Gå til innhold

Dødsstraff - helt riktig?


Anbefalte innlegg

nei! Dødsstraff er ikke riktig!

å drepe noen fordi de har drept noen andre? Hvor lang er vi kommet da? Sier ikke menneskerettighetene til og med at alle har rett til å leve? (og jeg tviler på at det står med liten skrift "med mindre de har brutt x ant lover og drept x ant mennesker")

Og dessuten, hva om det viser seg i ettertid at den henrettede ikke var skyldig likevel? det har skjedd i USA flere ganger. det kan aldri gjøres om - døden er slutten. Fengsel er ikke. Du kan slippe noen ut av fengsel om det viser seg at de var uskyldige. Du kan ikke gjenopplive noen som har blitt drept. En uskyldig død er en for mye.

Livstid, derimot, er en grei straff. Og ikke sånn som vi har her i Norge. 24 år (eller hvor lenge det er..?) og så kan du komme ut før det hvis du oppfører deg greit?

 

det er min mening. Hva mener dere? Kjør diskusjon!

 

(okai Skarstad)

Endret av Spöka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns livstidsstraff er minst like ille. Man ender livet til noen, men isteden for å bare sende forbryteren til enden av livet sitt lar man han sitte i flere tiår til han dør naturlig. Eneste fordelen er at man unngår å drepe noen uskyldige... Selv er jeg imot all form for unyttig straff. Det er jo bedre å la dem komme tilbake og gjøre nyttige ting for samfunnet en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

Dødsstraff er etter mitt skjønn en temmelig brutal greie, som man helst bør bruke så lite som rå er. Som trådstarter har påpekt er dessuten dødsstraffen ugjenkallelig. I krigstid, derimot, kan dødsstraff absolutt være på sin plass. Det er vel få som mener det var ille at Rinnan og Quisling samt div. torturister ble skutt etter krigen.

Lenke til kommentar
Dødstraff er heilt riktigt.

Sleppe jævlane, sleppe utgiftane.

Skattepenger er viktigere for deg enn menneskeliv? Rettsystemet burde heller ikek være hevngjerrig.

Man kan ikke sette noen verdi på et menneske men å la være å sløse penger er da ikke det samme som å si at en gjennomsnittsmann er verdt 3 millioner? Hvis noen skal sitte i et fengsel resten av livet er det ingen grunn til at de skal leve. Men man slipper å drite seg ut ved at personen egentlig er uskyldig, som IceSpirit påpekte.

Lenke til kommentar
Dødstraff er heilt riktigt.

Sleppe jævlane, sleppe utgiftane.

Hvor mange ganger må dette gjentas? Dødsstraff i en rettsstat er ofte LIKE DYRT eller DYRERE enn livstid i fengsel.

 

Man kan ikke sette noen verdi på et menneske men å la være å sløse penger er da ikke det samme som å si at en gjennomsnittsmann er verdt 3 millioner?

Sleng inn litt kommaer her og der, så blir setningen kanskje lesbar.

 

Hvis noen skal sitte i et fengsel resten av livet er det ingen grunn til at de skal leve.

Hvorfor ikke? En person kan få utrettet mye positivt selv om vedkommende må tilbringe resten av livet sitt bak murene.

Lenke til kommentar

Jeg så på TV, en fyr som hadde drept en haug med folk. Og han sto der å løy om hvor mye han angra! LØGN! Jævla løgner!

Altså, dette er mennesker som ALDRI vil endre seg! Og har virkelig samfunnet bruk for sånne? Løgnere som lover bedre? Men som vi vet vi ikke kan stole på?

Altså, enkelte mennesker har ikke samfunnet bruk for! Psykopat, alltid psykopat.

Lenke til kommentar
nei! Dødsstraff er ikke riktig!

å drepe noen fordi de har drept noen andre? Hvor lang er vi kommet da? Sier ikke menneskerettighetene til og med at alle har rett til å leve? (og jeg tviler på at det står med liten skrift "med mindre de har brutt x ant lover og drept x ant mennesker")

Og dessuten, hva om det viser seg i ettertid at den henrettede ikke var skyldig likevel? det har skjedd i USA flere ganger. det kan aldri gjøres om - døden er slutten. Fengsel er ikke. Du kan slippe noen ut av fengsel om det viser seg at de var uskyldige. Du kan ikke gjenopplive noen som har blitt drept. En uskyldig død er en for mye.

Livstid, derimot, er en grei straff. Og ikke sånn som vi har her i Norge. 24 år (eller hvor lenge det er..?) og så kan du komme ut før det hvis du oppfører deg greit?

 

det er min mening. Hva mener dere? Kjør diskusjon!

 

(okai Skarstad)

 

Livstid i Norge er vel 21 års fengsel og 10 års sikring?!

I alle fall så mener jeg at dødsstaff bør brukes for overlagt drap og kun for overlagt drap.

Forøvrig er det allerede en tråd om dette.

Lenke til kommentar
Altså, dette er mennesker som ALDRI vil endre seg! Og har virkelig samfunnet bruk for sånne? [...]Altså, enkelte mennesker har ikke samfunnet bruk for! Psykopat, alltid psykopat.

 

Mange menneske som har gjort noko forferdeleg har endra seg. Det er sjølvsagt nokon ein aldri vil kunne vera sikre på, men det er likevel ein god del innsette som nyttar soningstida til å utdanne seg. Til dømes er det drapsmenn som har tatt livet sitt såpass til etteretning at dei har utdanna seg til juristar medan dei satt inne, med glimrande karakterar. Det vert liksom litt feil å seie at folk som har gjort noko forferdeleg aldri vil endre seg, og ikkje minst at samfunnet ikkje har bruk for sånne. Husk at fengselsstraff ikkje berre har preventive hensyn med tanke på å hindre drapsmannen i å begå fleire lovbrot.

Lenke til kommentar
Det er jo bedre å la dem komme tilbake og gjøre nyttige ting for samfunnet en gang i fremtiden.

 

Hvem skal passe på dem? Det krever et enormt støtteapparat for å holde så mange straffedømte på plass, og passe på at de ikke gjør noe galt. Og hvem har ansvaret om noen av dem bryter loven en gang til?

Lenke til kommentar
Burde heller hatt livstid i isloat, med tørt brød og vann - ikke noe luksus, slik dagens fengsel er. Er sikker på at de fleste krimminelle har det bedre bak lås og slå, enn de har det ute.

 

Norske fengsler er bedre en Choice Hotels. Det er latterlig bra der. Og nei Norge trenger ikke dødsstraff, vi har en fin ting som heter forvaring. Dvs at de aller verste kan sitte inne resten av livet hvis staten bestemmer seg for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...