD2xxx-kortene sendes ut via pinner i DVI-kontakten som vanligvis ikke er i bruk, og at du derfor må ha en spesiell DVI-HDMI-overgang som er beregnet til disse kortene. Om overgangen følger med eller ikke avhenger av kortprodusenten. Den fulgte med mitt nye HIS Radeon HD 2600 XT 256 MB iSilence III, og lyden fungerer i alle fall greit til TV-en min. Dette kortet har også vifteløs kjøler, som er fint til HTPC så lenge du har OK luftgjennomstrømming i PCen.

Har du klart å få lyden til å fungere via en receiver?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...