Gå til innhold

Problem ved kjøp av ny bil - e-post bekreftelse


Supervisor

Anbefalte innlegg

Jeg kommer ingen vei. :cry:

Selger står ved sitt at jeg må betale 10%, og sier at det er standard prosedyre.

 

Da er det enda merkeligere at andre fyren slapp å betale noe som helst selv om bilen allerede var ankommet.

Jeg er helt fortvilet.

 

Fikk du noe skriftlig, eller muntlig om at du må betale 10% hvis du avbestiller ved kontraktsinngåelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nesten ikke sovet på 3 dager, er i krangel med kona, har ikke gått på julebord på fredag, har ikke spist ordentlig siden det hele begynte, er vondt i magen og har fått diaree.

 

Det er ikke akkuratt lett for meg å ignorere noe sånn, særlig når det dreier seg om nordens største bilkjede. Og de har sikkert råd og tid til advokater.

Jobber febrilsk med å finne adre løsninger.

Lenke til kommentar

gorber

Selger sa at han har pratet med både ledelsen i firma og firmaets advokatER.

Men, kanskje er det lurt at jeg også prater med dem.

 

BennyXNO

Nei, ingen bekreftelser, men selger sa til meg i dag at han la inn bestilling med en gang da jeg sendte ham bekreftelsesmail.

Underveis i bestillingen (siden jeg har endret på en del ekstrautstyr) har jeg spurt selgeren om det er alt for sent om å gjøre noen endringen i bestillingen, og selger har svart at det ikke var noe problem.

 

Her er deler av mail jeg fikk fra selgeren:

"Jeg har nå gått gjennom alle mailene du har sendt meg og der bekrefter du bestillingen opptil flere ganger.

Du spør også flere ganger om det er for seint å gjøre endringer, så at bilen er bestilt og bekreftet er du jo helt inneforstått med, ref mailer."

 

 

Det er rart at sånt kan skje. Jeg har tilgang til hundrevis av navn og personnumre. Da kunne jeg bestilt like mange biler i andres navn.

Lenke til kommentar

Jeg ringte salgssjef.

 

Jeg måtte, i følge salgssjefen, betale 10% av kjøpssummen. Dette var ikke selger forpliktet å opplyse meg om fordi det var meg som kjøper som måtte kjenne lovbestemmelser ved kjøp.

Han nevnte kjøpsloven, § 64 - 67.

 

Likevel var de villige til å sette ned pris fra opprinnelige 37 000 til 12 000 kroner.

Jeg betalte.

Endret av jokab
Lenke til kommentar
Jeg ringte salgssjef.

 

Jeg måtte, i følge salgssjefen, betale 10% av kjøpssummen. Dette var ikke selger forpliktet å opplyse meg om fordi det var meg som kjøper som måtte kjenne lovbestemmelser ved kjøp.

Han nevnte kjøpsloven, § 64 - 67.

 

Likevel var de villige til å sette ned pris fra opprinnelige 37 000 til 12 000 kroner.

Jeg betalte.

Nå er det jo forbrukerkjøpsloven som gjelder (hvis det er forbrukerkjøp, altså), men reglene er ca de samme. Får håpe dette var en løsning du synes var OK, og at sover bedre i natt, da. :)

Lenke til kommentar
Han nevnte kjøpsloven, § 64 - 67.
§ 1. Alminnelig virkeområde.

 

(1) Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. For kjøp av fast eiendom gjelder avhendingslova.

 

§ 67. Alminnelig regel.

 

(1) Erstatning for kontraktbrudd fra en parts side skal svare til det tap, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktbruddet.

 

Som du ser så er du ikke bundet av kjøpsloven, men forbrukerkjøpsloven. Hvis du hadde vært bundet av kjøpsloven så måtte selger vise til faktisk tap før han kunne krevet erstatning.

 

Hvis du ikke kan eller vil lese lovverket så anbefaler jeg deg å ta kontakt med advokat.

Lenke til kommentar

Jeg fikk svar fra Forbrukerrådet:

 

"Avtalen er bindende i det du bekrefter aksept av tilbud. Jeg ville rådet deg til å diskutert 10% av kjøpesummen hvis selger ikke opplyste deg om dette forholdet. Hvis dette er opplyst så vil det være vanskelig for deg å komme utenom det. "

 

 

Slik jeg ser det, de også sier at jeg vil måtte betale en sum, men ikke 10%. Da butikken og jeg kom til enighet om 12 000 kroner, utgjør dette ca. 3.5% av bilens pris, så det er noe som jeg ser på som akseptabelt i denne saken. Nå har jeg i hvert fall lært at man ikke kan stole på selgere (ref. til han som lurte meg å tro at avtalen ikke var bindende). :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...