Gå til innhold

Nikonobjektiver til innebruk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er den glade eier av en D80 som jeg kjøpte sammen med to linser, Nikons 18-135 f/3,5 etc, og 50 f/1,8. Har etterhvert erfart at 18-135 gir lite muligheter inne, og 50`n er litt trang noen ganger. Tar for det meste bilder inne (særlig nå for tia!), og tar mye bilder på konserter ol. Jeg har også fått spørsmål om å ta bilder i bryllup i sommer (ikke de offisielle!!!) og ser for meg at jeg kommer til å løpe rundt i en liten kirke på i håp om å få det rette utsnittet med 50mm...

Har et vennepar som skal til uniten som har sagt seg villige til å kjøpe med en linse til meg. Hva bør jeg gå for?! Opp til 8000 nok...

 

Jeg har surfa på forumet og funnet endel interessante opplysninger om objektiver til Nikon, men klarer likevel ikke å lande...

 

Hilsen lett frustrert!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg er den glade eier av en D80 som jeg kjøpte sammen med to linser, Nikons 18-135 f/3,5 etc, og 50 f/1,8. Har etterhvert erfart at 18-135 gir lite muligheter inne, og 50`n er litt trang noen ganger. Tar for det meste bilder inne (særlig nå for tia!), og tar mye bilder på konserter ol. Jeg har også fått spørsmål om å ta bilder i bryllup i sommer (ikke de offisielle!!!) og ser for meg at jeg kommer til å løpe rundt i en liten kirke på i håp om å få det rette utsnittet med 50mm...

Har et vennepar som skal til uniten som har sagt seg villige til å kjøpe med en linse til meg. Hva bør jeg gå for?! Opp til 8000 nok...

Objektivet du er på jakt etter, er nok Sigma 30mm f/1.4, men det tror jeg ikke du vil at et vennepar skal kjøpe for deg i USA, da det er nokså stor produktvariasjon. Du bør fortrinnsvis kjøpe det i butikk i Norge, da er det enkelt å bytte det hvis du får et mandagseksemplar.

 

Ellers er kanskje rett og slett en skikkelig blits med softbox det du trenger. Blir kanskje litt forstyrrende i kirken, men ellers er det et utmerket redskap! F.eks. Nikon SB-800, eller to SB-600. Siden de kan brukes trådløst, åpner det for litt kreativ lyssetting, særlig hvis du får tid til å rigge litt på forhånd (noe det fint kan bli i et bryllup, hvis du planlegger litt med brudeparet). I USA kan du få de ganske så rimelig, så det kan være noe for vennene dine å ta med seg. Akkurat i kirken kan jeg forøvrig tenke meg at en 50mm f/1.8 er helt utmerket.

Lenke til kommentar
Takk for kjappe råd!

 

Hvordan vil det være å gå for en 17-55 f/2,8? Blir det for lite blenderåpning til generelt innebruk uten blits? Eller til konserter? Vil den etterhvert kunne erstatte 18-135, ev sammen m en linse m mere tele?

 

Med 17-55 f/2.8 vil du være henholdsvis 2 eller 1 f-stop tregere enn Sigma 30mm f/1.4 (fire ganger mer raskere lukkertid hvis helt åpen) og Nikon 35mm f/2 (dobbelt så rask lukkertid), men til gjengjeld vil du ha den beste standardzoomen tilgjengelig for Nikon som sikkert vil gi deg mye glede. 30mm kan også bli litt trangt innendørs.

Lenke til kommentar
Basert på min erfaring med ulike eksemplarer av sigma 30mm f1.4 ville jeg MYE heller brukt pengene mine på en 35mm f2.0 om jeg var Nikon-eier. Den Sigmaen ser bra ut på papiret, men er sjelden skarp, har enormt mye fargefeilbrytning og har ikke all verdens byggekvalitet.

Det var jo voldsomt! :) Jeg er enig i at Sigmaen er langt fra perfekt (og strengt tatt ser den ikke så bra ut på papiret heller, om man sjekker MTF mv. :)), og kan utvise ganske grusom feilbrytning og fortegning, men noe alternativ finnes ikke i dag.

 

Mange, meg selv inkludert, venter veldig på en oppdatert 30-ish f/1.4 fra Nikon i løpet av 2008, fortrinnsvis til en anstendig pris, men Nikons veier er totalt uransakelige. 35 f/2 er en nødløsning, men IMHO så er de fleste amatører bedre tjent med akseptabel f/1.4 enn grei f/2. Norge er fryktelig mørkt, og til ordinære printstørrelser gjør Sigmaen en god jobb, selv om jeg er spent på å se hvordan Boble-bildet mitt fra Oktoberfesten gjør seg i 50x75...

 

Edit: f/2.8 er alt for sjelden nok til å redde deg fra blits.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Mange, meg selv inkludert, venter veldig på en oppdatert 30-ish f/1.4 fra Nikon i løpet av 2008, fortrinnsvis til en anstendig pris,

Oh yes! Er det en grunn til at mange venter dette i løpet av 2008 (rykter e.l.), eller er det bare en ønsketenkning?

 

Jeg har vurdert Sigmaen selv, da Nikon sitt (for meg) eneste alternativ koster fem ganger så mye. 35 f/2 er både for trangt og for lyssvakt når jeg først skal ha et slikt fastobjektiv.

Lenke til kommentar

Vi vurderte å benytte Sigma 30mm f1.4 som basisobjektiv for speilreflekstester, siden det fås i mange forskjellige fatninger, men det dugde rett og slett bare ikke. Det var for mange variasjoner og generelt for dårlige optiske egenskaper som gjorde at vi til slutt bare måtte slå far oss den ideen og gå over til å bruke annen optikk for de ulike merkene.

Lenke til kommentar

Et 30 / 35mm f/1,4 fra Nikon, kansje med bildestabilisering.

Kansje en ønskedrøm, men noe som jeg tror mange inkludert meg selv hadde kjøpt og brukt mye.

Jeg har også vurdert Sigma 30mm f/1,4 mot Nikon 35mm f/2. Jeg ser erfaringene med Sigmaen spriker kraftig begge veier, Nikon har nok et bedre objektiv men mangler lysstyrke.

Jeg har et Tamron 28 - 75mm f/2,8 og jeg vet ikke om et Nikon 35mm f/2 vil gi meg så mye mer en mindre vekt.

Hvis jeg nå skulle finne på å oppgradere til D300 hvor man etter sigende kan kjøre ISOen opp til 1600 uten å få nevneverdig økning av støy i bildene, vil vel Tamronen være grei nok.

Lenke til kommentar
Vi vurderte å benytte Sigma 30mm f1.4 som basisobjektiv for speilreflekstester, siden det fås i mange forskjellige fatninger, men det dugde rett og slett bare ikke. Det var for mange variasjoner og generelt for dårlige optiske egenskaper som gjorde at vi til slutt bare måtte slå far oss den ideen og gå over til å bruke annen optikk for de ulike merkene.

Var dette nå nylig, eller for et par år siden?

 

Tom

Lenke til kommentar
Vi vurderte å benytte Sigma 30mm f1.4 som basisobjektiv for speilreflekstester, siden det fås i mange forskjellige fatninger, men det dugde rett og slett bare ikke. Det var for mange variasjoner og generelt for dårlige optiske egenskaper som gjorde at vi til slutt bare måtte slå far oss den ideen og gå over til å bruke annen optikk for de ulike merkene.

Var dette nå nylig, eller for et par år siden?

 

Tom

 

Max ett år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...