Gå til innhold

TES: The Elder Scrolls 5?


Anbefalte innlegg

Forstår hva du mener tror jeg... Om du kommer opp i level, så vil du ikke tjene noe særlig på det... Om du kommer 10 levler høyere, vil ikke noen fiender falle fortere enn før... Du blir ikke belønnet for å levle, med at du kan komme deg nye steder, drepe flere fiender osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forstår hva du mener tror jeg... Om du kommer opp i level, så vil du ikke tjene noe særlig på det... Om du kommer 10 levler høyere, vil ikke noen fiender falle fortere enn før... Du blir ikke belønnet for å levle, med at du kan komme deg nye steder, drepe flere fiender osv...

Yes. Og når man ikke blir belønnet for å levle, og ikke blir straffet for å ta oppdrag mens man har for lav level.... Hvor i all verden er rollespillet da?

 

Det man sitter igjen med er et actionspill, og som actionspill er Oblivion ikke særlig godt.

Lenke til kommentar
Forstår hva du mener tror jeg... Om du kommer opp i level, så vil du ikke tjene noe særlig på det... Om du kommer 10 levler høyere, vil ikke noen fiender falle fortere enn før... Du blir ikke belønnet for å levle, med at du kan komme deg nye steder, drepe flere fiender osv...

Yes. Og når man ikke blir belønnet for å levle, og ikke blir straffet for å ta oppdrag mens man har for lav level.... Hvor i all verden er rollespillet da?

 

Det man sitter igjen med er et actionspill, og som actionspill er Oblivion ikke særlig godt.

Litt enig der, men er jo bare installere OOO modden... Tror ikke de gjør samme feilen med TES5, de fiksa jo dette i Fallout 3

Lenke til kommentar
Vi må nok vente en stund før vi får vite noe, ihvertfall til etter alle DLCene til Fallout 3 er ute.

 

nei.

 

Generelt svar til tråden:

 

Litt bakgrunn:

Bethsda's flaggskip er TES, det er det de legger sin stolthet i. Det er nok en av verdens mest innbrungene serier, hvis en ser bort ifra Madden, NHL og fifa. Det er og TES som er pengemaskinen deres, derfor er det helt unaturlig at de ikke skal fortsette, og etter kjempeskusesen de hadde med Oblivion er det heler ekstremt tvilsomt at de legger serien død.

 

*sitert tekst fjernet*

 

Merk hvordan jeg skrev at vi sansynligvis ikke fikk noen annonsering om spillet. Så langt er det antagelser på rekke og rad. Det intervjuet angående nytt spill i 2010 har vi alle hørt, men det er kun den ene fyren som har sagt noe. Vi vet det kommer, vi vet masse, men vi aner ikke når, og vi kan kun anta ting for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Grafikken er ganske elementær for en god spill opplevelse da.. I mitt hode er det det bare slik at det er sagt :p

 

Vi har allered nådd dugelig texture størrelse og ting ser ikke firkantet ut lengre, så det blir egentlig et dødt argument. For å si det sånn: Rundt Gamecuben en plass ble argumentet invalid.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar
Det du nå sier er at du syntes Oblivion var for enkelt.

Et enkelt grep da er å stille opp vanskelighetsgraden...

 

Men vanskelighetsgraden påvirker omtrent ikke spillet egentlig! Fiendere får mer HP, mer skade og du gjør litt mindre skade. AI'n blir ikke bedre, noe som gjør det til et problem.

 

Skjønner på en måte hva du mener og, men grunnen til at det er sånn, er kampsystemet.

Jeg lastet ned en mod der alle våpen gjør mer skade og skjold beskytter bedre osv...

Da syntes jeg alt med ett ble myye bedre for da kunne du drepe fienden med et bueskudd hvis du snek deg på han. Og du trengte ikke å slå fienden 500 ganger med sverdet før han faller, samtidig som at du selv dør fortere.

 

Enig i selve skade/HP balansen er direkte ødelagt i vanilla spillet, men mitt problem var vaneligvis det var ingenting å gjøre bortsett fra å sloss. Man kunne ikke RP ordtellige og den eneste måte å virkelig fikse spillet på var omtrent en "Total Conversion" siden dette vil fikse selve gameplayer(Quests, Guilds, main quest).

Et annet problem er at passende skade/HP mods rører vaneligvis ikke magi. De som gjør det er ikke ekstreme nok, og jeg VIL være en magiker...........

 

Forresten nok en torn i denne tråden blir Fallout: Waistlander. Beth sin spin-off. Fallout serien var skikkelige GURP rpg'er, noe som gjør at det merkes hvor dårlig det egentlig er.

Spilte igjennom Waistlander, så spilte jeg 1'ern så lånte jeg 2'ern av en kompis. Da jeg spilte Waistlander sammenlignet jeg det med Oblivion og Morrowind, det var et hakk under Morrowind men annerledes. Det som sier på beths forum "Oblivion med guns" stemmer dessværre <.< Du kan virkelig ikke RP noe.

Lenke til kommentar

AI'en i Oblivion er ikke verdens beste, nei... Det skal jeg si meg enig i.

 

Uttrykket Vanilla Oblivion er egentlig ganske nedlatende. Underforstått betyr dette "Oblivion for pyser", ikke sant? "Installer OOO, ellers er du feig...." osv... At de fleste av fiendene levler faller ikke i smak hos alle, det var jo derfor mods som OOO kom ut. Slutt å hakke på folk som spiller spillet slik det er originalt.

 

Vil si meg uenig i at DMG/HP-balansen er ødelagt i spillet; riktignok får noen av de sterkeste fiendene som f.eks. Minotaur Lords og Ogres mer HP (20 +)pr. level-up enn figuren din, men likevel... Dette ser mer ut som en subjektiv mening enn fakta.

Lenke til kommentar

Vanilla Oblivion betyr vel egentlig bare "Ren Oblivion". Det vil si ren for mods? Jeg bryr meg egentlig ikke om levlinga på fiender. Det viktigste for meg er... rollespill, vil jeg si. Det at jeg kan dra nesten hvor jeg vil. Historien bak spillet. Jeg liker godt Fallout 3 av de samme grunnene, selv om verdenen er litt mindre. Historien gjør mer en opp for det.

Lenke til kommentar

Jeg forstår absolutt hva du mener, da. Folk som spiller vanilla oblivion på PC blir ofte sett på som pingler eller idioter. Ganske kjipt, ettersom at mods egentlig ikke er nødvendig for å ha en god spillopplevelse, i det minste om man er fan.

 

Jeg syns, derimot, at alle kan koste på seg Unofficial Oblivion Patch. Det er jo ikke en mod. Jeg kjører allerede Unofficial Fallout 3 Patch, og det er en utrolig forbedring.

Lenke til kommentar

Nettopp, og det er dette jeg reagerer på. Det er ikke noe galt i å spillet spillet slik det er originalt, det var jo tross alt slik det er tenkt å være.

 

Skaperen av OOO likte ikke spillet slik det var. Han likte ikke levlingen til motstanderne. Det var derfor OOO o.l. ble til, slik at andre likesinnede kunne spillet slik de mente det burde være. De, men ikkke alle.

 

Jeg har ingenting imot folk som spiller spillet med mods. La mods være mods, og ikke obligatorisk.

Lenke til kommentar

Er helt enig med Niskivara. Gledet meg stort til Oblivion (som forøvrig var mitt første TES-spill) og syntes det var utrolig artig de første 50-60 timene jeg spilte, til jeg innså at ingenting forandret seg. Våpene skiftet farge og ble mer effektiv, men ettersom alle fiendene samtidig ble byttet ut med tilsvarende mer farlige monstre var det en status quo over hele spillet som gjorde at man aldri fikk følesen av mestring. Det var en konstant jokking hvor man løp rundt og drepte like vanskelige monstre i ett sett.

 

Dette i kombinasjon med hva som kun kan kalles et dørgelig kjedelig hovedquest gjorde at jeg mistet smaken for hele spillet, det mest spennende som skjedde var muligens de vakre sol opp- og nedgangene. Questet begynner bra, men spenningskurven flater totalt ut i det man innser at seier avhenger av at man skal ta ut flere identiske tårn med like patetiske monstre. Når du har vært i ett av tårnene, så har du vært i alle syntes jeg.

 

Som sagt var dette mitt første TES-spill, så jeg sammenlignet det mer med andre eventyrspill som Baldurs Gate I og II. Oblivion kunne ha vært fantastisk hvis bare gameplayen hadde lagt seg mer opp til slike spill. Drager skal være drager, licher skal være licher, og goblins skal være goblins (som man kan slakte i fleng). I tillegg savnet jeg mer interaksjon med skapningene i spillet. I BG-serien knytter man bånd med flere av NPCene og får en historie som utvikler seg. I Oblivion vaser man rundt i den samme anonyme massen, og det er ingenting som får dem til å virke som mer enn døde statister. På tross av et stort antall "mennesker" i gatene, så følte jeg meg veldig alene i Oblivion.

 

Jeg vil ikke påstå at Oblivion var dårlig, jeg fikk en del gode timer ut av spillet. Men jeg syntes det er et av de mest oppskrytte spillene jeg har vært ute for, og kanskje derfor det spillet jeg har blitt mest skuffet av. Angående TES-V bryr jeg meg derfor ikke så mye om de forbedrer grafikken og slikt, alt jeg vil ha er et Oblivion med Baldurs Gate sin gameplay. Da hadde jeg vært veldig fornøyd. :)

Lenke til kommentar

Jeg for min del synes Oblivion er en av de beste spillene jeg har spilt, kun toppet av Final Fantasy X. Jeg blir heller aldri lei det, og synes overhodet ikke det virket tomt eller uten dybde. Selvsagt var det ikke et perfekt spill, men jeg synes noen ganger kritikken kan ta litt av.

 

Så om de i V tar med seg flere factions og valgmuligheter fra Morrowind og enkelte forbedringer gjort i Fallout 3, så blir V et vannvittig bra spill.

Lenke til kommentar
Jeg for min del synes Oblivion er en av de beste spillene jeg har spilt, kun toppet av Final Fantasy X. Jeg blir heller aldri lei det, og synes overhodet ikke det virket tomt eller uten dybde. Selvsagt var det ikke et perfekt spill, men jeg synes noen ganger kritikken kan ta litt av.

 

Så om de i V tar med seg flere factions og valgmuligheter fra Morrowind og enkelte forbedringer gjort i Fallout 3, så blir V et vannvittig bra spill.

 

Spillet er jo forsåvidt bra, så kritikken er vel muligens en motreaksjon på den ekstremt gode omtalen spillet fikk på omtrent samtlige gamer-sider på nettet når det kom ut. Litt som iPhone-situasjonen, hvor man har haterene og elskerene på hver sin pol med svært sterke meninger om det som er en helt grei telefon.

 

Tror kanskje også det har sammenheng med at mange, slik som meg, hadde skyhøye forventninger til spillet og gjerne forestilte seg at det skulle være litt annerledes. For min del er det ihvertfall hovedsaklig skuffelse som gjør at jeg taler imot spillet. :)

Lenke til kommentar

Oblivion er ikke Morrowind, på samme måte som Morrowind ikke er Daggerfall. TES V vil da heller ikke være Oblivion, noe Oblivion-fans må være innstilt på slik at vi ikke bringer denne skuffelsen videre. Det forundrer meg ikke om mengder av Oblivion-fans kommer til å bli skuffet over TES V fordi det viser seg å ikke være Oblivion 2.

Lenke til kommentar

Jeg har nå gått tilbake til Morrowind igjen. Tenk etter 6 år er det fortsatt like underholdende! Hvor mange timer jeg har brukt på det spillet er ikke lenger mulig å anslå...

 

Når det gjelder Oblivion kan jeg si at jeg aldri runda main-questen, rett og slett fordi det ikke var SÅ underholdende i lengden. Jeg har ikke prøvd den OOO-modden dere prater om, men som alle TES-spill vet jeg at jeg kommer til å vende tilbake med noen års mellomrom (bare for å gjenoppleve magien ingen gjør dem etter), så etterhvert skal jeg se å få testa den.

 

TES V? Jeg er IKKE bekymret. Det er tross alt Bethesda det er snakk om her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...