Gå til innhold

Suspekt salgspolitikk hos Komplett?


Anbefalte innlegg

EDIT: lys av innlegg i denne debatten vil jeg komme med følgende presisseringer. Svindel er ikke et strafferettslig ord. Komplett mistenkes dermed ikke å gjøre noe straffbart el. Det som eventuelt ville være ulovlig er å tilsidesette forbrukerrettigheter. I lys av hvordan mange har oppfattet ordet "svindel" i denne sammenheng forandres tittelen til "Suspekt salgspolitikk hos komplett?". Teorien er motivert ut fra mulighet og motiv, som er en vanlig metode for å danne hypoteser i rettslig (og ikke-rettslig) forstand. EDIT SLUTT

 

Jeg mistenker Komplett for å drive suspekt salgspolitikk. Dette er bakgrunnen for min påstand:

 

Jeg bestilte en PC i midten av november (på release dagen for crysis). Den skulle komme etter en uke, men har fortsatt ikke kommet (15. desember). Har nå for n'te gang fått "endringsbekreftelse", nå til 18. desember. Ganske kjedelig, for jeg bestilte tidlig for å være helt sikker på å ha den i jula. Dette ser jeg blir mer og mer uaktuelt. Jeg ser nå på forumet her at mange har samme problem, se:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&s=gamer.no

 

Jeg har krevd prisavslag, men de mener de ikke er bundet av noen leveringstid. Dette er selvfølgelig feil etter forbrukerkjøpsloven. Ettersom det visstnok er kabinettet som er problemet, har jeg bedt dem finne et alternativt kabinett. Dette gidder de imidlertid ikke engang svare på. De påstår at de ikke er forpliktet til noe, og om jeg ikke er fornøyd, så kan jeg jo bare kansellere. Dette er selvfølgelig helt feil, ettersom de har inngått en avtale med meg og avtaler etter loven skal holdes. Så den går nok ikke, selv om det kan virke behagelig for Komplett. Da må jeg jo betale gebyrer (som Komplett tjener på), og bruke masse tid på å sette sammen og bestille på nytt, og kanskje få akkurat samme problem.

 

Priser på datakomponenter faller raskt i pris. Komplett kan spekulere i dette ved å selge til folk som kjøper high-end, slik jeg har gjort, og vente på at komponentene faller i pris før de leverer. Det kan kanskje ikke virke som dette er særlig lønnsomt, men med Kompletts omsetning, vil dette utgjøre mange millioner i gevinst for Komplett årlig. Det er ikke vanskelig for komplett å holde lavere priser en konkurrenter, hvis de driver denne spekulative virksomheten.

 

Jeg har nå sendt en "offisiell" henvendelse om at jeg krever prisavslag, og ytterligere prisavslag som stiger for hver dag fra nå. På dette løper også forsinkelsesrenter. Jeg har også gjort det kjent at jeg vil sende en forliksklage (begynnelsen på en rettsprosess) dersom de ikke imøtekommer kravet. Noen synes kanskje dette er styrete og at jeg ikke kommer til å gjøre dette, men for meg er ikke dette så mye jobb ettersom jeg driver med det til daglig. Jeg oppfordrer alle til å gjøre det samme. Gjør det ulønnsomt for Komplett å drive slik virksomhet!

 

Jeg oppfordrer alle til å være særlig kritiske til komplett framover, og forsøke å benytte andre leverandører. Komplett har nå nesten fått en monopolstilling på egenkomponerte PC-er, noe de vet å utnytte. Vi kunder må ta tilbake makten ved å si i fra gjennom å velge alternative leverandører, skrive negative omtaler på forumer som dette, og ved å fortelle om negative erfaringer til andre. Tror jeg i alle fall har fått noen til å handle julegaver fra andre steder en Komplett, og hvis mange nok gjør dette vil det merkes.

 

Bidra til at Komplett ikke får monopolmakt og benytter denne til å svindle kunder og samtidig skvise ut ærlige konkurrenter!

 

Mange har sikkert også merket seg at det er nesten bare reklame for komplett på nettmedier rundt omkring. I slike avtaler er det av og til et vilkår om at man ikke skal reklamere for konkurrenter. Det er ikke så lett for konkurrenter å få tilgang til markedet, da. Har noen kommentarer til dette? Eller vet om konkurrenter til Komplett, så vennligst skriv. Her er noen nettbutikker jeg vet om, men som jeg ikke vet om er noe bra:

 

www.psdata.no

www.datakjeden.no

Endret av RyanLennox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ORK. Du skrev nesten akkurat det samme i en annen post. Komplett svindler ingen. Slutt å anbefal andre kjeder når 95% av oss som bruker Komplett er fornøyd med dem. Bestillte selv et headset på onsdag og fikk det i posten idag. Hvis du tror du skal få renter for hver dag som går så er du nok litt i drømmeland, med mindre du har tenkt å ta det her til retten, noe jeg ikke ville gjort om jeg var deg. Staten vs en forumkar. Komplett har ikke varen på lager og vinner saken. Slutt å spekuler om Komplett's diabolske planer, når du ikke har bevis for dette. En av grunnene til at du ser reklame for Komplett overalt er vel fordi de er landets ledende PC- og PC-ustyr leverandør. Er en grunn til at de har blitt det.

 

Hvis du absolutt kjeder deg eller whatever, www.blog.co.uk

Endret av Shifty
Lenke til kommentar

Komplett klarte å bruke nesten 1 mnd. på å skifte en ødelagt harddisk i pcen min :( har værtfall fått pcen tilbake nå, og får håpe at de har samme service som de har plaid å ha neste gang (hvis jeg ikke handler fra datakjeden, de har en butikk rett i nærheten, og da slipper jeg alt med posten og drit xD)

Lenke til kommentar
ORK. Du skrev nesten akkurat det samme i en annen post. Komplett svindler ingen. Slutt å anbefal andre kjeder når 95% av oss som bruker Komplett er fornøyd med dem. Bestillte selv et headset på onsdag og fikk det i posten idag. Hvis du tror du skal få renter for hver dag som går så er du nok litt i drømmeland, med mindre du har tenkt å ta det her til retten, noe jeg ikke ville gjort om jeg var deg. Staten vs en forumkar. Komplett har ikke varen på lager og vinner saken. Slutt å spekuler om Komplett's diabolske planer, når du ikke har bevis for dette. En av grunnene til at du ser reklame for Komplett overalt er vel fordi de er landets ledende PC- og PC-ustyr leverandør. Er en grunn til at de har blitt det.

 

Hvis du absolutt kjeder deg eller whatever, www.blog.co.uk

 

Jeg har kjøpt litt mer enn et headset for å si det sånn. Varen de sier de ikke har på lager er kabinettet, og jeg har forgjeves prøvd å pent spørre om de kan finne et annet kabinett. Dessuten kan man ikke selge å ta betalt for noe man ikke klarer å skaffe. Heldigvis er norsk lov slik at man ikke kan skylde på underleverandører. Dette kan man i hvertfall ikke når problemet er et kabinett som man kan få tak i fra hundrevis av steder. Jeg er ikke umulig her, bare veldig pissed, og nå benytter jeg min frihet til å fortelle om det. Jeg er oppriktig innteresert i å få vite om gode alternativer.

 

Staten vs. en forumkar?????? Når ble Komplett staten? Det blir i så fall Komplett vs. en forumkar. Jeg tror de fleste forumkarer er ganske smarte. Hvis Staten er på noens side, er det i så fall min, siden de har laget regler slik at Komplett ikke kan holde på på den måten.

 

EDIT: sjekket litt opp, Det virker som om det er Rimi-Hagen som eier mest av Komplett nå. At Komplett er staten er dermed tilbakevist, med mindre man regner Hagen som statlig adel.

Endret av RyanLennox
Lenke til kommentar

Hvem har ikke vært ute for store forsinkelser da? Man går bare ikke rettslig vei av den grunn + kommer med trusler om dagsrenter og blablabla..

 

Håper jeg ALDRI er ute for deg du trådstarter,og hvertfall ikke kommer i krangel med deg,for det virker som du er en god gammeldags "kranglefant" som henger deg opp i syyykt mye for noe en "vanlig" kunde bare hadde kansellert og kjøpt en annen plass istedet.

 

Slike som deg gjør livet svært vanskelig både for seg selv og andre,for bagateller!

 

Komplett har heller ingen monopol over kundene. Er bare og sjekke guiden over nettbutikkene det..

 

 

Snap out of it!!! Og heller kjøp hos en annen nettbutikk siden du er så missfornøyd med Komplett.

Lenke til kommentar
Hvem har ikke vært ute for store forsinkelser da? Man går bare ikke rettslig vei av den grunn + kommer med trusler om dagsrenter og blablabla..

 

Håper jeg ALDRI er ute for deg du trådstarter,og hvertfall ikke kommer i krangel med deg,for det virker som du er en god gammeldags "kranglefant" som henger deg opp i syyykt mye for noe en "vanlig" kunde bare hadde kansellert og kjøpt en annen plass istedet.

 

Slike som deg gjør livet svært vanskelig både for seg selv og andre,for bagateller!

 

Komplett har heller ingen monopol over kundene. Er bare og sjekke guiden over nettbutikkene det..

 

 

Snap out of it!!! Og heller kjøp hos en annen nettbutikk siden du er så missfornøyd med Komplett.

 

Jepp, og Komplett hadde tjent penger på å ha 20 000 av mine penger på konto over en måned, pluss tjent på gebyrer. Jeg måtte starte på nytt igjen. Finne ne annen leverandør, sette sammen riktige komponenter på nytt, og på nytt måttet vente. Jeg vil jo aldri kunne få det jeg skulle bestilt når jeg skulle hatt det nå. Jeg stolte på at komplett fulgte reglene, og la att på til en god margin. Der er nettopp "vanlige" kunder som gjør at et selskap kan holde på slik og tjene penger på det. "vanlige" kunder tjener på "krevende" kunder som setter foten ned. Jeg håper de fleste ikke er dumsnille, men er "krevende" kunder overfor noen som tjener vanvittig mye penger på vår interesse.

Lenke til kommentar

Om varene var satt opp som "på lager" har du kanskje en sjanse, i motsatt fall tror jeg ikke det. Er du forresten sikker på at pengene står på deres konto? Jeg trodde i alle fall visa overføringer ble "fryst" på din konto, men ikke overført før varene ble sendt ut? I motsatt fall er jeg helt enig i at komplett urettmessig tilsniker seg penger fra deg.

 

Uansett, jeg ville truet med media (eventuellt tatt kontakt med media) først. Om du får hjelp der påfører du komplett skade uansett utfallet, du slipper å betale en advokat, og komplett vil kanskje ta saken mer alvorlig. Om du ikke får hjelp slipper du i alle fall å betale en advokat for konsultasjon.

Lenke til kommentar

Dette her er bare piss ryanlennox, du kan enkelt avbestille ordren og bestille varene en annen plass. Har du betalt komplett.no penger, så får du dem refundert jævli raskt, når du har betalt med forholdsbetaling. Hvis du henvender deg saklig og ikke kommer med latterlige trusler, så vil du nok oppdage at folk flest er grei å ha med å gjøre. Ring komplett, forklar problemet og si hva du ønsker. Dette er ikke USA, så det hjelper ikke å komme med latterlige krav på flere hundretusen pga. at du ikke fikk PC-en du bestillte. Ser det ut som at kabinettet ditt er lagervare? er den listet opp? hvis ikke, så kan du skylde deg selv at det tar tid. Alternativt, spør snilt om å få byttet kabinett eller heve kjøpet. i alle fall skjerp deg og slutt med det pisset du driver.

 

buhu komplett er store og tjener penger, åå nei... de er ute etter småpengene mine. Hva tror du komplett.no tjener på å holde dine penger i 1mnd ? vet du hvilken omsettning komplett.no har? om de tjener en 1000 lapp av deg, så er ikke det engang 0.1 promille av omsettningen... slutt å ta deg så jævli høytidlig, ring eller send epost, forklar problemet på en saklig måte og du får et saklig svar!

Lenke til kommentar
Jon Andreas Lange, seniorrådgiver ved forbrukerrådet mener at forbrukernes rettigheter i slike tilfeller er vage.

 

- Utgangspunktet er at et produkt skal leveres innen det avtalte tidspunktet, eller innen rimelig tid om varen ikke er på lager. Om man skal kunne heve kjøpet må varen være vesentlig forsinket i følge loven, forklarer han.

 

Når en vare er vesentlig forsinket sier loven derimot ikke noe om. Hos forbrukertvistutvalget opplyses det at slike saker behandles enkeltvis. Det er likevel god kundebehandling å gi opplysninger om slike forsinkelser. Hvis det gis opplysning om at produktet vil bli sent levert har forbrukeren lite å klage på.

 

Unngå forskuddsbetaling

Heldigvis gir flere butikker deg mulighet til å avbestille forsinkede produkter. Verre er det med produkter som er forhåndsbetalt og som drøyer med levering. I slike tilfeller står forbrukeren på utrygg grunn.

 

Ut i fra dette leser jeg at det Komplett sier til deg er helt riktig. Rettighetene dine er at dersom varen er vesentlig forsinket har du krav på heving av kjøpet. Og det har komplett tilbydt deg. Komplett går faktisk lenger enn det de er pålagt, for man kan nemlig avbestille hos dem før varen sendes helt uavhengig av om varen er vesentlig forsinket eller ikke.

 

Du prøver å kreve prisavslag fordi varen har lang leveringstid. Og kommer med tåpelige påstander om at komplett svindler deg. Så da har jeg en utfordring til deg:

 

Kom med kilde til at du har krav på prisavslag grunnet lang leveringstid. Eller er det kanskje noe du bare selv har bestemt deg for at du har krav på?

 

 

 

Edit: Og om du trenger ytterlige bevis:

 

FTU Sak: 20050608

Og jeg siterer derfra:

Utvalget bemerker at forbrukerkjøpsloven ikke gir anvisning på prisavslag som reaksjon ved forsinkelse. Klageren kan dermed ikke gis medhold på dette punkt.
Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Hvis noen tar seg bryet med å lese forbrukerkjøpsloven, kan man lese at man kan kreve erstatning ved forsinkelse, og heve (+erstatning) ved vesentlig forsinkelse:

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-005.html#19

 

Jeg kan altså kreve erstatning. Dette formulerer jeg som et prisavslag, men jeg kan selvfølgelig kalle det erstatning.

 

Dette er igrunn nesten litt morro. Her sitter de fleste, som "nyttige idioter" og forsvarer Komplett og (dermed inntekten til Rimi-Hagen..han blir sikkert glad for deres innsats).

 

Er det virkelig ikke noen som ser det urimelige i jeg blir forespeilet levering av en vare jeg venter veldig på etter en uke, og etter over en måned sitterjeg fortsatt uten noen ting. Problemet er at et kabinett mangler, som de har tusenvis av. Jeg har vært usedvanelig hyggelig mot komplett, og har på ingen måte vært en vanskelig kunde. Har ikke snakket om rettigheter før de ble arrogante, men har pent sprt om de har et tilsvarende kabinett. Men jeg måda kune påberope meg mine rettighter? Er det jeg som skal tape på at Komplett ikke holder sin del av avtalen. Jeg har gjort min del: betale penger.

Lenke til kommentar

Hvis du har bestillt noe fra komplett som ikke er på lager, og komplett stadig utsetter datoen når varen kommer på lager, bør du heve kjøpet. Ubrekreftet på lager innen dato x, er sjeldent noe å stole på (det gjelder de fleste butikker). Jeg hadde det samme problemet med mamoz, etter mye purring om varen var på lager valgte jeg å heve kjøpet. Hvis du har kjøpt en hel pc, og de fleste delene er på lager, så kan du jo be komplett om å sende de varene som faktisk er på lager, og heve kjøpet på kabinettet, slikt at du kan kjøpe det et annet sted. Forresten stemmer det at komplett ikke har trukket pengene fra kontoen din enda, men er frosset på din konto inntil de har sendt deg varene. Du virker litt bitter på komplett uten grunn, dette her kan skje med flere webshopper enn bare komplett.

 

Edit:

Erstatning

Beror forsinkelsen på en tredjeperson som selgeren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er selgeren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i annet ledd. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som selgeren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd.

Altså, hvis en vare har ubkreftet lager dato, som skyldes leverandøren av varen ikke leverer i "tide", vil komplett være fritatt for gi kunden erstatning, ettersom det er utenfor deres kontroll. Du har likevel rett til å heve kjøpet når du ennå ikke har fått varen.

Endret av Anthropod
Lenke til kommentar

Nå er vel den delen av loven beregnet på tjenester og varer som har en fastsatt dato.

 

Regner med at du har handlet med komplett på vanlig måte, og ikke fått noen avtale på at du skal ha pcen på døra til en vis dato, eller?

 

Kan ikke se at du har noe krav på erstatning ut ifra lovdataen heller, med tanke på dette.

 

Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans eller hennes kontroll, som selgeren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.

 

Såklart skjønner jeg at du kan bli irritert om du ikke får lov til å bare bytte ut kabinettet i et annet til ca samme pris. Men om du prøvde å få til dette samme med å be om erstatning, skjønner jeg komplett veldig godt for å nekte.

 

Du kunne da bare ha avbestilt og bestilt på nytt med nytt kabinett, hurtighandlekurven til komplett/norek er ganske genial, så hadde ikke tatt lange tiden.

Lenke til kommentar

Det plager meg at såpass mange faktisk ikke leser førsteposten før de skriver.

 

Jeg har bare god erfaring fra Komplett, og den "konspirasjonen" du snakker om virker helt fjern, selv om det er fullt mulig. Men fordi Komplett umulig kan sende ut en vare de selv ikke har kontroll over kan du ikke kreve erstatning. Så jeg tror egentlig at det eneste du kan gjøre er å kreve heving av kjøpet... Tror ikke du kommer særlig langt ved å si at Komplett ikke leverer med vilje.

Lenke til kommentar

Latterlig dårlig av trådstarter. Flytt til USA. Denne tråden må da stride mot noen regler, og om ikke det i alle fall allmenn etikette. Trådstarter viser regelrett manglende folkeskikk ved å komme med svindelanklager uten å ha noe å fare med av beviser.

 

Vær en mann, legg deg langflat og rediger bort innlegget ditt, skam deg til mandag, så bytter du til et annet kabinett. Dette er seff ikke noe problem, eneste grunnen til at komplett kan ha nektet deg dette er at ønsket ditt har druknet i konspirasjonsteorier og svindel anklager.

Lenke til kommentar

Bare så det er klart. Kabinettet jeg bestilte var bekreftet (altså ikke ubekreftet) på lager dagen etter jeg bestilte. Når det tok litt tid og jeg fikk "endringsbekreftelser" spurte jeg pent om de ikke kunne finne et alternativt kabinett. Dette gjorde jeg en to-tre ganger men aldri skikkelig svar, bare at dersom jeg ikke er fornøyd får jeg kansellere, og at de kan levere når de vil. Dette vil medføre masse bryderi for meg, der penger går tapt, og jeg må på nytt finlese på alle produsentsider for å være sikker på at ting er kompatible. Det er kompletts jobb å oppfylle en avtale.

 

Når det gjelder alle henvisningene og tolkningene av kjøpsloven her er dette feil. Det er klart innen for Kompletts kontroll å kunne skaffe meg et kabinett. De har mange underleverandører å ta av og har ntakeligvis mange fine stående på lager. Jeg skrev til og med til dem (halveis på spøk) at dersom de ikke har noen kabinetter kan jeg komme med mitt gamle.

Lenke til kommentar
Latterlig dårlig av trådstarter. Flytt til USA. Denne tråden må da stride mot noen regler, og om ikke det i alle fall allmenn etikette. Trådstarter viser regelrett manglende folkeskikk ved å komme med svindelanklager uten å ha noe å fare med av beviser.

 

Vær en mann, legg deg langflat og rediger bort innlegget ditt, skam deg til mandag, så bytter du til et annet kabinett. Dette er seff ikke noe problem, eneste grunnen til at komplett kan ha nektet deg dette er at ønsket ditt har druknet i konspirasjonsteorier og svindel anklager.

 

Jeg har ikke kommet med svidelanklager, men kommet med en teori basert på egen og andres erfaringer. Om Komplett gjør dette har jeg selvfølgelig ikke peiling på. Uansett grunn har de brutt mine forbrukerrettigheter, nedfelt i forbrukerkjøpsloven.

 

Hvis du tror jeg vil flytte til USA, er du helt nøtt. Der har jeg jo ikke forbrukerrettigheter av betydning. I en undersøkelse av de ulike suksessfaktorene til EU har forbrukerrettigheter blitt trukket fram. Forbrukerrettigheter legger press på produsentene slik at de blir gode.

 

Så finnes det selfølgelig en masse raringer som setter igang å beskytte produsentene. Jeg visste det da jeg startet denne tråden, basert på tilsvarende tråder jeg har lest.

 

Så sitter jeg her da, og holder på med dette, framfor å teste ut Crysis, COD4, Timeshift og Masseffect, noe jeg skulle ha gjort om Komplett hadde gjort jobben sin

Lenke til kommentar
Latterlig dårlig av trådstarter. Flytt til USA. Denne tråden må da stride mot noen regler, og om ikke det i alle fall allmenn etikette. Trådstarter viser regelrett manglende folkeskikk ved å komme med svindelanklager uten å ha noe å fare med av beviser.

 

Vær en mann, legg deg langflat og rediger bort innlegget ditt, skam deg til mandag, så bytter du til et annet kabinett. Dette er seff ikke noe problem, eneste grunnen til at komplett kan ha nektet deg dette er at ønsket ditt har druknet i konspirasjonsteorier og svindel anklager.

 

Jeg har ikke kommet med svidelanklager, men kommet med en teori basert på egen og andres erfaringer. Om Komplett gjør dette har jeg selvfølgelig ikke peiling på. Uansett grunn har de brutt mine forbrukerrettigheter, nedfelt i forbrukerkjøpsloven.

 

Hvis du tror jeg vil flytte til USA, er du helt nøtt. Der har jeg jo ikke forbrukerrettigheter av betydning. I en undersøkelse av de ulike suksessfaktorene til EU har forbrukerrettigheter blitt trukket fram. Forbrukerrettigheter legger press på produsentene slik at de blir gode.

 

Så finnes det selfølgelig en masse raringer som setter igang å beskytte produsentene. Jeg visste det da jeg startet denne tråden, basert på tilsvarende tråder jeg har lest.

 

Så sitter jeg her da, og holder på med dette, framfor å teste ut Crysis, COD4, Timeshift og Masseffect, noe jeg skulle ha gjort om Komplett hadde gjort jobben sin

 

 

Mass effect? Jaha...dette er det tåpeligste emnet jeg har lest på forumet ... good work! :p

Lenke til kommentar

Skulle du sett, her var det mange idioter gitt!

 

Jeg syntes ikke at trådstarter har vært direkte vanskelig mot komplett, heller vice verca. Det kan da ikke være så jævli vanskelig for komplett å bare gi han et nytt kabinett. Alikevel sitter det her 10 idioter bak en PC som fult ut mener at komplett er de som gjør det riktige i denn situasjonen. Hvor vanskelig kan det være å bytte et kabinett da?

 

Bare stå på du RyanLennox, og ikke hør på disse tullingene. En kompis av meg har selv bestilt fra komplett. Han fikk først et skjerkort i 4 deler, og neste gang fikk han skjermkortet, bare med 128 mb mindre minne enn det han skulle ha.

 

Komplett er en stor kjede, og de bør for fanken ikke ha problemer med å rette opp slike bagateller. Jeg tviler også på at RyanLennox ber om gigantsummer i søksmålet, tror heller han rett og slett ber om det han har krav på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...