ventle Skrevet 10. desember 2007 Skrevet 10. desember 2007 (endret) Har spilt kassegitar i ett års tid nå og vurderer å prøve meg på elektrisk. Det jeg sikler mest på er Epiphone's versjon av Les Paul standard i Cherryburst utførelse (samme som mitt store forbilde Torstein Flakne bruker), rett og slett ett "bare må ha det" behov for en Stage Dolls-fan som meg... slike ligger på Ebay pent brukt til en pris rundt 1500,- ferdig levert til Norge. Lurer da på om noen har noen gode råd til hva jeg skal se etter for å gjøre ett godt kjøp? - ser det er mye snakk om hva slags pickups gitaren er utstyrt med. En del, spesielt de dyrere, er utstyrt med "Alnico Humbucker" pickups. Er det store forskjeller mellom typene? Hva er bra? - mange legger ut bilde av serienummeret på gitaren. Kan jeg bruke dette til å finne ut noe om den spesifikke gitaren? - noen gitarer er stemplet med "2nd" eller "Used" bak på gitarhodet. Såvidt jeg har sjønt betyr dette at gitaren er ombygd eller bygd opp av brukte deler, kan noen utfylle meg på det? er det noen ulemper ved å kjøpe en slik gitar? - denne ser ut til å være i veldig god stand, men koster litt mer, i underkant av 2000,- ferdig levert. Ett godt kjøp, eller kunne man like godt kjøpt den til full pris (ca 3500,-) i Norge når man kommer så høyt? - har noen ett tips til en enkel forsterker som gjør jobben (hvilke merker/modeller) når jeg ikke trenger mer enn noe som kan produsere lyd i en leilighet der jeg uansett ikke kan spille for høyt? (bør naturligvis ha hodetelefonutgang når den skal brukes i disse omgivelsene) om det er noe annet jeg bør vite er det bare å fyre løs, er ganske grønn på området... Endret 10. desember 2007 av ventle
ThKarlsen Skrevet 10. desember 2007 Skrevet 10. desember 2007 Jeg var i nesten samme situasjon som deg Hadde spilt kassegitar i 3 år og ville gå over til elektrisk. Og valget mitt falt da på den nydelige Epiphone Les Paul Standard. Jeg angrer ikke ett sekund For å prøve å svare på noen av spørsmålene dine da... Det med pickups må du nok spørre noen andre om. Men forskjellige pickups gir vel ,såvidt jeg har forstått, annerledes / "bedre" lyd (?) Les Paul Standard koster jo nermere 4500 kr (ifølge Sound1.no, 4650.- )her i norge da (ny, selfølgelig). Så hvis du får tak i en til rundt 2000.- har du nok gjort ett godt kjøp. Jeg kjøpte min brukt her i Norge for en 2500kr, og den var godt brukt, men fortsatt i god stand... Får håpe jeg ikke ble FOR off topic, og hjalp litt til her... Epiphone Les Paul Standard får i alle fall en + fra meg
Innos Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 (endret) Får en til ca 3k hos playback-europe.com. De er "halvnorske", og må nok svare til norsk forbrukerkjøpslov osv om noe ikke er som det skal. Frakt er også gratis om du køper for over 500 euro (noe som du sannsynligvis vil gjøre om du skal ha gitar+amp med tilbehør). Under det koster det 50 euro. Vurderer å kjøpe det samme selv. Kjøper du gitar derfra får du også plekter, strenger, strap, stemmer osv gratis, noe som jo er greit. edit: Billigste jeg har funnet Epiphone LP Std. brukt på ebay er ca 350-400$ ferdig levert, som jo blir ca 2000 kr +/-. Endret 11. desember 2007 av Innos
ventle Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Skrevet 11. desember 2007 takker for svar! ikke dumme de prisene til playback-europe, men dessverre litt over det jeg hadde tenkt meg å bruke i denne omgang Smart Club, av alle plasser selger den ny til 3800,- (mener i hvertfall det var en Standard, så ikke så nøye på den, skal sjekke det opp). er så | | langt unna å legge inn bud på denne, kommer på 2000 blank ferdig fortollet og levert Norge via Jetcarrier. Noen kommentarer?
Konnis Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Kommer ikke inn på eBay-siden, men Epi LP Standard er en knallgitar, det.
Innos Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 takker for svar! ikke dumme de prisene til playback-europe, men dessverre litt over det jeg hadde tenkt meg å bruke i denne omgang Smart Club, av alle plasser selger den ny til 3800,- (mener i hvertfall det var en Standard, så ikke så nøye på den, skal sjekke det opp). er så | | langt unna å legge inn bud på denne, kommer på 2000 blank ferdig fortollet og levert Norge via Jetcarrier. Noen kommentarer? Er det virkelig verdt det, bare for å spare 1000 kr? =pFant en brukt Epi LP Std. til 2000 kr i Norge her.
ventle Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Skrevet 11. desember 2007 (endret) 1000 kroner er mye penger for en fattig student knall pris på den du linker til, men dessverre feil farge (pirkete, men det MÅ være cherryburst/cherry sunburst ) sorry for feil linker i forrige innlegg, spiller liten rolle nå ettersom de begge har gått opp i pris forbi budsjettet mitt akkurat nå har jeg disse i kikkerten: kandidat 1 (HET kandidat, blir spennende å se hvordan prisen blir når auksjonen nærmer seg slutt) kandidat 3 (Litt skeptisk ettersom denne er stemplet '2nd') edit: kandidat 2 ville ikke selge til utenlandske kjøpere, selv om den skulle sendes til USA (JetCarrier) Endret 11. desember 2007 av ventle
Innos Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Får de nok ikke billigere enn 2000 på ebay (totalt). Har fulgt med der den siste tiden, og alle havner på ca 250-300$+100$ frakt eller mer. For meg virker det ikke som om det er mye å hente på å kjøpe disse brukt fra USA, eller Norge for den saks skyld.
ventle Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Skrevet 12. desember 2007 (endret) 2000 totalt er ikke avskrekkende for min del må dessverre meddele at jeg hadde blingset på prisen på Smart Club; 4990,- er fasit. så sound1.no er nok billigst i Norge. Har sett på en modell som ikke er laget av Epiphone, men av Gibson-Baldwin, som såvidt jeg forstår er en serie fra Gibson laget spesielt for nybegynnere ("entry-level guitars") til spesielt gunstige priser. En LP i "rett" farge kommer under 1000 kroner med frakt og moms, er det noen som vet noe om disse? Er de mye dårligere enn Epi? Edit: har søkt litt på nettet og de Gibson-Baldwin sakene er visst ikke mye å skryte av. Noen anbefaler å heller kjøpe en Epi LP Studio/100 så da dropper jeg denne. Endret 12. desember 2007 av ventle
Konnis Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Billigste jeg vet om i Norge, er gitarhuset.no. De har den i sort.
ventle Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Skrevet 12. desember 2007 (endret) 4000 er fortsatt litt utenfor mitt budsjett, så da blir det nok å kjøpe brukt fra USA (Evt. Norge om noe bra dukker opp) eller ingenting noen som har ett tips til en god, enkel forsterker til bruk i liten/middels stor leilighet? Smart Club har en Marshall MG15CDR (15 watt, 8" element, reverb) til 999,-, ser ut til å være en god pris, bør vel funke greit? edit: Billigste Les Paul Standard, i "riktig" farge, fåes på musikkborsen.no (kr 3595,-). For å feie all tvil av banen, her er altså originalen: Torstein Flakne spiller Soldier's Gun Endret 12. desember 2007 av ventle
Rikky Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Billigste jeg vet om i Norge, er gitarhuset.no. De har den i sort. Musikkbørsen har den til 3595 i cherry: http://www.musikkborsen.no/itempg.aspx?id=...mp;artno=105021
ventle Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Skrevet 17. desember 2007 (endret) Vel, da er kjøpet i havn Valget falt på en pent brukt 2006-modell Epiphone Les Paul Standard Plain-Top, kjøpt fra USA. Sluttsummen med frakt, mva og dessuten en polstret gigbag kom på snaut 2700, en pris jeg er fornøyd med (gjenstår selvfølgelig å se når pakken kommer på døra hvor lurt dette var neida, kjøpte fra en rimelig pålitelig selger (10265 feedbacks, 99,7% positive)) Her er bilder av herligheten: Endret 17. desember 2007 av ventle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå