Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nykjøpte deler - funker ikke.


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Meg og min venn prøvde i går å bygge en PC med komplett nye deler fra komplett (eyh) - byggingen gikk fint, alt så ut til å funke, helt til vi kobla til en skjerm. Ikke noe bilde. "Satan", tenkte vi, og prøvde å debugge. Ja, dette problemet har jeg vært borte i før (altfor mange ganger), så vi røska ut alle delene, la hovedkortet på en pappeske og kobla til PSU, skjermkort og en rambrikke. Nei, ingen hell nå heller. Vi prøvde å bytte ut skjermkortet med et som vi vet funker, niks. Samme med RAM og PSU, ingenting. Dvs. vi står igjen med CPU og hovedkort som den mulige svarteper.

 

Så, hva skjer nå? Hvordan skal vi finne ut om det er CPU eller HK som er defekt? (Og, nei - vi har ikke gjort noen tabbefeil som glemt 12V-railen e.l)

 

Hovekortet er for øvrig et Asus P5B, og CPU-en er en Intel C2Q Q6600.

 

Takk for svar ;) Faens kjipt når man har venta mange måneder på deler fra treige komplett.

Endret av loathsome
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann,

 

Meg og min venn prøvde i går å bygge en PC med komplett nye deler fra komplett (eyh) - byggingen gikk fint, alt så ut til å funke, helt til vi kobla til en skjerm. Ikke noe bilde. "Satan", tenkte vi, og prøvde å debugge. Ja, dette problemet har jeg vært borte i før (altfor mange ganger), så vi røska ut alle delene, la hovedkortet på en pappeske og kobla til PSU, skjermkort og en rambrikke. Nei, ingen hell nå heller. Vi prøvde å bytte ut skjermkortet med et som vi vet funker, niks. Samme med RAM og PSU, ingenting. Dvs. vi står igjen med CPU og hovedkort som den mulige svarteper.

 

Så, hva skjer nå? Hvordan skal vi finne ut om det er CPU eller HK som er defekt? (Og, nei - vi har ikke gjort noen tabbefeil som glemt 12V-railen e.l)

 

Hovekortet er for øvrig et Asus P5B, og CPU-en er en Intel C2Q Q6600.

 

Takk for svar ;) Faens kjipt når man har venta mange måneder på deler fra treige komplett.

 

Det virker som det eneste du kan gjøre er og sjekke at cpu sitter ordentlig på, ta den opp se nede i socketen om pinnene er som de skal, sjekk cpu for merkelige ting. sjekk bøylemekanismen som holder cpu nede.. gir hovedkortet noe lyd fra seg? piper det ellerno?

 

Hvis ikke hadde jeg ringt komplett på flekken og bedt dem sende nytt samtidig mens du sender tilbake..

Lenke til kommentar

De mest vanlige feilene er bunnskruer og 12V. Bunnskruer er da utelukket pga. utaging av HK fra chassis. Så da gjenstår 12V kabel. Men dette er som regel en feil nybegynnere gjør. Hvilken kategori Dere er i vet jeg ikke, så jeg bare nevner det uansett. Dere får heller ingen BIOS post kode?(beep) Om så, Dere har ikke en port 80H dev. liggende? ;)

 

Og, Asus, greit merke jeg trivdes med tidligere, men mange av dems kort er DOA.

Endret av bandrex03
Lenke til kommentar
Så, hva skjer nå? Hvordan skal vi finne ut om det er CPU eller HK som er defekt? (Og, nei - vi har ikke gjort noen tabbefeil som glemt 12V-railen e.l)

 

 

De mest vanlige feilene er bunnskruer og 12V. Bunnskruer er da utelukket pga. utaging av HK fra chassis. Så da gjenstår 12V kabel. Men dette er som regel en feil nybegynnere gjør. Hvilken kategori Dere er i vet jeg ikke, så jeg bare nevner det uansett. Dere får heller ingen BIOS post kode?(beep) Om så, Dere har ikke en port 80H dev. liggende? ;)

 

Og, Asus, greit merke jeg trivdes med tidligere, men mange av dems kort er DOA.

Lenke til kommentar

Å finne ut om det er hovedkort eller CPU som er problemet er lett. Plugg CPU'en i en PC som støtter den, og prøv en CPU du vet fungerer på hovedkortet.

 

Men før du prøver dette må jeg stille deg et spørsmål. Er du sikker på at ikke hovedkortet ble kortsluttet? Jeg har f.eks vært borti folk som har skrudd hovedkortet rett på bakplata. Jeg kan ikke tenke meg hoverkortet hadde overlevd noe slikt.

Lenke til kommentar

Joda, noen har det :) Men som regel går de til hel****e

 

En ting Dere kan prøve; erfaringsmessig så produserer CPU`er som er skadet/ødelagt mindre varme, så fjern sink, og fjern goop. Start maskinen, og hold en finger på die, og en på av-knappen. Om den ikke blir varm umiddelbart, og bruker tid eller stagnerer på varmeutvikling, er den sannsynligvis ødelagt. OBS! Dette er en noe utradisjonell metode, og det er ikke alle CPU som er skadet som oppfører seg sliktm, så jeg kan ikke garantere noen fullverdig diagnose resultat.

Endret av bandrex03
Lenke til kommentar

Skrudde selvsagt ikke hovedkortet rett i kabinettet. Fyrte CPU-en i min PC, og der var den stabil og funket fett. Vi konkluderer derfor med at hovedkortet er defekt, og regner med å få erstattet det av helvetes trege Komplett :)

 

bandrex03: Ja, jeg prøvde det - den ble varm fort som faen, før den slo seg av.

 

Takk for svar dere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...