Gå til innhold

Optimal utnyttelse av PS3?


mhm.

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette er kanskje et dumt spørsmål for dere, men jeg fyrer løs forde;

 

Lurer på hva jeg egentlig trenger for å få nesten optimal utnyttelse av min PS3. Grunnen til at jeg skriver nesten er fordi jeg kun har en vanlig HD-ready LCD-TV og ikke noe full-HD.

 

Jeg har sett så utrolig mye forskjellige kabler, og lurer på om en vanlig HDMI-kabel er nok.

 

Ps. TV'en har kun 1 stk HDMI utgang som per dags dato er i bruk av en HD-dekoder.

Det var vel det jeg kan komme på av relevante opplysninger, spør om dere trenger fler opplysninger.

 

Noen som kunne være så elskverdig å sette opp en liten handleliste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Komponent kabler til bilde og optisk kabel til lyd. Skulle være i mål da.

 

Vil det si at jeg ikke trenger en HDMI-kabel?

 

Feil feil feil!!

 

Freke er virkelig ute å kjøre.

 

HDMI er den eneste kabelen du skal bruke! :)

(om du kopler rett til TV'n, dekoderen kan du kople til på hva som helst annet ;))

Endret av Stratos
Lenke til kommentar
kjøp full hd tv med 100hz og 3 hdmi innganger! dvs bla: samsung m8 og f8 seriene (fra 37" og opp)

 

 

kabel er så som så... men man skal visstnok få bedre signal med en som er gullbelagt

M8 serien har ikke 100hz, dessuten 100hz på spill går ikke. Du vil oppleve hakking og tearing i spillene. Så har du 100hz tv bør du slå det av i spill og bruk det kun for TV.

Lenke til kommentar
Komponent kabler til bilde og optisk kabel til lyd. Skulle være i mål da.

 

Vil det si at jeg ikke trenger en HDMI-kabel?

 

Feil feil feil!!

 

Freke er virkelig ute å kjøre.

 

HDMI er den eneste kabelen du skal bruke! :)

(om du kopler rett til TV'n, dekoderen kan du kople til på hva som helst annet ;))

 

Jeg må jo ha til dekoderen også.

Finnes vel noen form for bokser med flere HDMI-utganger, sånn at begge kan brukes samtidig?

Lenke til kommentar
Komponent kabler til bilde og optisk kabel til lyd. Skulle være i mål da.

 

Vil det si at jeg ikke trenger en HDMI-kabel?

 

Feil feil feil!!

 

Freke er virkelig ute å kjøre.

 

HDMI er den eneste kabelen du skal bruke! :)

(om du kopler rett til TV'n, dekoderen kan du kople til på hva som helst annet ;))

 

Nix. Som han sa:

Ps. TV'en har kun 1 stk HDMI utgang som per dags dato er i bruk av en HD-dekoder.

 

For å få det enkelt og greit (dvs slippe å bytte kabler, eller kjøpe ny tv) er komponent nøyaktig like bra. Og da kan man stappe en optisk kabel inn i en forsterker og få god lyd, evt kjøre hvit og rød plugg inn bak tv'n og få stereo. Surround og HD lyd er ikke et tema i tv høyttalere ;) Gullplugger meg i rævva tenker jeg.

Lenke til kommentar

1080 trenger du ikke med mindre du har 40" eller oppover. Noen sier du merker det på 37" og, men var å sjekka i går, så ikke forskjell faktisk. Tror du må være ganske sær og kresen skal du se forskjell.

 

Alt du trenger er en HDMI kabel, kjøp den billigste! Selv om butikken sier at denne til 800 spenn er den beste er det bare piss, HDMI'n fører bare et signal eller noe videre, og har ikke en shait å si hvilken "kvalitet" det er på kabelen :)

Lenke til kommentar

I ditt tilfellet vil du nok merke lite på kvalitetsforskjell på HDMI-kabel, da du likevel er begrenset til 720p. Dette forutsetter dog at du ikke skal kjøre 1080p-oppløsning på kabelen og har lengre kabelstrekk (5 til 10 meter). da kan en oppleve at kabelen nekter å vise skikkelig bilde på 1080p (dette har jeg opplevd selv på en billigkabel fra Biltema, 10m lang).

 

Er riktig dette som nevnes at du ikke trenger Full-HD på tv opp til 42". Med normal sitteavstand vil du ikke se forskjell. Dessuten betaler en ofte endel ekstra for Full-HD, og for lik pris vil gjerne et Full-HDtv skorte på andre kvaliteter kontra et HD-ready.

 

Dessuten er det omtrent INGEN av spillene til PS3 som i dag faktisk kjører i Full-HD. Derfor må et Full-HDtv oppskalere bildet når du spiller, noe som ikke alltid et rimelig Full-HDtv er bra på.

 

Til slutt lurer jeg på hvilken type dekoder du kjører? Er dette en som per dags dato tar inn kanaler i HD-oppløsning? Om ikke, eller at du ikke ser på disse få utvalgte kanalene likevel, kan du vurdere å koble denne med en SCART-kabel el. for omtrent like god bildekvalitet på denne (gitt at ditt tv er bra på oppskalering på SCART-inngang).

 

Bare for å avklare, jeg har et Panasonic 42" PV70 som faktisk bare har 1024*768 oppløsning, og er VELDIG fornøyd som resten av eierne av dette tv ofte er.

 

(langt innlegg, men tenkte å svare så godt JEG kan)

Endret av hardkjerne
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg tilater meg å spørre her:

 

Bruttern har kjøpt en ny tv til PS3en sin. Det er en 21" billedrørstv med flat skjerm. Nå spiller han over kompositt. Vil han få noe merkbar forskjell i bildekvalitet om han skaffer en RGB scart-kabel? Det står at tven støtter RGB ... Tven er av merket Sony Trinitron og er fra 2004, om det skulle ha noe å si.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...