Gå til innhold

Linux på bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg forsøkte i en stund å ha red hat linux 8 på min thinkpad, men jeg fikk ikke mitt trådløse 3com officeconnect pcmcia kort til å funke under linux. Har så liten peiling på linux at jeg orket ikke å begi meg inn på allt det tullet jeg fikk beskjed om å gjøre. Når det er sagt så må jeg si at allt annet fungerte aldeles utmerket og var raskere enn XP.

 

Konklusjon:

 

Hvis jeg hadde fått 3com kortet til å funke så hadde jeg vel sittet på linux nå.

 

Min neste maskin blir en powerbook eller thinkpad igenn

Lenke til kommentar

Har installert MandrakeLinux 9.0 på ein Toshiba bærbar og er svært fornøyd med det. Største problemet med installering har vært grafikkort. Tidlegare versjonar av XFree86 hadde dårleg støtte for grafikkbrikka i maskinen, ein CDT 1730. Har installert eit PCMCIA nettverkskort av merket UNEX som vart gjenkjent under installering og automatisk konfigurert. Linux er mykje meir stabilt enn Windows. Maskina hadde Me forhåndsinstallert, kjæsja stadig vekk. Bærbar med forhåndsinstallert Linux er absolutt interessant. Tar med glede imot slike tiltak.

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere prøvd å innstallere Red Hat 8.0 på min Zepto 2002, men det støttet ikke nettverkskortet så innstallasjonen gikk rett i vasken...

Synes det er utrulig bra at det endelig kommer Linux som passer til Zepto.

BTW: støy på Zepto er ikke noe problem, det eneste negative jeg har funnet med min maskin er at den kan bli kraftig varm på undersiden, så det kan fort bli ubehagelig å jobbe med den på fanget.

Lenke til kommentar
Dette er jo kjempebra. Og jeg som sammentreffelig er på utkikk etter en ny linuxmaskin.

 

Spesifikasjonene ser jo ganske bra ut på disse znotene. Noen som har noen bra/dårlige erfaringer?

 

Noen som vet noe om støy på disse maskinene?

 

Min zetnote 2002 støyer ganske mye, men ytelsen er det ingenting å si på ... og når man i tilegg får såpass mange I/O porter så kunne vel nesten noenting vert bedre ! Jeg er i alle fall KJEMPE fornøyd med min :)

Lenke til kommentar

Og prisen vil jo bli veldig redusert. Noe som er veldig relevant for markedet. Skal jeg kjøpe meg laptop, så ville jeg helst ha kjøpt den billigste. Hvilken distro jeg ville brukt det vet jeg ikke ennå, siden jeg har liten erfaring med linux. Men siden jeg gamer lite på laptops, så hadde linux vært et ypperlig valg.

 

Mvh.

Morten Holje

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Linux er foreløpig ikke noe alternativ på laptop.

Vi har nå kjørt et pilotprosjekt på skolen opp mot Compaq Evo laptopper i ulike varianter og med ett unntak har vi hatt problemer.

 

Det største problemet i Linux er at det ikke støtter USB 2.0 i noen offisiell build enda. Her var det likevel mulig å komme forbi ved å tvinge den til å benytte USB 1.1, men oppsettet for dette er krøkkete mildt sagt.

 

De andre Compaq pcene vi hadde lot oss ikke installere Linux i det hele tatt da de nektet å finne installasjonsfilene for Linux. Til og med Compaq gav opp å finne en løsning på akkurat dette problemet. Det var her snakk om Evo 1015v maskiner.

 

Linux er dessverre litt for lite strømlinjeformet og enkelt å ta i bruk enda til at det kan bli en hit, enten det er på stasjonær eller bærbar. Før de blir god på hardware gjenkjenning ser jeg vanskelig at de er en opplagt trussel for Windows og Microsoft hegemoniet, spesiellt på vanlige 'forbruker' Pcer.

 

 

Videre er det ikke sånn at en PC blir 1500,- kr. billigere selv om Windows fjernes. Det er tross alt snakk om OEM versjoner som slett ikke koster like mye som tilsvarende programvare i butikk.

Selv om noen leverandører tar 1195,- (Multicom?) for å levere med Windows er det altså ikke slik at du automatisk vil oppnå samme avslag i pris fra f.eks. Compaq / Dell / IBM dersom de skulle tilby noe slikt.

Lenke til kommentar

Så lenge du kjører med kjent hardware i laptopen skal det meste være støttet ganske rett ut av boksen på de komerse variantene..

 

Men jeg anbefaler ingen og kjøre redhat eller noen annen distro med rpm basert pakkesystem på noe system overhode... Bortsett fra hvis det er en maskin som aldri skal oppdateres eller installeres noe på.

Min personlige erfaring er at suse og mandrake er de beste rpm systemene men de blir bare smågutter mot de bra debian systemene.

 

Microsoft elskere, les denne og vurder selv. http://www.hevanet.com/peace/microsoft.htm jaja jeg vet den er lang... Men gjør degselv den tjenesten og les hele.

 

Hvis du skal kjøre brukervennlig og har valget når det gjelder hardware ol. kjør OsX... Skal du kjøre intel kjør linux.

 

For og illustrere hva jeg mener. Kan jeg si at jeg gjorde alle sikkerhetsoppdateringer ol.ol. med en kommando etter jeg installerte Xandros: apt-get upgrade

jaja jeg er en console freak. Men du kan selfølgelig også gjøre det fra et gui.

 

Alt ble lastet fra nettet og installert uten at jeg trengte og løfte en finger. Jeg vil se du klarer og følge med et rpm bassert system out of the box. Eller for den saks skyld Microsoft Windows :p

 

Velg den distroen du føler deg mest hjemme med, men jeg anbefaler på det sterkeste debian bassert (ikke debian, for vanskelig og installere). Hvis du kommer fra windows verdenen fungerer Xandros helt ypperlig... Akkurat nå kjører jeg de fleste pluginene ie bruker, i mozilla på linux, adobe illustrator 10 samt noen andre godsaker som kjører rett opp på Xandros deluxe edition, ja microsoft office 2000 fungerer også, men jeg velger og bruke openoffice istedenfor, bare se hva som skjer: www.openofficeorg.no.

 

Til info kjører jeg på en Dell inspiron 8200 med Radeon 9000 mobility.

 

Alle som har litt lyst anbefaler jeg og hverfall prøve og installere linux på den bærbare. For min del har jeg kjør 3 år på bærbat og linux nå, og nå begynner det og bli virkelig bra på linux siden.

 

Ha en fin dag... :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Til info kjører jeg på en Dell inspiron 8200 med Radeon 9000 mobility.

 

 

Hva slags xserver/skjermkortdriver bruker du ttil denne? Kjører samme maskin og skjermkort selv med GNU/Debian, men bruker forløpig kun svga serveren noe som ikke akkurat er optimalt mhp. ytelse, selv om det funker greit nok til surfing og slikt..

Lenke til kommentar

 

Til info kjører jeg på en Dell inspiron 8200 med Radeon 9000 mobility.

 

 

Hva slags xserver/skjermkortdriver bruker du ttil denne? Kjører samme maskin og skjermkort selv med GNU/Debian, men bruker forløpig kun svga serveren noe som ikke akkurat er optimalt mhp. ytelse, selv om det funker greit nok til surfing og slikt..

 

Mener å ha lest at nyeste XFree86 4.3.0 har støtte for Radeon 9000.

DU finner nok mer info her: http://www.xfree86.org

Lenke til kommentar

Jeg bruker bare vesa drivern. Forøvrig går det ganske bra unna det også. Jeg har bestemt meg for ikke og nerde denne installasjonen, skal se hvor lang tid det tar før "problemet" fikser seg selv. Så langt har oppdateringsfunksjonen til os'et fungert ganske bra, og jeg er spent på om de løser Radeon mobility problemet snart, så langt har de løst resten av radeon serien.

 

Hvis du kjører en "HEAD" versjon med det siste siste, vil det nok være smart og ta ned den siste XFree86 serveren, jeg mener de har løst problemet der. Vær ikke sikker på at du får justert skjærmoppløsningen enda, der er en bug i chipsettet som gjør at du defaulter med største og råeste oppløsning og ikke får justert dette i linux så langt, men det er mulig de har fikset dette i siste versjonen av XFree86.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

 

Til info kjører jeg på en Dell inspiron 8200 med Radeon 9000 mobility.

 

 

Hva slags xserver/skjermkortdriver bruker du ttil denne? Kjører samme maskin og skjermkort selv med GNU/Debian, men bruker forløpig kun svga serveren noe som ikke akkurat er optimalt mhp. ytelse, selv om det funker greit nok til surfing og slikt..

 

Mener å ha lest at nyeste XFree86 4.3.0 har støtte for Radeon 9000.

DU finner nok mer info her:http://www.xfree86.org

 

 

Jeg orker ikke begynne å kompilere XFree selv, så da er det bare å vente på at denne finner veien inn i unstable treet til Debian.

 

 

mvh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...