Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Rakrør", krav til lydnivå?


The Stig

Anbefalte innlegg

Hei,

 

vurderer å fjerne lydpotten som er på bilen min, og kun ha et rett rør som eksosanlegg. Det er en nokså gammel bil, Toyota Carina 87-modell. Ergo har jeg ikke krav til katalysator (noe jeg heller ikke har) eller lignende, ergo er det kun lydnivået jeg må ta hensyn til. Så, er det noen som vet hva som er tillatt? Kan forøvrig si at målet ikke er høyest mulig lyd, men en litt mer sportslig lyd, og selvsagt - bedre flyt. Har også planer om å montere nytt luftfilter.

 

Bilen blir å brukes med skilt i omtrent ett år til, deretter var planen å ha den som "rallybil".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksos lekasje på 90hk? 100?.. Låter nok utrolig fett, men da bestemor kjører forbi deg i 70 sonen så blir du ikke så høy i hatten. Fjerne bakerste delen gir jo mer lyd, og litt effekt siden det er motstand i lyd demperen (Har jeg hørt). Men Fri eksos/eksos lekasje låter ikke bra. *Min mening* Du vil kanskje få bedre drag i bilen, men om politiet ser deg/hører deg så vil de nok ta seg en tur bort å snakke med deg

Lenke til kommentar

Hmm, målet var ikke mer effekt heller. Men om det er slik at man faktisk kan tape effekt er det vel spørs om dette blir gjennomført. At det skulle være en viss motstand i eksos var nytt for meg. Trodde at det første man gjorde for å øke effekt var å lage minst mulig motstand for eksos, eventuelt kombinert med å lage en ekstra avgassventil. Noe som vil forklare meg helt elementært hvorfor det trengs motstand i eksos? :)

 

Mulig jeg har hørt om dette før, men at det ligger alt for langt "begravet".

 

Edit:

 

Her er forøvrig et utklipp av det jeg baserte ideen min på,

 

Let exhaust exit more easily - If air resistance or back-pressure makes it hard for exhaust to exit a cylinder, it robs the engine of power. If the exhaust pipe is too small or the muffler has a lot of air resistance then this can cause back-pressure. High-performance exhaust systems use headers, big tail pipes and free-flowing mufflers to eliminate back-pressure in the exhaust system.

Endret av the Stig
Lenke til kommentar
Det blir garantert ikke mer effekt.

heller mindre, motorene er laget slik at den skal ha en viss motsand i eksos. Hvis mere effekt(0,5-8hk) kjøp komplett grenrør og eksos ifra f.eks simons osv..

Hvis du klarer å få til en målbar forskjell (enten mer eller mindre effekt) på bilen det her er snakk om skal du få en julegave fra meg...

 

The stig: du kan jo lese her.

 

Det er riktig at å sørge for at eksosen forsvinner lettere fra motoren er viktig, men starter du med å fjerne siste lyddemper starter du i feil ende. Dessuten er det somsagt ikke noe å hente effektmessig. Da er det bedre å kjøpe et par nye plugger/plugglednigner og fordelerlokk, samt stille tenninga rett.

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Haha, ja - tror det er begrenset hvor mye moro man kan få med en motor som i utgangspunktet leverer 89HK. Som sagt tidligere, har fundert litt om denne skal omgjøres til "rallybil". Blir i tilfelle ny motor, turbo, det meste av understell og lignende. Alt av deler har jeg mer eller mindre allerede, må bare lese meg opp litt.

 

Og nok en edit: Etter å ha lest artikkelen på "howstuffworks", tror jeg, jeg kan konkludere med at jeg vil ytterst tvilsomt få noe merkbar negativ effekt av å gjennomføre planen min.

Endret av the Stig
Lenke til kommentar

Ta deg en tur innom bil xtra eller andre bil forhandlere og bestill Simons sportssystemer. Komplett eksos anlegg ifra kat. eller for din del, ifra grenrørene? (usikker) Jeg i alle fall satte på Simons på bilen min igår. 2x80mm utløp bak, og en fin grom lyd. Kostet meg bare 2300kr. Er bare å god snakke med de i butikken :)

 

For siden du skal lage "rælli" bil så må du vel ha nytt eksos anlegg? :p

 

Kan legge inn et bilde så kan du se hvordan det ser ut bak på bilen min nå

Bilde er tatt med mobilen, og bilen er Oslo kjørt (dvs. mye møkk på bilen)

 

18122007027.jpg

Lenke til kommentar

Det med at effekten minkar med fri eksos er vel noko som heng igjen ifra den tida me dreiv me mopedar. Dei måtte ha ein viss motstand i eksosen for å gå "godt" har eg høyrt. Har prøvd å køyrd min FZ med fri eksos, men eg merka ikkje noko til det, syns nesten det gjekk dårligare. Men på bilar og større meinar eg at desto mindre motstand det er i eksosen, desto bedre går dei.

Lenke til kommentar
Det med at effekten minkar med fri eksos er vel noko som heng igjen ifra den tida me dreiv me mopedar. Dei måtte ha ein viss motstand i eksosen for å gå "godt" har eg høyrt. Har prøvd å køyrd min FZ med fri eksos, men eg merka ikkje noko til det, syns nesten det gjekk dårligare. Men på bilar og større meinar eg at desto mindre motstand det er i eksosen, desto bedre går dei.

 

2-takt (moped) og 4-takt (bil) kan ikke sammenlignes på det området.

Lenke til kommentar
Det med at effekten minkar med fri eksos er vel noko som heng igjen ifra den tida me dreiv me mopedar. Dei måtte ha ein viss motstand i eksosen for å gå "godt" har eg høyrt. Har prøvd å køyrd min FZ med fri eksos, men eg merka ikkje noko til det, syns nesten det gjekk dårligare. Men på bilar og større meinar eg at desto mindre motstand det er i eksosen, desto bedre går dei.

 

2-takt (moped) og 4-takt (bil) kan ikke sammenlignes på det området.

Eg og veit det. Derfor eg seier det, serru.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...