Gå til innhold

NGT med digital-TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PPPoE hos NGT? Jeg trenger aldri å logge på noe som helst med min MegaFree linje, er på nett med en gang jeg slår på PC-en.

 

Men er enig i at NGT har en holdning overfor kundene som er under enhver kritikk. Som noen sa; man eier ikke utstyret selv, men når det klikker skal NGT ha betalt for¨å sende deg nytt. KJELTRINGER!

Det er modemet som logger seg på. Men når det restarter må jeg vente 5-10 minutter før DSL og PPPoE er i orden. Med Ventelo var det oppe med en gang. Det med at de skal ha betalt vet jeg ikke om. Jeg var på min fjerde (!) ruter fra NGT, den jeg betalte 500kr for i utgangspunktet. Alle har før eller siden fått problemer, og jeg har fått ny. De skulle ikke ha betalt for noe av det, eneste de ville ha tilbake den ødelagte noe som er forståelig. Men at de skal kreve en ruter tilbake som tydeligvis var en tjeneste som jeg betalte for i utgangspunktet er dårlig gjort. De gav ikke inntrykket av at det var en tjeneste når jeg trykte for at jeg ville ha den i bestillingsprosessen. Skjønt i dette tilfellet kjøpte jeg en ny DIR-655 for Ventelo så det er bedre at den blir sendt til noen andre enn at den skal støve ned. Men prinsippet er ikke bra, mange vil vel beholde ruteren.

Lenke til kommentar
Det eneste du trenger å betale er lisensavgiften til NRK, som de fleste allerede betaler.

Hvem i dag under 30 gidder betale lisensavgift? Jeg for min del kommer ALDRI til å betale denne latterlige lisensen. Det er alltids en eldre person i familien å skrive TVen på når man kjøper, og det med kontrollører som flyr rundt og buster deg har jeg ingen tro på. De slipper ikke inn hos meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Uansett hva de finner på blir jeg nok aldri NGT-kunde, på grunn av PPPoE. Maken til dritt som de skal skubbe på kundene sine!

 

?

 

Tror NGT leverer over PPPoA i sitt eget stamnett, når de leier av Telenor benyttes PPPoE. Vet det var slik for noen år siden i hvertfall.

 

Hvorfor skulle PPPoE være så usselt? Hva anbefaler du i steden?

Lenke til kommentar
Jeg ble lei av maset fra NGT. Dårlig kundeservice rett og slett. Jeg eier ikke utstyret jeg betalte 500kr for så jeg kan ikke konfigurere det slik jeg vil. Det var visst en "tjeneste". Har opplevd mange dårlige episoder med de på telefon, vente i en time på svar og så videre. En spesiell ting som irriterte meg var at de avsluttet sakene når de svarte på e-post. Kan ikke klage på problemfri oppkobling hos Ventelo uten PPPoE og jeg kan gjøre alt jeg vil. Prisen på 400kr/mnd for 20mbit er upåklagelig.

 

Vel du kan jo sette det opp som du vil + eie utstyret. Det er jo bare å kjøpe seg sin egen ruter. At supporten ikke dekker ting utover standard konfigurasjonene er jo ganske naturlig, siden det da hadde blitt ensten umulig for support-mannskapet å effektivt feilsøke når folk hadde feil på systemene.

 

Mne dersom du selv har såpass peil at du vet du ikke kommer til å trenge help med config av ruteren så er det jo ikke værre enn at du tar imot den gratis lånte ikke-trådløse ruteren, bruker din egen til vanlig, og hvis det skulle oppstå noen problem som du ikke tror ligger i din egen config av ruteren, så bare kobler du på standardruteren så support-mannskapet kan feilsøke som normalt.

 

Jeg tror ikke jeg har sett en eneste ISP som lar folk herje med ruterene de leverer akkurat som de vil. Det kunne fort blitt et mareritt å forholde seg til forskjellige formware, modifiserte firmware, spesielle avanserte ruterkonfigurasjoner osv. dersom kundeservice liksom skulle kunne svare på alle spørsmål mellom himmel og jord. Jeg synes det er en fair deal at du kan velge mellom full kontroll eller full support, avhengig av ditt tekniske nivå, spesiellt sidne du som sagt bare kan ha standard ruteren liggende klar som backup i tilfelle trøbbel.

 

Vedrørende DigitalTV tingen så er det ganske kult, men det blir først aktuellt for min del når det på sikt kommer en løsning som lar deg dynamisk fordele båndbredden slik at du får full 2+ hastighet når du ikke aktivt bruker TV-delen. Opp til nå har det vel vært problematikken med å få til en god nok QoS løsning til å forhindre hakking på TV-delen mens du bruker linjen på PCen samtidig som har vært problemet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
og det med kontrollører som flyr rundt og buster deg har jeg ingen tro på

De er høyst reelle. Har hatt besøk av én, men da hadde jeg heldigvis akkurat betalt lisens. Dessuten har jeg en nabo som har en sånn NRK-bil med antenne på taket. Vet ikke om det brukes til peiling av ekko-et fra TV-er, men det ser hvertfall helt KLM ut. ;) Siden har jeg kvittet meg med både TV og lisens.

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar
Uansett hva de finner på blir jeg nok aldri NGT-kunde, på grunn av PPPoE. Maken til dritt som de skal skubbe på kundene sine!

 

?

 

Tror NGT leverer over PPPoA i sitt eget stamnett, når de leier av Telenor benyttes PPPoE. Vet det var slik for noen år siden i hvertfall.

 

Hvorfor skulle PPPoE være så usselt? Hva anbefaler du i steden?

 

Nei, det er en blanding på NGT sentraler. Litt PPPoE og litt PPPoA, avhengig av DSLAM'en som står i i din sentral. Det blir altså litt tilfeldig (men du kan jo alltids spørre før du bestiller for å finne ut om du absolutt vil ha det ene eller det andre. PPPoA er en veldig solid løsning, men PPPoE gir flere muligheter for avanserte brukere).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt dette en stund og jeg kjenner meg igjen i det som blir sagt her. Synes den tekniske løsningen ikke er helt bra enda, ofte går kanaler svart og det er forsinkelser i kanal bytting etc, mye værre enn det jeg har opplevd av dekodere til parabol og kabel. Mulig dette bedrer seg etterhvert, men jeg har mine tvil. Som også nevnt så blir også mesteparten av linja forbeholdt til NextTV, min 20Mbit linje ble cappet til rundt 4-5000. Da jeg ringte og spurte om det var mulig å fjerne cappen fikk jeg høre at det ikke var teknisk mulig. Tok meg ikke lang tid å avbestille etter det.

 

Litt offtopic men da NGT gikk ut med gratis NextTV uten forpliktelser ut året for NGT kunder, var jeg snar med å bestille. Det jeg ikke så med liten skrift i bestillingsprosessen var at man måtte ha Nextphone, noe jeg ikke har. Likevel gikk bestillingen igjennom og jeg fikk etterhvert boksen i posten. Neste gang jeg ringte kundeservice ble jeg gjort oppmerksom på at jeg hadde bestilt Nextphone, noe jeg selvsagt var uforstående til. Fikk etterhvert kranglet meg til å avbestille både det og NextTV. Synes det er utrolig sleipt å snike inn slike bestillinger av NGT.

 

Jeg har etterhvert blitt livredd for å ringe kundeservice da de alltid klarer å gjøre ondt værre. Jeg har opplevd å ringe inn et enkelt faktura spørsmål for å så få linja stengt i en uke. En gang ringte jeg og klaget på høy latency for å så få enda værre latency etter at de har tweaka linja. Kundeservice har aldri bedret seg de årene jeg har vært kunde, heller tvert imot. Det har gått så langt at jeg nå endelig har avbestilt linja. Vet ikke helt hvilke alternativ jeg skal gå for, men alt annet må være bedre enn NGT.

Lenke til kommentar
og det med kontrollører som flyr rundt og buster deg har jeg ingen tro på

De er høyst reelle. Har hatt besøk av én, men da hadde jeg heldigvis akkurat betalt lisens. Dessuten har jeg en nabo som har en sånn NRK-bil med antenne på taket. Vet ikke om det brukes til peiling av ekko-et fra TV-er, men det ser hvertfall helt KLM ut. ;) Siden har jeg kvittet meg med både TV og lisens.

 

Det kan (relativt unøyaktig) lete seg frem til gamle CRT-baserte TVer da billdetrøret gir fra seg en 50Hz frekvens som er unikt nok til å gjengi at det er en CRT TV eller monitor.

 

Det er jo lite å tenke på nå til dags siden CRT TVer fort blir en utdødd rase. Dessuten er det ingen bevis for at du har TV, sidne alle CRTer vil gi samme signal. Slik sporing vil på ingen måte kunne finne ut om du har en tuner i huset og faktisk kan ta imot NRK, så slik sett så er det egentlig lite verdt. Det er vel mest av alt en skremselsteknikk.

 

Det hele blir jo uansett utdatert når digitalt bakkenett er på plass og analoge sendinger stopper opp helt, for da blir det vel en eller annen fom for autentisering anntar jeg, ikke ulikt tunere som brukes for satelitt-TV. Det passer meg fint, siden jeg da kan velge vekk NRK. dessverre ser det ut som det ikke blir mulig å velge vekk NRK og samtigi få andre kanaler dog... og det suger =( NRK burde seile sin egen sjø i den forstand at hvis folk ikek er villig til å betale for NRK så bør det ikke ha livsrett over andre kommersielle kanaler.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Har hatt denne pakken siden august 07, og er ikkje så imponert. Buggy firmware til "tuneren", EPG som mangler og tidvis store problemer med det hakka litt her og der. Dette var vist grunnet at enkelte kanalet ble streamet sammen (dvs, alle fra TV2 ble streamet viss du såg på filmkanalen, mottok du også alle andre TV2 kanaler).

 

Hva angår TV lisens så trur eg nok Siemen1 har rett her - Nextgentel oppgir i allefall ikkje til NRK at du har bestillt IPTV, og siden eg bruker en PC monitor med HDMI inngang mente de at det skulle være OK i forhold til TV lisens :)

 

Signalene er MPEG2 komprimerte pr i dag, men dei skal over til MPEG4 og lover på tro og ære at alt blir bedre da. Det er forøvrig samme levrandør som Lyse bruker, iVisjon. Men når denne "prøv gratis ut året" perioden er over kommer eg nok til å si det opp da ADSL linja var 100% stabil til TV kom i hus, og løsningen er rett og slett ikkje stabil nok til at eg betaler full pris for det.

 

En annen problemstilling er jo at det ikkje er problemfritt (om mulig) å ta opp TV med denne løsningen, men med kabel/satelitt/bakkenett kan man bruke TV kort i PC. Rett meg gjerne om det faktisk er mulig å ta opp TV, da det kan bli mer aktuellt å beholde utstyret og se NRK til det blir stabilt nok til å betale for resten av kanalene. (Dvs, det er vel teknisk mulig å ta opp et SD signal med video inn på skjermkort, men ser ikkje helt at det er en bra løsning)

 

Om riks-tv faktisk holder seg til konsesjonen og lar oss bestille indivduelle kanaler så blir det nok løsningen for meg på sikt, ser vel kun på 4-5 av kanalene eg får i dag, så hvorfor betale for resten...

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar
Litt offtopic men da NGT gikk ut med gratis NextTV uten forpliktelser ut året for NGT kunder, var jeg snar med å bestille. Det jeg ikke så med liten skrift i bestillingsprosessen var at man måtte ha Nextphone, noe jeg ikke har. Likevel gikk bestillingen igjennom og jeg fikk etterhvert boksen i posten. Neste gang jeg ringte kundeservice ble jeg gjort oppmerksom på at jeg hadde bestilt Nextphone, noe jeg selvsagt var uforstående til. Fikk etterhvert kranglet meg til å avbestille både det og NextTV. Synes det er utrolig sleipt å snike inn slike bestillinger av NGT.

Gikk nesten på denne "fella" selv, men om du betaler 60kr/mnd for å ha NextPhone, eller om du betaler 60kr/mnd for at du ikkje har fasttelefon spiller i mine øyne ingen rolle. Har du allerede fasttelefon så stiller det seg selvsagt anderledes ..

Lenke til kommentar
Det eneste du trenger å betale er lisensavgiften til NRK, som de fleste allerede betaler.

Er dere sikre på at NGT krever dette? NRK krever ikke det på sine nettsider. Lisensavgiften gjelder kun for TV-mottagere med tuner, noe man ikke trenger for å se TV via Internett.

I følge brev jeg fikk fra NRK trenger man ikke betale lisensavgift med IP-TV:

"Det er riktig at du ikke er lisenspliktig hvis du kun innehar pc uten tv-kort, og ser på IP-TV."

...men bruker du TV-en til å vise bildet, må du allikevel betale lisens for tuneren du ikke bruker :hmm:

Endret av koda
Lenke til kommentar
I følge brev jeg fikk fra NRK trenger man ikke betale lisensavgift med IP-TV:

"Det er riktig at du ikke er lisenspliktig hvis du kun innehar pc uten tv-kort, og ser på IP-TV."

...men bruker du TV-en til å vise bildet, må du allikevel betale lisens for tuneren du ikke bruker :hmm:

Ikke alle nyere TVer har innebygget tuner og da slipper man. Dersom man har TV med tuner så kan man slippe ved å tillate NRK å plombere tunerdelen til TVen. Så snart NRK har fått den tillatelsen av deg så er du ikke lisenspliktig. Du må selvsagt ha mulighet for å avtale tidspunkt for plombering og gi de tilgang til TVen etter avtale, dersom NRK krever det. Dette står nøyere spesifisert i forskriftene om fjernsynsmottagere paragraf 9.

 

Såvidt jeg har forstått anses dekoderboksen som en tuner, og man skal derfor betale lisens. Gjelder tilsvarende for satelitt dekodere og dekodere for digital kabel-tv.

Dekodere anses ikke som tuner. Det er kun hvis dekoderboksen brukes i kombinasjon med en TV-tuner (f.eks inni TVen) man er lisenspliktig. Det er altså tunerdelen som er utslagsgivende, ikke dekoderboksen.

Lenke til kommentar

Beklager. Det er sattelittmottaker, ikke kabel-tv og ip-tv som må betale lisens.

Merk at det i forskriften om fjernsynsmottakere står spesifisert i §1 at betalingsplikt gjelder "Den som har fjernsynsmottaker."

En IP-TV dekoder kan raskt bli regnet som en fjernsynsmottaker. Det er tross alt snakk om staten her, så på sikt legger de antakeligvis lisens på alt som kan krype og gå.

Lenke til kommentar

Dette er vel langt fra nytt. Men Ngt opplyser jo ikke om at selv om man har adsl 2 fra de så betyr det ikke det samme som de kan levere dette. Sentralene må også være bygd ut. Syns uansett ikke dette virker spesiellt bra om man skal tro det de andre i denne tråden skriver. Teit av Ngt å cappe linja i stedetfor å ha en QoS som gjør at man får mindre båndbredde når man ser på tv og full pupp om man slår det av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...