Gå til innhold

Forlsag til HK med godt med SATA, ombard grafikk og lav pris?


Anbefalte innlegg

Skal sette opp en filserver hjemme, hardwaren kan være ganske jalla rent ytelsesmessig da den ikke skal gjøre noe annet enn å dele ut musikk og streame film til et par-tre klienter, og sjelden mer enn en klient om gangen.

 

Tenkte på AMD, da de har billigst CPU. Regner med å kjøre en eller annen Linux-distro med Samba. Har en kompis som har fryktelig peil som kan hjelpe meg å sette opp om mine egne noe rustne Linux-kunnskaper ikke skulle strekke til.

 

Trenger i første omgang å finne et passende HK, har ikke funnet noe som oppfyller følgende

 

- stabilt

- billig

- mange SATA-porter (skal ha fem disker + OS-disk)

- helst onboard grafikk

- ingen hissige småvifter

- onboard Gigabit LAN, men det har vel alle nå til dags

 

Om det ikke finnes noe med onboard grafikk, så er ikke det så nøye, da jeg kan få et grafikkort for noen få hundrelapper.

 

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AM2 "micro" med 4 SATA og ei IDE, 2 PCI, 1 PCIex16 og en PCIex1

Vanskelig og finne AM2(+) MB med integrert grafikk og mer enn 4 SATA og en IDE tilkoblinger, alternativet blir et ekstra "controller-kort" for flere disker.

Kanskje 780(F)X korta som kommer har flere disk tilkoblinger, akkurat fått et 790FX som internt har ei IDE- og 6 SATA- tilkoblinger. 780 korta som kommer har integrert grafikk, men prisen reiser vel oppover...(mot eller forbi en høvding).

Alternativet blir og sette inn et controllerkort for flere disker enn MB kan håndtere, SATA fra Komplett syns det blir mer ryddig med SATA disker enn IDE, små kabler..

 

775 kortet over bryter med AMD CPU, men det er vel noen små som ikkje koster skjorta fra Intel og nå..

Lenke til kommentar

Takker for svar, det er jo aktuelle kandidater begge to der, det må ikke være AMD, men så vidt jeg kan se, får man CPUer som koster ganske lite fra AMD for tiden. Jeg innbiller meg at onboard kontrollere er lettere å få til å funke med Linux enn kontrollerkort, men dette kan jo selvsagt bare være innbilling. Uansett er skjermkort billigere enn kontrollere, så magne SATA er viktigere enn onboard GFX.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...