Gå til innhold

oppgradering til spill-pc (maks 8000), trenger råd når det gjelder prosessor og hovedkort


Anbefalte innlegg

Heihei godtfolk :)

 

På nyåret tenkte jeg å kjøpe meg en oppgradering til den gamle kjerra. Har gjort litt research allerede, men føler ikke at kunnskapene mine strekker helt til, så jeg håper på noen råd fra dere eksperter :)

 

Komponentene jeg tenker på er følgende:

 

CPU: Intel Core 2 Duo E4400, E6600?

Skjermkort: Club 3D GF 8800 GT

Hovedkort: (fant ikke link, fordi asus-sida er uhellig treig (brukte et kvarter på å komme fra ei side til en annen)) Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

Harddisk: WESTERN DIGITAL 400GB 7200RPM 16MB SATA II CAVIAR 3.5 EIDE (WD4000AAKS)

Minne: (fant ikke link) KINGSTON INTL 2GB 533MHZ DDR2 ECC REG CL4 DIMM (KIT OF 2) SINGLE RANK X4 (KVR533D2S4R4K2/2G)

Strømforsyning: OCZ StealthXStream 600 Watt

 

Spesielt er jeg temmelig usikker på CPU og hovedkort: det absolutt viktigste for meg, er at CPUen ikke blir flaskehalsen i systemet i overklokket tilstand på standardvifta, men den bør heller ikke være mye dyrere enn 1500. Hovedkortet valgte jeg egentlig kun på bakgrunn av at jeg observerte at den hadde fått flere priser. Så kom gjerne med innspill når det gjelder dette, hvis dere har noen bedre forslag.

 

For øvrig kan det nevnes at kjerra for det meste skal brukes til spilling.

Endret av Gaudaost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Handlevogn

 

satt sammen ett oppsett for deg. Vet at du sier 1500kr på CPU, så det overskrider en del. Men du sier ikke hvor mye du totalt har tenkt til å bruke, så vansklig å forholde seg til.

Men CPU'en har hvertfall veldig god ytelse og godt overklokkings potensiale.

 

Jeg valgte den PSU'en på grunnlag av hardware.no sin test, den hadde veldig stabile frekvenser og masse overskuddseffekt. Dessuten sa de den var veldig stillegående.

 

Minne har også veldig god ytelse, med 1,2GHz effektiv og 9,2GB båndbredde.

 

HDD er det ikke så mye å si om. Legger du på 100kr får du 500GB, trekker du fra 100kr får du 300GB...

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen Siindre :)

 

Men jeg har et par spørsmål:

 

Jeg vet at den prosessoren er bra, men blir ikke den litt overkill i forhold til skjermkortet?

Hvorfor XFX GT 8800 framfor den billigere til CLud 3D? Er det noen vesentlig forskjell?

Blir det ikke litt overkill med 4 gig ram? Har ikke tenkt å vente så lenge til neste oppgradering.

Jeg har hørt ganske mye bra om OCZ StealthXStream 600 Watt, også, er ikke den vel så god, og trenger jeg egentlig ikke 600 watt eller mer?

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen Siindre :)

 

Men jeg har et par spørsmål:

 

Jeg vet at den prosessoren er bra, men blir ikke den litt overkill i forhold til skjermkortet?

Hvorfor XFX GT 8800 framfor den billigere til CLud 3D? Er det noen vesentlig forskjell?

Blir det ikke litt overkill med 4 gig ram? Har ikke tenkt å vente så lenge til neste oppgradering.

Jeg har hørt ganske mye bra om OCZ StealthXStream 600 Watt, også, er ikke den vel så god, og trenger jeg egentlig ikke 600 watt eller mer?

forskjellen mellom xfx og club er at de har blitt fabrikk overklokka + klistremerket på vifta.

Du kan like godt kjøpe den billigste og klokke skjermkortet selv.

 

600watt burde holde. Så lenge du ikke kjører sli/crossfire (2 skjermkort på en pc)

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen Siindre :)

 

Men jeg har et par spørsmål:

 

Jeg vet at den prosessoren er bra, men blir ikke den litt overkill i forhold til skjermkortet?

Hvorfor XFX GT 8800 framfor den billigere til CLud 3D? Er det noen vesentlig forskjell?

Blir det ikke litt overkill med 4 gig ram? Har ikke tenkt å vente så lenge til neste oppgradering.

Jeg har hørt ganske mye bra om OCZ StealthXStream 600 Watt, også, er ikke den vel så god, og trenger jeg egentlig ikke 600 watt eller mer?

 

Absolutt ingen forskjell untatt klistremerket. :) Men jeg valgte XFX pga at da får du alt på shg.no shg selger ikke club 3d. Hvis du vil spare litt penger og kjøpe 2GB senere er det en grei måte å gjøre det på. Men 4GB er ikke overkill, kommer godt med når du skal spille.

 

Og CPU'en blir ikke overkill med tanke på skjermkort, de vil passe godt sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...