Gå til innhold

Umulig å lære gitar på en Les Paul?


Rubex

Anbefalte innlegg

Det er lettere for fingrene på hals-hånden(!) å spille på nylon. Videre så er mellomrommet mellom strengene større så det er enklere å treffe riktig.

Men samtidig så er det litt som du sier også, at er o-store måloppnåelse å bli Kirk men bare hater nylon så kan jo nylon bli kjedelig og lite motiverende.

Men samtidig så er det litt med å krype først så gå, da det trengs mindre teknikk for å spille nylon/ak-stål

Trikset med å gjemme støy i vreng fungerer stort sett, men først når man har kommet over et minimum. Før det så er det desto verre. :)

Skal ikke krangle på det med nylon, da det er for lenge siden, og jeg begynte med nylon "for sent" :)

 

Ja, det er det krype å SÅ gå argumentet mitt jeg også kjører på, bare at jeg ser på det på en annen måte..

 

Jeg mener at alle begynner å krype, men det er "få" som kommer så langt som å gå! Og, siden det "å gå" er målet, så mener jeg at målet "helliggjør" middelet.. Som om da middelet er å ta en "snarvei", eller hva vi skal kalle det (snarvei kan bety hva som helst, i grunnen), så er det helt greit for meg -og jeg mener det er riktig også! :) Siden gitarspilling handler mest -og først og fremst- om å ha det gøy! Senere kan det bli et yrke, osv.. og, har du SÅ lært "å gå", uavhengig av "snarvei", eller ikke, så har man også mulighet til å gå tilbake til tidligere lærdommer og stadier for å plukke opp ting.. :)

 

Hele min argumentasjon bygger på det å ha det gøy (et ord som jeg føler snart jeg har brukt opp :p ), først og fremst, så får man bestemme og vurdere litt hvor man vil gå videre.. :)

 

Men, er ikke uenig med deg heller.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg er enig i at førstevalget hvis man skal lære seg å spille gitar, er en nylonstrengs kassegitar, av grunner som Montgomery har nevnt.

På den annen side er det ikke noe i veien for å starte opp på en elgitar, heller, men jeg synes ikke det er ideelt.

Det som ikke er så lurt, er å starte med stålstrengs kassegitar, fordi det er hard for myke nybegynnerfingertupper. Da blir det lett at man gir opp.

Lenke til kommentar

Takker for svar og meninger :) Har vert å testet en god del gitarer i dag og jeg må si at jeg kommer nok til å begynne med en kassegitar, for så å kjøpe en skikkelig el-gitar senere.

 

 

Motivasjonen og viljen til å lære å spille gitar er på topp, men er det noe vits å gå høyt opp i pris til å begynne med ? Budsjettet er på rundt 15k. Noen som kan anbefalle en/flere kassegitarer til innen den prisklassen? Og evt noen nettbutikker?

Lenke til kommentar
Du har 15 TUSEN å bruke på en nybegynnergitar?! :ohmy:

 

Seriøst, hvis du ikke er stein hakke rik, bor i Bærum eller på Frogner hos rike foreldre som sponser deg.. så synes jeg du i hvert fall burde sette et tak på 5 tusen..

 

Seriøst..

 

Er oppsparing på vei til en Les Paul, men ettersom jeg begynner med en kassegitar så har jeg 15k til rådighet ja. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg MÅ kjøpe en til 15k...

Lenke til kommentar
Du har 15 TUSEN å bruke på en nybegynnergitar?! :ohmy:

 

Seriøst, hvis du ikke er stein hakke rik, bor i Bærum eller på Frogner hos rike foreldre som sponser deg.. så synes jeg du i hvert fall burde sette et tak på 5 tusen..

 

Seriøst..

 

Er oppsparing på vei til en Les Paul, men ettersom jeg begynner med en kassegitar så har jeg 15k til rådighet ja. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg MÅ kjøpe en til 15k...

 

Da missforsto jeg litt, så beklager det.. Men, det var måten du skrev det på.. Allikevel; du har vel ikke 15 tusen til rådighet hvis den gode brorpart av pengene skal gå til en Les Paul?

 

Og, hvis du VET at du skal kjøpe en Les Paul en gang, så kjøp den nå, først som sist.. selv om jeg vil fraråde deg å investere i noe så dyrt før du vet om du har interessen til å holde det gående..

 

 

Har dessverre ingen gode forslag til HVA slags gitar du skal ha.. andre har bedre peil på det enn meg.. Eneste forslaget jeg har; ikke gå noe særlig over 5 tusen, og kjøp den du liker og får anbefalt på musikkbutikken..

Lenke til kommentar

En anstendig nylonstrenger som er såpass at du kan bruke den "lenge" koster rundt tre tusen.

Da har den så god klang at det er en gitar man kan ha som "kassegitar", selv om man skifter til elgitar. En kassegitar er grei å ha uansett hva man spiller. Det er lite mikk og styr, bare å plukke den opp og spille, ikke noe ledninger og forsterkere.

Lenke til kommentar
En anstendig nylonstrenger som er såpass at du kan bruke den "lenge" koster rundt tre tusen.

Da har den så god klang at det er en gitar man kan ha som "kassegitar", selv om man skifter til elgitar. En kassegitar er grei å ha uansett hva man spiller. Det er lite mikk og styr, bare å plukke den opp og spille, ikke noe ledninger og forsterkere.

Enig i dette.. Selv har jeg hatt min i 14 år, eller noe.. og den kostet bare ett, eller toppen to tusen.. tror jeg betalte 1200,- for den.. eller så var det 1900,- eller noe.. husker ikke..

 

Men, nylon er alltid greit å ha..

Lenke til kommentar

Man har jo forskjellige preferanser på hva som er "bra nok", og bra er da det, men min erfaring er at det skjer vesentlige ting med lyden, fylden, og volumet hvis man kjøper en gitar som er litt dyrere enn en tusenlapp. Og nå snakker jeg om nylongitarer. Men egentlig er det jo slik at hvis man får en gitar som stemmer i båndene, og som ikke ramler fra hverandre, og som har OK strengehøyde, så er det jo en gitar man kan kose seg med i mange år. Siden trådstarter la opp til et romslig gitarbudsjett, foreslo jeg tre tusen.

 

Tror vi er veldig enige i hovedpoenget, det er veldig greit å ha en kassegitar. Det vokser man liksom aldri ifra.

Lenke til kommentar
Men, er ikke uenig med deg heller.. :)

Og jeg er ikke uenig med deg heller. :)

 

Jeg tror nesten at dette er den mest lykkelige diskusjonstråden på forumet, nesten litt søtt!

Trådstarter har ihvertfall fått gode argumenter fra begge sider, så da får det bli opp til han hva han selv legger vekt på!

 

@Trådstarter;

Slik jeg ser det har du tre valg.

  1. Ta min "vei". Kjøp en nylon til ca 2500 da får du et bra instrument, som både låter bra og som du kan ha lenge. Om du går ned i pris så gjør ikke det så mye men for 2-5 så er det som sagt en fin pris for en bra gitar. Når du har lært deg å spille noe ok, og med god øving så skal ikke det ta lang tid, så kjøper du en elgitar til ca 5-6K f.eks en Epiphone LP og en fin forsterker som har det du måtte ønske. Og så avslutter du med Gibson LP Std. Og når du kan spille bra så kan det faktisk hende at du har andre preferanser enn hva du har i dag og ønsker heller en annen gitar.
  2. Ta bone sin "vei" Se punkt 1. men hopp over nylongitaren.
  3. Gå rett på Gibson LP. Personlig foretrekker jeg standarden da den låter best og er bedre å spille på. At den er bedre å spille på mener jeg at den ligger bedre i hånden og føles mykere ut. Om du lærer å spille så har du allerede et fantastisk instrument, men blir du lei og legger prosjektet på hyllen, så kan du jo alltids selge gitaren. Bare ta godt vare på gitaren så den forblir fin. Sjekk på musikkweb.no hva en Gibson LP går for brukt.
    Men så lenge du ikke vet forskjellen mellom studio og standard så uten å være frekk så er det kanskje litt overkill. Og da kan det jo hende at det finnes gitarer der ute som du liker enda bedre, men som du bare ikke vet om enda! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...