Gå til innhold

Kjøp av nytt HD kamera


Anbefalte innlegg

Jeg tror (personlig) at det ikke kommer til å være mange tape-drevne kamera om få år. SD-lignende lagring vil bli mye bedre siden man vil få større lagringsplass på brikkene (SD med 32 GB vel forventet snarlig?) og derfor ikke trenge så mye komprimering. Tror de fleste godtar at det er maks 90-120 minutter film før hver "tømming" med bra oppløsning/kvalitet. Bør ikke 32 GB med 90 minutter kunne være et godt utgangspunkt for en komprimering som ikke vesentlig forringer kvaliteten?
Enig med deg i dette. SD er fremtiden for videokamera. DVD og harddisk er bare en "mellomstasjon" for å tjene ekstra penger på "ny" teknologi.
PS2: Siden det virker på meg som du har litt peiling. Kan jeg spørre deg om hvilket kamera du ville kjøpt idag og hvilket som man bør muligens vente på som snart kommer? (helst objektivt svar selv om du jobber med dette). Jeg spør som potensiell kjøper av kamera snart og ikke som del av diskusjonen. Har Full-HD tv (1080p) og vil gjerne få god kvalitet. Har jo i utgangspunktet et defekt dv-kamera nå, så å skaffe et nytt som også kan spille av de gamle tapene mine er et lite poeng men skal slett ikke være avgjørende siden jeg håper å kunne låne et annet dv-kamera til avspilling/overføring av de 13 tapene jeg rakk å ta opp med mitt Canon-dv.
For vanlig ikke-HDV kamera, vil jeg anbefale et av Panasonic sine tre CCD kamera, avhengig av hva man har behov for og budsjett. For HDV er Canon HV20 regnet som et av de beste. Alle disse bruker DV-tape som lagringsmedium.

 

HV20 blir straks erstattet av HV30 (ikke helt sikker på forskjellene), og av den grunn selges HV20 ganske så billig nå. Ville nok sett litt på det kameraet om HDV mini-DV er det du er på utkikk etter.

 

Det er marginale forskjeller mellom HV20 og HV30, se f.eks. http://www.hv20.com/showthread.php?t=5602

 

Nixon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fargen alene er nesten grunn nok til å velge HV30 fremfor HV20, selv om prisen blir et par tusen mer (nesten grunn nok altså). Er så lei shiny-silver-glossy videokamera. Det ble en gang sagt at "silver is the new black". Vel... nå er "black the new silver".

 

Fra spøk til alvor. Jeg liker den sorte fargen bedre, men i sollys så er det mer praktisk med sølv som ikke blir så varmt.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...