Gå til innhold

Suspekt salgspolitikk hos Komplett?


Anbefalte innlegg

Dette er muligens en av de mest tøvete trådene jeg har sett. Klart det er irriterende at kabinettet av en eller annen grunn ikke kan leveres som først lovt. Men slikt skjer. Ikke ofte med Komplett, for de har gode systemer og eget lager. Slike ting har skjedd meg et par tre ganger (for øvrig på andre butikker enn Komplett). Hvis det haster, er det vel bare å kansellere bestillingen, for så å bestille et annet kabinett eller hos en annen butikk? Da hadde du hatt det for flere uker siden. Bruk tida på det, du, i stedet for å skrive her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er muligens en av de mest tøvete trådene jeg har sett. Klart det er irriterende at kabinettet av en eller annen grunn ikke kan leveres som først lovt. Men slikt skjer. Ikke ofte med Komplett, for de har gode systemer og eget lager. Slike ting har skjedd meg et par tre ganger (for øvrig på andre butikker enn Komplett). Hvis det haster, er det vel bare å kansellere bestillingen, for så å bestille et annet kabinett eller hos en annen butikk? Da hadde du hatt det for flere uker siden. Bruk tida på det, du, i stedet for å skrive her.

 

Så det er greit at det er sånn? Hvis du kjøper en ting hos en selger, og velge denne selgeren framfor andre selgere, fordi han har sagt at han skal klare dette også kommer du tilbake etter en uke så sier han. Nei, jeg kan ikke levere likevel, jeg. Du får heller kansellere. Er det helt greit? Du skjønner vel at reglene ikke kan være sånn? Hva om det er en gave? En komponent til en viktig maskin i en fabrikk, som har valgt nettopp denne selgeren fordi du har stolt på ham. Da må man ha rett til erstatning, og det er altså sånn loven er.

 

Jeg har bedt om usle 10 prosent avslag. Dett er vel omtrent det verdien av utstyret faller i prise på den tiden. Jeg må jo slå i bordet med noe. De har to alternativer: Skaffe meg et annet kabinett, eller måtte betale erstatning.Jeg kan jo ikke bare si at "det var jo leit, men jeg får vente da. Ta den tiden dere trenger"

Lenke til kommentar

Vel!

 

Aller først, Komplett har denne informasjonen på sidene sine:

http://www.komplett.no/k/k.asp?action=cust...p;topic=newdate

 

 

Topicen i denne tråden er misvisende og bør redigeres. Grunnen til dette er følgende:

Trådstarter har stått og står fritt til å kansellere/forandre bestillingen sin og handle hos konkurrenter så mye h*n vil.

Det er ikke tatt hensyn til leveringsproblemer til Komplett.no, ergo Komplett.no er juridisk sett forhindet til å gjennomføre kjøpsavtalen i sin opprinnelig form.

 

Ellers vil vi ha slutt på påstander om svindel og bedrag uten dom i rettsvesen. Forumet skal ikke benyttes til å fremme slike saker uten dokumentert grunnlag og offentliggjort dom. Dog vil personvernloven gjelde for private personer.

 

Mvh

Jarmo :)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Vel!

 

Aller først, Komplett har denne informasjonen på sidene sine:

http://www.komplett.no/k/k.asp?action=cust...p;topic=newdate

 

 

Topicen i denne tråden er misvisende og bør redigeres. Grunnen til dette er følgende:

Trådstarter har stått og står fritt til å kansellere/forandre bestillingen sin og handle hos konkurrenter så mye h*n vil.

Det er ikke tatt hensyn til leveringsproblemer til Komplett.no, ergo Komplett.no er juridisk sett forhindet til å gjennomføre kjøpsavtalen i sin opprinnelig form.

 

Ellers vil vi ha slutt på påstander om svindel og bedrag uten dom i rettsvesen. Forumet skal ikke benyttes til å fremme slike saker uten dokumentert grunnlag og offentliggjort dom. Dog vil personvernloven gjelde for private personer.

 

Mvh

Jarmo :)

 

 

Ok, topic'en er endret, siden du mener den er misvisende. Se EDIT på første innlegg.

 

Jeg vil likevel påpeke: Svindel og bedrag er to forskjellige ting. Etter min mening vil det være svindel om noen spekulativt tilsidesetter forbrukerrettigheter, selv om dette ikke vil være bedrageri i strafferettslig forstand. Om man ikke skal kunne komme med mistanke om tilsidesettelse av forbrukerrettigheter basert på egne erfaringer uten offentliggjort dom, ville i så fall programmer som Forbrukerinspektørene og TV2 hjelper deg være ulovlig. I så fall vil også omtrent alle innslag på "Forbrukerrett"-forumet til diskusjon.no være ulovlig. Nei, skal man drive et forum kan man ikke drive sensur, og være redd for kapitalsterke krefter. Tviler egentlig sterkt på at dette innslaget ville fått så mye oppstyr om det hadde dreiet seg om en mindre kapitalsterk aktør.

Endret av RyanLennox
Lenke til kommentar
Hvis noen tar seg bryet med å lese forbrukerkjøpsloven, kan man lese at man kan kreve erstatning ved forsinkelse, og heve (+erstatning) ved vesentlig forsinkelse:

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-005.html#19

 

Jeg kan altså kreve erstatning. Dette formulerer jeg som et prisavslag, men jeg kan selvfølgelig kalle det erstatning.

Det er stor forskjell på prisavslag og erstatning.

 

Erstatning finner du spesifisert i §24:

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side.

 

Og utregningen skjer etter kapittel 11:

 

§ 52

Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.

 

og paragraf § 54

 

En part som påberoper seg kontraktsbrudd fra den andre partens side, skal ved rimelige tiltak begrense sitt tap. Forsømmes dette, må han eller hun selv bære den tilsvarende delen av tapet.

 

Ergo, må du kunne dokumentere et faktisk økonomisk tap for å få erstatning. I tillegg plikter du å bruke rimelig tiltak for å begrense tapet, noe som leder meg til å tro at du ikke har krav på erstatning. Du har hele tiden, og fra dag en, hatt mulighet for å avbestille. Og det er i mine øyne et rimelig tiltak for å begrense...

Lenke til kommentar
Hvis noen tar seg bryet med å lese forbrukerkjøpsloven, kan man lese at man kan kreve erstatning ved forsinkelse, og heve (+erstatning) ved vesentlig forsinkelse:

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-005.html#19

 

Jeg kan altså kreve erstatning. Dette formulerer jeg som et prisavslag, men jeg kan selvfølgelig kalle det erstatning.

Det er stor forskjell på prisavslag og erstatning.

 

Erstatning finner du spesifisert i §24:

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side.

 

Og utregningen skjer etter kapittel 11:

 

§ 52

Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.

 

og paragraf § 54

 

En part som påberoper seg kontraktsbrudd fra den andre partens side, skal ved rimelige tiltak begrense sitt tap. Forsømmes dette, må han eller hun selv bære den tilsvarende delen av tapet.

 

Ergo, må du kunne dokumentere et faktisk økonomisk tap for å få erstatning. I tillegg plikter du å bruke rimelig tiltak for å begrense tapet, noe som leder meg til å tro at du ikke har krav på erstatning. Du har hele tiden, og fra dag en, hatt mulighet for å avbestille. Og det er i mine øyne et rimelig tiltak for å begrense...

 

 

Jasså, så når jeg hele tiden får beskjed om at den er rett rundt hjørne gjennom en endringsbekreftelse til om to dager, så skal jeg avbestille. Greit nok, hvis de kommer og sier: "Vi kan dessverre ikke levere, vi bare klarer ikke", så skal jeg heve og begrense tapet ved å kjøpe et annet sted. Men ved å komme med sånne småutsettelser hele tiden som bare baller på seg, vet jeg jo ikke hva jeg skal gjøre. Da er det rimelig erstatning at jeg får dekket verditapet.

Lenke til kommentar
Det er jo bare å klage på saken til de rette myndigheter, og se hva som skjer.

 

 

Ja, og jeg vil altså klage til de rette myndigheter: domstolene, og det får jeg pepper for her. Problemet er når du bare får en arrogant melding om at hvis du ikke er fornøyd kan du kansellere. Det er ikke sånn det skal være. Når man reklamerer med noe på siden sin, lokker meg til å i god tro bestille og få det levert om en uke, så får man f*** gjøre litt for å oppfylle avtalen ikke bare skylde på at om du er misfornøyd får du kansellere

Endret av RyanLennox
Lenke til kommentar

Når jeg leser denne tråden fårjeg bekreftet mine mistanker. De virker som om norske forbrukere er blitt så vant til dårlig behandling av butikker at service er blitt et fremmedord de færreste vet om. Det er rett og slett skummelt at en forbrukerbruker oppfordres til å bøye seg av for buikken av andre forbrukere. Trådstarter har full støtte i forbrukerkjøpsloven så vidt jeg kan forstå. Alikevel er det han, og ikke Komplett, som bør fire ned på kravene sine.

 

Komplett har bundet seg til en kjøpsavtale der de plikter seg å selge det kjøper har kjøpt innen rimelig tid. Hva som menes med rimelig tid kan selvsagt diskuteres. Men en måned burde da være maks rimelig tid for en PC. Om det stod at kabinettet var utsolgt når trådstarter kjøpte produktet kan ha selvsagt ikke kreve å få produktet med samme kabinett innen rimelig tid om Komplett ikke klarer å drive inn kabinettet innen rimelig tid.

 

Men nå har faktisk trådstarter prøvd å komme i kontakt med Komplett, for å fortelle dem at han gjerne kan få et annet kabinett som er på lager. Om Komplett da ikke tar telefonen vitner dette om dårlig service og kundebehanding. Som trådstarter selv sier har forbnruker krav på erstatning dersom en vare blir markant forsinket. Dette kan komme av at forsinkelsen hindrer forbruker i å gjøre den jobben han har, eller andre forhold. Uansett kan forbruker kreve erstatning. Det inntrykket jeg får av trådstarters innlegg er at Komplett her egentlig driter i kundene sine. Om kunden ikke er fornøyd kan de heller handle et annet sted. Dette er en svært dårlig holdning, og som forbruker er det lite hyggelig å bli behandlet slik. Så trådstarter har min fulle prinsipielle støtte! :)

Lenke til kommentar
Avbestill kabinettet fra komplett, be dem senda pakken, kjøp identisk kabinett hos en annen forhandler. Kan ikke være så vanskelig.

 

 

Hadde det bare vært så enkelt, ja så skulle jeg gjort det og brukt det utmerkede kabinettet jeg allerede har. Jeg har kjøpt en bundle, med garanti. Paradokset er dermed at om jeg avbestiller kabinettet, eller kjøper delene separat sammen med et annet kabinett, så øker prisen med 2/3 og garantien får jeg jo ikke.Er det noen som skjønner poenget nå? Dette var kanskje klargjørende? Det er derfor jeg vil at de skal tilby meg et alternativt kabinett i henhold til den avtalen de allerede har inngått med meg. Ikke at jeg skal avbestille og kjøpe alle delene separat med et annet kabinett.

Lenke til kommentar
Håpløst syting og kverrulering.

 

Du virker rett å slett ikke skikka til å handle over web.

Ta med deg de 20k og plukk opp en HP maskin fra elkjøp eller no!!

 

 

Dette får meg kanskje ikke til å virke mindre kverrulerende: men jeg synes det virker som om det er jeg som er skikket til å handle over web her, ettersom jeg ikke finner meg i hva som helst hos selger. Andre som sitter dumsnilt hjemme og venter i månedsvis og ikke håndhever rettighetene sine, bør derimot dra på elkjøp

 

Det må være første gang du handler på nett. Hørt om at varer ikke er på lager?

 

 

Hørt om å ikke selge skinnet før bjørnen er skutt?

Lenke til kommentar
Det bunner i at du ikke skjønner at varer ikke alltid er på lager. Et leverings ESTIMAT fra Komplett er ingen garanti. Good god.

 

 

Om de ikke klarer å levere innen rimelig tid, så bør de jo heller ikke selge det. Og har de gått i baret og solgt noe de ikke klarer å skaffe innen rimelig tid, så får man tilby et alternativ!Good God, ikke rart det er lett å bli rik i Norge med sånne kunder

Lenke til kommentar
Håpløst syting og kverrulering.

 

Du virker rett å slett ikke skikka til å handle over web.

Ta med deg de 20k og plukk opp en HP maskin fra elkjøp eller no!!

 

 

Dette får meg kanskje ikke til å virke mindre kverrulerende: men jeg synes det virker som om det er jeg som er skikket til å handle over web her, ettersom jeg ikke finner meg i hva som helst hos selger. Andre som sitter dumsnilt hjemme og venter i månedsvis og ikke håndhever rettighetene sine, bør derimot dra på elkjøp

 

Det må være første gang du handler på nett. Hørt om at varer ikke er på lager?

 

 

Hørt om å ikke selge skinnet før bjørnen er skutt?

 

 

Altså har komplett lovet deg en dato?? Tviler, selv om lagerstatusen tilsier at den er forventet inn i løpet av 1 dag eller 1mnd er dette ingen garanti.

 

Men hvis du synes du har en god sak må du jo gjerne bruke massevis av din tid på dra de inn for retten osv osv...

Ser det like sannslig at du skal ha noen sak som damen som krevde penger for gjennoppretting av tapt data på kræsja harddisk

 

Lykke til :thumbup:

Endret av Royal
Lenke til kommentar

Er helt enig med RyanLennox i at dette er dårlig av komplett, og såvidt jeg har forstått er det mange andre som har dårlig erfaring med Kompletts' kundeservice. Det burde være en smal sak for komplett å plukke ut et annet kabinett i samme prisklasse, som er på lager.

 

Til slutt vil jeg bare si at det er ikke sånn at kunder skal måtte skrike for å bli hørt. Men i dette og sikkert mange andre tilfeller burde det blitt skreket litt, så vi kunder ikke blir passive for den makten som salgsstedene faktisk har.

Lenke til kommentar

Det at du har kjøpt en bundle, kan være en av årsakene til at Komplett setter seg bakpå når det gjelder å bytte kabinettet i et annet. Var nok litt krass i første innlegget, ser poenget ditt med at det er dårlig av dem å tilby en bundle til en god pris, for deretter å ikke kunne levere ila rimelig tid. De burde ha tilbydd deg et tilsvarende kabinett, antar at dette er en maskin de skal sette sammen for deg, siden du får garanti osv. Følgelig kan du nok ikke kutte ut kabinettet og bruke ditt eget om du vil ha med garanti, dette regner jeg med du forstår.

 

 

I situasjoner hvor de ikke klarer å skaffe riktig kabinett, så burde praksisen være å bygge pc i et tilsvarende kabinett.

 

Det jeg reagerer på er reaksjonen din på kompletts mangel på service. Istedet for å komme med konspirasjonsteorier, kunne du formulert innlegget ditt annerledes og fått betraktelig mye mer støtte på dette forumet.

 

Komplett har svekket kundeservice etter at de vokste seg store (nettopp bl.a pga god kundeservice), skal man ha bedre kundeservice kan det lønne seg å handle hos mindre aktører, men da får man også dårligere priser.

 

For å oppsummere: Reaksjonen må stå i forhold til provokasjonen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...