Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er så mange tilfeller der man må lage sine egne klasser som egentlig bare består av noen variabler med properties for get og set. Jeg lurer på om det finnes noe i VS, eller som plugin, som kan generere disse for meg?

 

La oss si jeg har en klasse:

 

class User
{
   int _userID;
   string _username, _password;

   public User()
{}
}

 

Finnes det noen måte å bare merke _userID, _username og _password og bare få generert properties inne i klassen? Når det er store klasser er det så mye makk å skrive. Tenker altså på å få noe slikt basert på at den leser int _userID:

 


public int UserID
{
   get{return _userID;}
   set{_userID = value;}
}

... osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skriv "prop" og trykk tab 2 ganger... hvis jeg fortod deg riktig..

 

Du kan jo guugle "Code snippets in visual studio"

 

Takk! :)

 

Det er nesten det jeg er ute etter. Dette forenkler ihvertfall den daglige småprogrammeringen. Men tenker på situasjoner der jeg allerede har variabelnavnene og ønsker å autogenerere properties for hver av dem.

 

Kan selvfølgelig bare skrive en liten app som gjør det da. Lurte bare på om det finnes noe ferdig ;)

Lenke til kommentar
Takk! :)

 

Det er nesten det jeg er ute etter. Dette forenkler ihvertfall den daglige småprogrammeringen. Men tenker på situasjoner der jeg allerede har variabelnavnene og ønsker å autogenerere properties for hver av dem.

 

Kan selvfølgelig bare skrive en liten app som gjør det da. Lurte bare på om det finnes noe ferdig ;)

 

Det finnes nok ikke som standardi VS.NET, men prop codesnippet gjør jo ting enklere. I VS.NET 2008 er det enda enklere. Der slipper man private variabler som holder på verdiene :)

 

VS.NET 2005:

private string _myProperty;
public string MyProperty
{
get { return _myProperty; }
set { _myProperty = value; }
}

 

VS.NET 2008:

public string MyProperty { get; set; }

 

I VS.NET 2008 kan man kompilere til .NET 2.0 (selv om man skriver propertiene på denne måten)

Lenke til kommentar

Laga noe greier nå ihvertfall, men er helt uten Exceptionhandling og slike ting så be careful. ;)

 

Alt skal fungere. Her er noen eksempler på hvordan variablene kan defineres.

 

string _test;
string _test1, _test2;
Arraylist _myArray;
System.Datetime _myDate;
List<Object> _myObjects;

 

 

Merk! Underscore _ foran hver variabel og første bokstav lowercase.

 

_testVar gir TestVar som property.

PropertyGenerator.zip

Lenke til kommentar
Høyreklikk på egenskapen, velg Refactoring->Enclose property (eller noe slikt) men da tror jeg egenskapen enten må begynne med m_ eller bare _ for at den skal fjerne disse.

 

 

Det funker det ja, som nevnt tidligere i tråden. Men det blir mye klikk og pek dersom du har 20-30 properties per klasse...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...