Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av trådløs router


Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe litt her?

Har i dag et Thomson 780wlt og abbn Telenor Turbo ca 12/0,5 linje.

På dette er det koplet 2 bærbare, 1 stasjonær, 1 ps3. Alt er trådløst.

Den stasjonære står i kjelleren og blir brukt til gaming/nedlasting. Når jeg spiller/laster ned med denne får jeg merkbare drops i hastighet og ping. Signalet varierer fra utmerket til godt. I PC-en står det et Linksys WMP54G pci kort.

Det er hovedsaklig mot denne maskinen jeg trenger forbedring. Thomson moden/router står oppe.

Bør jeg kjøpe en av de nye routerne men n standarden + nytt pci kort i pc?? Denne bør i så fall kunne erstatte Thomson fra Telenor. Evt være enkel å sette opp i sammen med Thomson.

 

Noen som har erfart lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.... Thompson kjenner jeg ikke så det kan jeg ikke svare på. Men hvis du spiller mye så burde du vurdere å heller kjøpe en ny ruter og koble den til den stasjonære PCen som en "Wireless Ethernet Bridge", da slipper du den hakkingen som Windows sin Wireless Zero Configuration lager ca hvert minutt. Det skaper masse trøbbel ved online-spilling.

 

F.eks. en sånn som jeg har her, en Linksys WRT54GL til ca 500 kr med Tomato firmware. Den er koblet til PCen med ledning så PCen "tror" den er rett på nett. Funker som en drøm og gir f.eks. ping i snitt 15 ms til www.uio.no over lengre tid uten noe sånne pauser på opp til 2 sek. hvert minutt som jeg fikk før med trådløst nettverkskort. Har vært oppe i 9 dager nå uten ett eneste brudd.

 

Det er jo et billig alternativ hvis du ellers er fornøyd med Thompson-modemet. Så kan du også flytte bitte litt rundt på ruteren også for å finne best mulig plassering....

Lenke til kommentar
Tja.... Thompson kjenner jeg ikke så det kan jeg ikke svare på. Men hvis du spiller mye så burde du vurdere å heller kjøpe en ny ruter og koble den til den stasjonære PCen som en "Wireless Ethernet Bridge", da slipper du den hakkingen som Windows sin Wireless Zero Configuration lager ca hvert minutt. Det skaper masse trøbbel ved online-spilling.

 

F.eks. en sånn som jeg har her, en Linksys WRT54GL til ca 500 kr med Tomato firmware. Den er koblet til PCen med ledning så PCen "tror" den er rett på nett. Funker som en drøm og gir f.eks. ping i snitt 15 ms til www.uio.no over lengre tid uten noe sånne pauser på opp til 2 sek. hvert minutt som jeg fikk før med trådløst nettverkskort. Har vært oppe i 9 dager nå uten ett eneste brudd.

 

Det er jo et billig alternativ hvis du ellers er fornøyd med Thompson-modemet. Så kan du også flytte bitte litt rundt på ruteren også for å finne best mulig plassering....

 

 

Dette hørtes jo utmerket ut og jeg har tilfeldigvis en wrt54g liggende!

Kan du gi meg en liten bruksanvisning?? :) Nettverk er ikke mitt sterkeste felt..

Hadde blitt veldig gla for det!!

Lenke til kommentar

Jøss.... da kan du se på

 

http://www.polarcloud.com/tomatofaq#what_will_this_run_on

 

om den er støttet. Men ser nå sånn ut... hvis du har versjon mellom 1 og 4.

 

Og så kan du lese litt her om installasjon og sånt:

 

http://www.polarcloud.com/tomato

 

Det er stort sett snakk om å laste ned filen, logge seg på routeren og velge "oppgradere firmware", og så hente den filen du har lastet ned.

 

Oppsettet på Tomato er enkelt, du bare velger

- at den skal være "Wireless Ethernet Bridge"

- ssid og kanal til den Thomson-routeren din

- evt kryptering og passord

- sette fast IP-adresse (det er viktig) - eks: min "hoved-ruter" har 192.168.1.1 så Linksysen får 192.168.1.2

- setter inn ip-adressen til Thomson-routeren din som gateway og dns (strengt tatt ikke nødvendig men greit for at den skal finne riktig klokkeslett via nettet)

 

så skal det virke.

 

Du kan jo "øve" deg på et virtuelt tomato grensesnitt (litt gammel versjon men virker på samme måten):

 

http://lampiweb.com/tomato/status-index.htm

 

De innstillingene liger på "Basic" og så nederst under "Wireless",

Wireless Mode skal være Wireless Ethernet Bridge - så får du noen flere valg.

Endret av maheath
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne anbefale deg SMCWBR14-N Eller storebroren SMCWGBR14-N, forskjellen på de er at den sistnevnte har gigabit nettverk.

 

Har selv en SMCWBR14-N og har utrolig godt signal uansett hvor jeg er i huset, anbefales!

 

Jeg bruker dog ikke et SMC nettverkskort, har trådløst i bærbar-pc fra dell som støtter Wireless-N. Fungerer utmerket!

 

Link til router

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå lagt inn tomato på linksysen min.

Når jeg setter ipadr, gateway og dns og trykker save kommer jeg ikke inn på den igjen uansett hva jeg gjør.

Setter ip til 10.0.0.20 , gateway som er thomson til 10.0.0.138 og dns til 10.0.0.138.

Hva er galt?? Har prøvd noen timer nå men finner ikke ut av det. Bruker seff den nye ip adr til pålogging.

Lenke til kommentar

Endret du samtidig Wireless Mode til Wireless Ethernet Bridge før du trykket save?

 

Forresten så er det en liten "bug" i Tomato når den er bridge - jeg måtte trykke "Disable" og så "Enable" på nettverkstilkoblingen i XP før jeg fikk kontakt med ruteren igjen etter å ha satt den opp. Bare "Repair" eller å trekke kabelen ut fungerte IKKE.

Endret av maheath
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...