Gå til innhold

Samsung F1 750 ytelse vs 1 TB

Tonka

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har bestilt Samsung F1 750 GB disk på bakgrunn av en test av 1 TB disken på Toms hardware - bra lese og skrivehastighet.

Nå leste jeg på et annet forum at 1 TB disken bruker 320GB disker, men 750 GB varianten bruker 250 GB disker og derfor ikke kan forventes å gi like god ytelse. ??

Er det noen som kan forklare dette for meg? Trodde ytelsen innenfor en serie var ganske lik??

Endret av Tonka
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv 750GB varianten, er rask den. Hvorfor 1TB skal være så mye raskere enn 750GB kan eg ikke svare deg på. Om ikke eg husker feil så er det 2 plater å 338GB på 750GB og 3 plater å 338GB på 1TB.

Skrevet

Mener å ha lest at det er tre plater også i 750gb disken. Det kan da vel ikke være 2x338=676gb når det kalles 750gb. Det jeg mener å ha lest er at platene på 750gb disken er de samme, bare at ikke alle sektorene på den siste platen brukes, kun ca 100.

• 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

750GB og 1TB disken bruker begge tre plater på 334GB.

På 750GB går dog 250GB bort til ingenting, og er plass du ikke får brukt. Med andre ord tilnærmet identiske disker, og derfor skal det være lik hastighet.

500GB versjonen har to 334GB plater, mens 320GB verjsonen har en enkelt. På alle sammen så er det en del uutnyttet plass. (bortsett fra 1TB versjonen)

Noe som ligner veldig på en teknikk spesielt mye brukt i skjermkortbransjen der man deaktiverer/laserkutter bort pipelines på de dårligere modellene.

Given its use of 334GB platters, you would think Samsung would offer two additional F1 variants to accompany the terabyte model: a 334GB model using a single platter and a two-platter model with 668GB of capacity. And you would be wrong. Instead, Samsung is sticking to the industry-standard capacities embraced by its competitors, extending the F1 down to 750, 500, and 320GB. It's hard to see the rationale behind such a move. Those lower capacities leave a respective 250, 168, and 14GB of unused platter capacity on the table, which strikes us as unnecessarily wasteful.

http://techreport.com/articles.x/14200

Endret av andrull

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...