Stereo Skrevet 19. desember 2007 Skrevet 19. desember 2007 (endret) Hei! Jeg har planer om å kjøpe meg en ny data. I den anledning har jeg sett på en pakkeløsning fra Komplett (bygg-selv-løsning). Dette er maskina som tilbys: Kabinett: Cooler Master Centurion 534 Strømforsyning: Silver Power PSU 600W Hovedkort: MSI P35 NEO-FI Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2084MB CL5 Kit Skjermkort: XFX GeForce 8800GTS 512MB DVD-brenner: LG DVD-brenner Harddisk: Western Digital Caviar SE16 500GB Med tanke på at dette er et ganske high-end system (beste skjermkortet på markedet + quad-core) synes jeg at det er en svært god pris (6895 kr). Ellers kan jeg bemerke at jeg ikke har planer om å overklokke maskina, og at jeg er klar over at jeg muligens må kjøpe noen flere komponenter (f.eks. prosessorkjøler og ekstra vifte). Her er linken til hele pakken. Jeg har skjerm, tastatur, mus og hodetelefoner fra før. Det jeg i hovedsak lurer på er om det er noen kjente kompatibilitetsproblemer mellom noen av disse komponentene, og om det er noen av komponentene som vil virke som flaskehals og degradere ytelsen på hele maskina. Tar imot tips med takk! Edit: Fikk tips om å kjøpe CPU-kjøler i tillegg, jeg vil gå for denne: CPU-kjøler Endret 20. desember 2007 av Stereo
Stereo Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Skrevet 20. desember 2007 Er det ingenting å si om dette systemet?
Kjetil_hp Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Er det ingenting å si om dette systemet? Nå har jeg laget en tråd selv der jeg ber om tips til mitt eget oppsett, jeg er ingen ekspert, men jeg vil driste meg til å si at den nye GT versjonen av skjermkortet vil være bedre enn GTS, i hvertfall i forhold til pris. Og så ville jeg sagt gå for E6850 i stedet for Q6600, omtrent samme pris, men E6850 kjører høyere GHz og langtifra alle spill klarer å utnytte 4 kjerner så vidt jeg har forstått.
leifeinar Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 stemmer det som sies over her, siden du ikke skal overklokke gå for en e6850 er karftige og går faktisk 600mhz kjapere enn en q6600. diskusjonen om q6600 vs e6850 har rast på forumet et halvt år ellers er det gts kortet kraftigere enn gt, er NYE gts og ikke gamle. om det er et bedre pris vs ytelse kort er vanskelig og si men det er kraftig og bra. hvilken skjerm kjører du på?
Dryper Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 (endret) hmmm bra pc burte tatt GTX en da Endret 20. desember 2007 av Dryper
Stereo Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Skrevet 20. desember 2007 (endret) Takk for svar. Pakken selges som jeg har skrevet, og det er ikke mulig å endre på noen av delene, som på en vanlig ferdig-pc. Derfor er det ikke aktuelt å bytte skjermkortet fra 8800GTS til 8800GT. GTS-versjonen er jo også faktisk bedre selv om den er litt dyrere. At E6850 for øyeblikket er en bedre prosessor enn Q6600 kan jeg gå med på, men dette tror jeg vil endre seg i framtida når flere program/spill får støtte for firekjerners prosessor. Sånn sett er Q6600 en mer framtidsretta prosessor enn E6850. Jeg synes systemet var særdeles prisgunstig, som er ganske spesielt med tanke på at det er fra Komplett. Jeg prøvde å lage noe billigere fra prisguiden, uten hell: Handlevogn. stemmer det som sies over her, siden du ikke skal overklokke gå for en e6850 er karftige og går faktisk 600mhz kjapere enn en q6600. diskusjonen om q6600 vs e6850 har rast på forumet et halvt år new_yes.gif ellers er det gts kortet kraftigere enn gt, er NYE gts og ikke gamle. om det er et bedre pris vs ytelse kort er vanskelig og si men det er kraftig og bra. hvilken skjerm kjører du på? Hvis debatten har gått såpass lenge som et halvt år (!), så stemmer det nok sikkert at E6850 er en bedre prosessor. Men vil den faktiske ytelsen i nye spill (f.eks. Crysis) påvirkes nevneverdig av denne forskjellen? Jeg bruker en 17-tommers skjerm nå (1280*1024), men har planer om å oppgradere til 20- evt. 22-tommer snart (1680*1050 oppløsning). Endret 20. desember 2007 av Stereo
Kjetil_hp Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Takk for svar. Pakken selges som jeg har skrevet, og det er ikke mulig å endre på noen av delene, som på en vanlig ferdig-pc. Derfor er det ikke aktuelt å bytte skjermkortet fra 8800GTS til 8800GT. GTS-versjonen er jo også faktisk bedre selv om den er litt dyrere. At E6850 for øyeblikket er en bedre prosessor enn Q6600 kan jeg gå med på, men dette tror jeg vil endre seg i framtida når flere program/spill får støtte for firekjerners prosessor. Sånn sett er Q6600 en mer framtidsretta prosessor enn E6850. Jeg synes systemet var særdeles prisgunstig, som er ganske spesielt med tanke på at det er fra Komplett. Jeg prøvde å lage noe billigere fra prisguiden, uten hell: Handlevogn. Ok, kjør det oppsettet der da, men da vil jeg anbefale at du bytter ut stock-kjøleren med en kraftigere og revurderer standpunktet om å ikke overklokke.
Stereo Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Skrevet 20. desember 2007 Ok, kjør det oppsettet der da, men da vil jeg anbefale at du bytter ut stock-kjøleren med en kraftigere og revurderer standpunktet om å ikke overklokke. Jepp , har planer om å kjøpe en ny CPU-kjøler, muligens denne: CPU-kjøler. Når det gjelder overklokking.. tror du jeg trenger det hvis jeg har planer om å spille nye spill som f.eks. Crysis? Har på følelsen at prosessoren klarer å kjøre de fleste nye spill uten problemer.. Jeg tror mange på dette forumet driver med overklokking nærmest som en hobby, uten at de egentlig trenger det.. eller er det slik at overklokking er et must for å kjøre de nyeste spillene?
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Slettes ikke dumt det opplegget der - fin pris, og utrolig greit å kunne forholde seg til Komplett.no Eneste jeg reagerer på er at det ikke er på lager før 11.01 og til og med denne datoen er ubekreftet. Nå raser ikke prisene så fort, men det er vel ikke helt feil å anta at de detter litt mer enn vanlig rett over jul/nyttår.
Stereo Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Skrevet 20. desember 2007 (endret) Enig med deg der BennyBanassi. Leveringstiden var vel egentlig det eneste ankepunktet ved pakken. Jeg sjekket, og det var kun skjermkortet som Komplett ikke hadde på lager. Det er nok det som er ventet inn til 11.januar. Kabinettet var vel heller ikke på lager, men var ventet inn i dag, så det tar nok ikke mange dagene før de har det inne. Jeg har uansett ikke bruk for pc-en i jula, så leveringstiden som sådan er ikke noe problem. Prisen på pakken er nesten 2000 kr under prisen av enkeltkomponentene samlet, så jeg tipper det vil ta litt tid før det er mulig å få det billigere enn her. Så da får jeg vel bare håpe at leveringstiden ikke blir utsatt enda mer... Endret 20. desember 2007 av Stereo
Kjetil_hp Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Ok, kjør det oppsettet der da, men da vil jeg anbefale at du bytter ut stock-kjøleren med en kraftigere og revurderer standpunktet om å ikke overklokke. Jepp , har planer om å kjøpe en ny CPU-kjøler, muligens denne: CPU-kjøler. Når det gjelder overklokking.. tror du jeg trenger det hvis jeg har planer om å spille nye spill som f.eks. Crysis? Har på følelsen at prosessoren klarer å kjøre de fleste nye spill uten problemer.. Jeg tror mange på dette forumet driver med overklokking nærmest som en hobby, uten at de egentlig trenger det.. eller er det slik at overklokking er et must for å kjøre de nyeste spillene? Det kommer helt ann på hvordan du definerer det å 'trenge'. Du KAN kjøre Crysis med den CPU'en uten å overklokke, for all del, men hvor høy oppløsning vil du bruke, hvor mange effekter og detaljer vil du ha med, hvor mange FPS vil du ha? Er det greit nok at spillet lagger og går trekt når det er masse som skjer på en gang? Dette spillet krever ganske mye av maskinen hvis du skal spille med alt på fullt. Når det gjelder det å klokke, så har du nok rett i at det er en hobby for mange på dette forumet, deriblandt meg selv om jeg er amatør. For enkelte er det en sport. Det finnes folk som driver med ekstremkjøling for å klokke CPU'ene deres opp med over 70%. Trenger de det? Selvsagt ikke, men de gjør det ikke bare for morro skyld, for å si det slik, det er ikke snakk om en liten ytelsesforbedring når man klokker, det merkes ganske kraftig. Selv om du bare kjører luftkjøling så kan du klokke en Q6600 opp til 3 Ghz uten problem, og jeg skal love deg at du merker forskjell. Når det er sagt ville jeg gått for en enda kraftigere kjøler enn den du har linket til når du først skal skifte da. Jeg bruker selv denne akkuratt nå, og den funker meget bra, er lett å montere, osv. Det kan virke mye å betale 650 kr for en kjøler, men det er definitivt verd investeringen for å dra CPU'en opp 600 Mhz, sansynligvis kan du gå enda høyere også.
Rudde Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Jeg ville hold på en Q6600 istedefor E6850 Mange som er uanige der men jeg holder på Q6600 det er jo det til nextgen spillene... Jeg ville også Gått for 8800 GTX Men det er jo men GTS'en ser grei ut den x]
Stereo Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Skrevet 21. desember 2007 (endret) Det kommer helt ann på hvordan du definerer det å 'trenge'. Du KAN kjøre Crysis med den CPU'en uten å overklokke, for all del, men hvor høy oppløsning vil du bruke, hvor mange effekter og detaljer vil du ha med, hvor mange FPS vil du ha? Er det greit nok at spillet lagger og går trekt når det er masse som skjer på en gang? Dette spillet krever ganske mye av maskinen hvis du skal spille med alt på fullt. Når det gjelder det å klokke, så har du nok rett i at det er en hobby for mange på dette forumet, deriblandt meg selv om jeg er amatør. For enkelte er det en sport. Det finnes folk som driver med ekstremkjøling for å klokke CPU'ene deres opp med over 70%. Trenger de det? Selvsagt ikke, men de gjør det ikke bare for morro skyld, for å si det slik, det er ikke snakk om en liten ytelsesforbedring når man klokker, det merkes ganske kraftig. Selv om du bare kjører luftkjøling så kan du klokke en Q6600 opp til 3 Ghz uten problem, og jeg skal love deg at du merker forskjell. Når det er sagt ville jeg gått for en enda kraftigere kjøler enn den du har linket til når du først skal skifte da. Jeg bruker selv denne akkuratt nå, og den funker meget bra, er lett å montere, osv. Det kan virke mye å betale 650 kr for en kjøler, men det er definitivt verd investeringen for å dra CPU'en opp 600 Mhz, sansynligvis kan du gå enda høyere også. Jeg er enig i mye du sier her. Har funnet ut at jeg vil prøve uten overklokking først, og deretter se om det er nødvendig for å få til ytelsen jeg ønsker. Det eneste jeg ønsker å få vite nå før jeg går til innkjøp, er når det er leveringsklart! Endret 21. desember 2007 av Stereo
Stereo Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Skrevet 4. januar 2008 Yepp! Da er PC-en bestilt fra Komplett, og antatt leveringstid er 9.januar. Takk for alle tips i denne tråden
5-7 Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Det nye GTS yter vel bedre enn GTX, så skjønner ikke helt hvorfor dere hadde valgt GTX..
_sindre_ Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 En super pc til en finfin pris, meget bra skjermkort (bedre enn både GTX og GT (gtx kansje bedre i 1920*1080 og oppover)) Prosessor er egentlig ett fett hva du velger, begge yter veldig bra. E6850 vil kansje for øyeblikket gi mest kraft for pengene med tanke på spill, men Q6600 vil nok være ett bedre fremsiktsmessig valg. Med quad vil maskinen dessuten takle flere oppgaver samtidig bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå