Gå til innhold

Har klart ut det meget etterlengtede Crysis: Her er min dom :) (spoilers)


Anbefalte innlegg

Etter underkant av en uke har jeg klart ut spillet, og må bare begynne med å si at det var en kjempeopplevelse :D

 

Crysis er et spill som jeg har fulgt med helt siden det ble annonsert et par år tilbake siden, etter all video, screenshots og annen info har jeg gledet meg som en unge til dette spillet...

uheldigvis hadde jeg ikke pc på release datoen men hadde bestilt det så fikk det i posten...

Først på lørdag fikk jeg ny PC-en og fikk da satt igang med Crysis

 

Ok la oss få unna grafikken med en gang: Den er nydelig, rett og slett det beste jeg noensinne har sett

For å nevne noe så synes jeg grafikken var helt syk når jeg ankom hangardskipet på slutten, det var bare sykt! :p

men så videre...

Jeg synes historien i Crysis var interessant, dog ikke noe super greier, men nok til å drive meg videre og få meg til å leve meg inn i spillet (tror nok historien hadde vært mer spennende hvis crytek ikke hadde fortalt så mye om den)

jeg lite scenarioet og synes det hele utartet seg bra

gameplaymessig synes jeg Crysis er noe av det beste jeg har spilt innen fps sjanger, nanodrakten og det åpne gameplayet byr på masser av muligheter

Jeg merket at jeg skiftet en god del mellom kreftene, men det skal sies at cloak be brukt mest, dette for å komme seg i sjul (spilte gjennom hele spillet på delta)..

Jeg kombinerte dog krefter og, som for eks. å bryke strength for å komme meg oppå et tak for så og cloake meg før diendene la merke til meg

Jeg synes nanodrakten er veldig godt designet og jeg synes faktisk du MÅ bruke den for å tilpasse deg omgivelsene, i allefall på delta

Jeg brukte mange ganger da jeg ankom baser og lege meg i skjul, skute noen i hodet med lyddemper for så og ta den neste uten å bli oppdaget, andre ganger pepra jeg bare løs, dette er ting jeg synes er skikkelig kult, at man kan ankomme en situasjon på fler måter

Jeg synes AI'en var god, og viste at de hadde vett, særlig i delta

så ofte at de omringet meg, noe som gjorde at situasjonen ble mer intens...

bare for å nevne det var AI'en mye mer stabil enn den var i demoen :)

men uansett, hva er det jeg ikke har nevnt?

å ja, lyden! Lyden er ekstremt bra, når man for eks. sprenger en granat er det som musikk for mine ører :p

musikken i spillet er fengende og passer utmerket til spillet :)

 

Men så over til å se spillet i helheten:

 

Jeg er enig i det folk sier, at spillet ble litt dårligere og lineært etterhvert...

Men synes hele spillet sammenlagt var meget god

Jeg ble faktisk ovverasket over hvor kort tid jeg var inni isfæren, trodde jeg hadde minst et par levler til der, etter det jeg hadde lest på nettet

Det var kult å være inni romskipet og møte på aliensene, og robotaliensene var inget unntak

er litt skuffet over hvor kort spillet var, men gleder meg veldig til neste :)

synes dog slutten var litt tynn, og synes de kunne gjort den annerledes, men alt i alt var dette en av de beste fps opplevelsene jeg har hatt, mest sannsynelig den beste

har ikke prøvd mye multiplayer men synes den virker ganske så bra den og

Skal spille igjennom på nytt :D

 

Karakter:

 

story 8/10

gameplay 10/10

Grafikk 11/10

Holdbarhet 8/10

 

all together: 10/10

 

PS: sorry for uoversiktlig "anmeldelse" lol :p

 

EDIT: Jeg tenkte jeg kunne ta med noe om bugs:

For å si det rett ut, så er Crysis proppfult av bugs, fysikk bugs, AI bugs osv...

dette kan for eks. være at personer som setter seg fast i objekter, frosker i lufta osv...

dette er dog noe jeg tror vil bli fikset med tiden, ved patcher osv :)

Endret av engjac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syns Crysis er litt oppskrytt i skyene egentlig, jeg syns skytedelen er alt for dårlig.. og det at fiendene treffer deg fra flere 100m distanser er sykt..

 

Kan godt hende jeg ikke opplever alt når jeg spiller det, da jeg må spille med alt på minimum -.-

 

Kun 7600GT kortet som er flaskehalsen :(

 

ja blir en litt annerledes opplevelse, jeg har et 7600 go i bærbaren og det hakker som fy selv med alt på low og 800 * 600 i oppløsning! Dette er dog i demoen, har ikke prøvd retail på bærbar :)

Lenke til kommentar

Vel, jeg har også fullført spillet nå(tok litt tid pga jeg vil ikke fullføre et spill jeg har ventet 3 år på på 2 sek, jeg vil nyte det maksimalt) og jeg må si at jeg er dypt uening med at alt går nedover etter gruvene. Det var kanskje den beste delen av spillet, men jeg synes overhodet ikke delen etter på er dårlig selvom friheten osv er borte, jeg synes bare det var helt utrolig spennende. Jeg satt helt innklemt i stolen på det siste hele det siste brettet, men jeg må si at mye av grunnen til dette var fordi at historien blir 5 ganger så engasjerende siden det omtrent for meg føltes ut som jeg var med i en film, på det siste bretter var graffikken bare syk(mye fordi det var masse mennesker der osv som nærmer seg fotorealisme noen av dem osv), derfor var den delen også sykt spennende. Jeg sitter også igjen med en drit god følse etter spillet, og gleder meg helt sykt til 2ern. Tror jeg ender opp med å gi dette spillet en 9.5/10 .

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Vel, jeg har også fullført spillet nå(tok litt tid pga jeg vil ikke fullføre et spill jeg har ventet 3 år på på 2 sek, jeg vil nyte det maksimalt) og jeg må si at jeg er dypt uening med at alt går nedover etter gruvene. Det var kanskje den beste delen av spillet, men jeg synes overhodet ikke delen etter på er dårlig selvom friheten osv er borte, jeg synes bare det var helt utrolig spennende. Jeg satt helt innklemt i stolen på det siste hele det siste brettet, men jeg må si at mye av grunnen til dette var fordi at historien blir 5 ganger så engasjerende siden det omtrent for meg føltes ut som jeg var med i en film, på det siste bretter var graffikken bare syk(mye fordi det var masse mennesker der osv som nærmer seg fotorealisme noen av dem osv), derfor var den delen også sykt spennende. Jeg sitter også igjen med en drit god følse etter spillet, og gleder meg helt sykt til 2ern. Tror jeg ender opp med å gi dette spillet en 9.5/10 .

 

synes ikke spillet er dårlig på noen måter etter gruvene og at alt går helt nedover, men det blir litt mere lineært og skifter litt stil som det hadde før gruvene, men det er fortsatt veldig spennende og blir mer histoiedrevet og inntenst, men synes nok at første delen er best da :D

gleder meg dog sykt til 2'ern :)

Lenke til kommentar
synes ikke spillet er dårlig på noen måter etter gruvene og at alt går helt nedover, men det blir litt mere lineært og skifter litt stil som det hadde før gruvene, men det er fortsatt veldig spennende og blir mer histoiedrevet og inntenst, men synes nok at første delen er best da :D

gleder meg dog sykt til 2'ern :)

 

Hehe, men greia var det at jeg har omtrent hørt fra alle at spillet er ræva etter gruvene, og alt går bare nedover. Men for meg var det bare en bra variasjon, og jeg synes bare spillet ble mer spennende. Men jeg er enig i hva du sier, at det blir mer historie drevet osv.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
synes ikke spillet er dårlig på noen måter etter gruvene og at alt går helt nedover, men det blir litt mere lineært og skifter litt stil som det hadde før gruvene, men det er fortsatt veldig spennende og blir mer histoiedrevet og inntenst, men synes nok at første delen er best da :D

gleder meg dog sykt til 2'ern :)

 

Hehe, men greia var det at jeg har omtrent hørt fra alle at spillet er ræva etter gruvene, og alt går bare nedover. Men for meg var det bare en bra variasjon, og jeg synes bare spillet ble mer spennende. Men jeg er enig i hva du sier, at det blir mer historie drevet osv.

ja, og det er jo tross alt vanskelig å drive en slik historie fremover hvis det hele tiden skal være ikke-lineært :)

btw, hvilke vanskelighets grad spilte du på?

spilte delta siden jeg ville at koreanerne skulle snakke koreansk, men de har mye morsome kommentarer på engelsk ("die yankee shankee" :p)

Endret av engjac
Lenke til kommentar
synes ikke spillet er dårlig på noen måter etter gruvene og at alt går helt nedover, men det blir litt mere lineært og skifter litt stil som det hadde før gruvene, men det er fortsatt veldig spennende og blir mer histoiedrevet og inntenst, men synes nok at første delen er best da :D

gleder meg dog sykt til 2'ern :)

 

Hehe, men greia var det at jeg har omtrent hørt fra alle at spillet er ræva etter gruvene, og alt går bare nedover. Men for meg var det bare en bra variasjon, og jeg synes bare spillet ble mer spennende. Men jeg er enig i hva du sier, at det blir mer historie drevet osv.

ja, og det er jo tross alt vanskelig å drive en slik historie fremover hvis det hele tiden skal være ikke-lineært :)

btw, hvilke vanskelighets grad spilte du på?

spilte delta siden jeg ville at koreanerne skulle snakke koreansk, men de har mye morsome kommentarer på engelsk ("die yankee shankee" :p)

 

Spilte bare på normal, men skal nok ta en runde på delta også etterhvert :p

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
synes ikke spillet er dårlig på noen måter etter gruvene og at alt går helt nedover, men det blir litt mere lineært og skifter litt stil som det hadde før gruvene, men det er fortsatt veldig spennende og blir mer histoiedrevet og inntenst, men synes nok at første delen er best da :D

gleder meg dog sykt til 2'ern :)

 

Hehe, men greia var det at jeg har omtrent hørt fra alle at spillet er ræva etter gruvene, og alt går bare nedover. Men for meg var det bare en bra variasjon, og jeg synes bare spillet ble mer spennende. Men jeg er enig i hva du sier, at det blir mer historie drevet osv.

ja, og det er jo tross alt vanskelig å drive en slik historie fremover hvis det hele tiden skal være ikke-lineært :)

btw, hvilke vanskelighets grad spilte du på?

spilte delta siden jeg ville at koreanerne skulle snakke koreansk, men de har mye morsome kommentarer på engelsk ("die yankee shankee" :p)

 

Spilte bare på normal, men skal nok ta en runde på delta også etterhvert :p

 

jeg begynte å spille på hard her om dagen men syntes AI'en til tider virket dum, så jeg satte den opp til Delta igjen :p

Endret av engjac
Lenke til kommentar

For å ikke lage nok en "her er min dom" tråd så skrivere jeg gjerne hva jeg likte med spillet/ikke likte.

De kampene jeg hadde med koreanerne var grei nok. Dette var den absolutte mest morsomste delen av spillet med høyest "underholdningsverdi".

Det som foregikk inne i fjellet samt det som kom etterpå var mer eller mindre "Hollywood".

 

Storien er jo ganske enkel: merkelige signaler fra en øde øy, en spesialtropp med nanodrakter sendes, masse gøy med de fastboende og en masse gørr med de ikke så fult fastboende.

 

Slutten var litt rar. Hvorfor kom det ikke noen jets stappa med våpen og sprengte det vesenet? Nei, her skulle man visst gå løs på det av det man hadde mens disse småkrypene kom og gikk. Versjon 2 av Crysis kan da neppe bli bedre hvis det skal bli mer kamp med romvesen på den øya. For på slutten av spillet etter at det misfosteret av et romvesen har tatt med seg hangarskipet ned i dypets mørke så ser en jo at det fortsatt flyr en gjeng med misfostra blekkspruter på vei vekk fra øya. Crysis 2 kommer vell til å bygge på at disse skapningene kommer over mer sivilisert land og skaper nok et lite hælvette som "nanoguttene" skal ordne opp.

 

Vil ikke akkurat kalle landskapet så mye jungelskog men en mild grad av jungelskog. For min del skulle jeg likt å sett en lengre del med koreanerne med en dypere story. Kanskje flyttes nå gameplayet fra jungelskog og øde øy til storby og bakgater i Crysis 2 for alt en vet.

Utvalget av våpen var jo hipp som happ! Kunne sikkert vært et større utvalg med større variasjon.

 

Grafikken er jo smør på flesk opphøyd i andre potens. At dem skal lage mer realistisk grafikk til 2-ern er jo nesten for godt til å være sant.

Det er ikke akkurat grafikk dette spillet mangler men noe helt annet og mer vesentlig. Spillet lever opp til tittelen "overhypet" spill. Eneste positive er at dem har lagt ved en supersvær editor som i alle fall gjør at en kan lage noe bedre hvis man har lyst til det.

 

Men en viss skepsis så håper jeg at Crysis 2 blir bedre og ikke har en gledesdreper på slutten. Alien vs menneske er ikke så forferdelig interessant. Det blir for mye "Hollywood".

 

Det var min lille dom ;)

Lenke til kommentar
Vel, jeg har også fullført spillet nå(tok litt tid pga jeg vil ikke fullføre et spill jeg har ventet 3 år på på 2 sek, jeg vil nyte det maksimalt) og jeg må si at jeg er dypt uening med at alt går nedover etter gruvene. Det var kanskje den beste delen av spillet, men jeg synes overhodet ikke delen etter på er dårlig selvom friheten osv er borte, jeg synes bare det var helt utrolig spennende. Jeg satt helt innklemt i stolen på det siste hele det siste brettet, men jeg må si at mye av grunnen til dette var fordi at historien blir 5 ganger så engasjerende siden det omtrent for meg føltes ut som jeg var med i en film, på det siste bretter var graffikken bare syk(mye fordi det var masse mennesker der osv som nærmer seg fotorealisme noen av dem osv), derfor var den delen også sykt spennende. Jeg sitter også igjen med en drit god følse etter spillet, og gleder meg helt sykt til 2ern. Tror jeg ender opp med å gi dette spillet en 9.5/10 .

Jeg kjenner at jeg blir trist inni meg når jeg leser at folk ble engasjert av den dårlige historien i Crysis. Nei, den er ikke helt elendig, den fungerer men om du har spilt noen spill som f.eks Final Fantasy X, Oblivion eller Half Life, for å nevne noen få som jeg kommer på i farta, ville du nok følt den samme tristheten som meg. Crysis har en grei historie som bringer spillet videre på en grei måte, men den er på ingen måte noe å snakke om.

 

Gameplayet er bedre enn på mange andre spill. Til tider er det dårlig men som oftes er det underholdende. AI'en på fiendene er akkurat slik jeg ventet meg, ikke dårlig men ikke til å hoppe i taket for heller. Men helikoptere og båter er kanskje litt urealistiske?

 

Det er mulig å spille Crysis om igjen, men jeg vil ikke si den har en veldig stor underholdningsverdi. Og du runner spillet ganske fort hvis du ikke gjør alt på den vanskelige måten.

 

Grafikken er fantastisk.

 

Alt i alt syns jeg at crysis fortjener 6.5/10 kanskje 7/10. Det er et ganske vanlig FPS, med en OK historie og gameplay, men med kjempegod grafikk. Jeg gleder meg til å se grafikken på Crysis 2 :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...