Gå til innhold

Hvordan lage passord på trådløst nett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Router eller pc? Mener så f.eks. naboer ikke kan bruke mitt trådløse nettverk, at de må ha passord for å få bruke det.

 

Har ett nytt problem nå. Prøvde å fikse dette selv ( er helt gresk i dette), skrev inn en eller annen ip i nettleseren og kom inn til noe security innstillinger. Valgte WEP og valgte ett passord, og plutselig funka ikke trådløse nettet mer. Får en feilmelding når jeg prøver å koble til mitt trådløse nett: "Nettverksinnstillingene som er lagret på denne datamaskinen samsvarer ikke med kravene for nettverket."

 

Noen som kan hjelpe meg? :dontgetit:

 

Du må finne IPen til routeren din, åpne web browseren din, taste denne IPen og så vil du komme "inn" i routeren. Her kan du sette opp passord (WEP) ;) Ikke like kult når naboene stjeler internetten din? :p

Hvor finner jeg min ip?

Lenke til kommentar
Router eller pc? Mener så f.eks. naboer ikke kan bruke mitt trådløse nettverk, at de må ha passord for å få bruke det.

 

Har ett nytt problem nå. Prøvde å fikse dette selv ( er helt gresk i dette), skrev inn en eller annen ip i nettleseren og kom inn til noe security innstillinger. Valgte WEP og valgte ett passord, og plutselig funka ikke trådløse nettet mer. Får en feilmelding når jeg prøver å koble til mitt trådløse nett: "Nettverksinnstillingene som er lagret på denne datamaskinen samsvarer ikke med kravene for nettverket."

 

Noen som kan hjelpe meg? :dontgetit:

 

Du må finne IPen til routeren din, åpne web browseren din, taste denne IPen og så vil du komme "inn" i routeren. Her kan du sette opp passord (WEP) ;) Ikke like kult når naboene stjeler internetten din? :p

Hvor finner jeg min ip?

Routeren kommer normalt med default usernavn og passord. For en DLink router er brukernavnet "Admin" og passordet er "default". Det første man gjør er å endre passord på Admin. I tillegg har routeren en bruker ved navn "User" som default. Det er lurt å legge passord på denne brukeren også. Normalt kommer ikke routeren med kryptering påslått. Dette må du gjøre selv for at ikke naboene skal logge på nettverket ditt. Jeg ville valgt minimum 128 bits kryptering og slått på at kun maskiner med kjent macadresse kan logge på. Da skal du være rimelig trygg på at ikke naboene dine kan besøke deg elektronisk uten at du vet det. Når du så setter opp selve nettverket så oppretter du brukernavn og passord for å logge på din egen maskin, og det samme med øvrige maskiner. I tillegg må du legge inn koden til routeren (krypteringsnøkkelen) som ved 128 bits er på 26 tegn hvis du velger HEX. Ellers så har du vel en manual til routeren og Windowsèn din. Jeg kjenner (les kan) ikke din router så jeg uttaler meg kun på generelt grunnlag.

 

Edit: Du resetter normalt routeren til default (fabrikkinnstilling) ved å trykke inn en eller annet tapp (bruk kulepenn) bak på routeren i 3 - 5 sek.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Er det et lite hull bak på ruteren? Hvis du stikker en penn inn der og trykker i 30 sek eller noe sånt (?) - se i manualen - så skal den vel gå tilbake til fabrikkinstillinger og passordet bli fjernet. Da skal du ihvertfall komme på nett og kunne prøve på nytt. :dontgetit: Høres nå ut som du gjorde noenlunde det riktige, men så må du jo få satt passordet i Vista også. Har XP her så det der kan jeg ikke...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

For å få frem kjør i vista tror jeg du må gå inn på start - tilbehør.. du kan og bruke hurtigtaster på tastaturet: windows tast + R

 

alternativt kan du gå inn på start - nettverk - nettverk og delingssenter - administrer nettverkstilkoblinger - dobbeltklikke på tilkoblingen (lokale) og så ser du standard gateway (adressen du skal bruke for å komme inn på ruteren) ved å trykke på detaljer knappen.

 

antagelig valgte du WPA når du var inne på ruteren fordi da må en nemlig gå inn på administrer trådløse nettverk og velge riktig type kryptering før du i det hele tatt får prøvd å taste inn nettverksnøkkelen. hva slags type kryptering er avhengig av hva nettverkskortet ditt støtter. det tryggeste er vel WPA2 med AES. Hvis du velger WEP som kryptering på ruteren trenger du ikke sette gjøre noe annet i vista enn å velge koble til et nettverk og så finne ditt nettverk (navnet på ditt nettverk finner du under SSID inne på ruteren) og taste inn nettverksnøkkelen. WEP er dermiot ikke like sikkert som WPA og kan ganske lett knekkes av noen med litt datakunnskaper.

Endret av madmats
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Hei. Har trådløst nettverk og lurer på hvordan jeg lager et passord til det? Jeg vet ikke hvilken informasjon dere må ha, men legger til noe.

 

Philips wireless base station 11g. (trådløs router)

Windows vista (ikke noe tillegsprogram til trådløset.)

 

Spør om det er noe dere lurer på. Håper på hjelp :)

Hei! Jeg lurer litt på det samme selv jeg! Så ta kontakt

 

Mener du passord i routeren eller på PCen?

Routeren!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...