Gå til innhold

Hva anbefaler "dere"


Anbefalte innlegg

jeg sitter her i søken på nettet, site etter site leser jeg. så da lurer jeg på følgende: noen som har erfaringer med disse tre kameraene?

Olympus Camedia C-4000z

Nikon Coolpix 4300

FujiFilm s304 (3800)

 

Behovet mitt strekker seg vel til utforsking av fotohobbyen. digital bilde manipulering. synes portretter og makro foto virker interessant.

 

noen som har noen forslag? jeg begrenser meg ikke til de overnevte kameraene hvis noen har gode alternativer:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olympus 4000 og Nikon 4300 er temmelig forskjellige.

 

Nikon 4300 er lite og søtt, men mangler mulighet for blender/lukker-prioritet. Det er først og fremst et point-and-shoot kamera.

 

Olympus 4000 er betydelig større, men også mer avansert. Det kan fokusere nærmere, men det er to forskjellige makromoduser - tungvint.

 

Kameraene dekker således to forskjellige behov, hva som passer best for deg vet jeg ikke.

 

MLW

Lenke til kommentar
......

Jeg er 37 år, men hvilke tallsystem jeg bruker sier jeg ikke.....

.....

 

Jeg ville tippet 31 (8-tall system) eller 55 (hexadesimal) desimale menneskeår, evt 5,28 hundeår... :p

 

hmmm det stemmer vel ikke!

Ifølge min lærdom blir det 45 oct og 25 hex.

Hundetall har jeg ikke noe greie på!

Lenke til kommentar
......

Jeg er 37 år, men hvilke tallsystem jeg bruker sier jeg ikke.....

.....

 

Jeg ville tippet 31 (8-tall system) eller 55 (hexadesimal) desimale menneskeår, evt 5,28 hundeår... :p

 

hmmm det stemmer vel ikke!

Ifølge min lærdom blir det 45 oct og 25 hex.

Hundetall har jeg ikke noe greie på!

I 8-tallssystem (oct):

31 = 3*8^1 + 1*8^0 = 24 + 1 = 25

45 = 4*8^1 + 5*8^0 = 32 + 5 = 37 (OK)

 

I 6-tallssystem (hex):

55 = 5*6^1 + 5*6^0 = 30 + 5 = 35

25 = 2*6^1 + 5*6^0 = 12 + 5 = 17

57 = 5*6^1 + 7*6^0 = 30 + 7 = 37 (OK)

 

Jeg er ingen ekspert på tallformater, men en skulle tro at 45 (oct) og 57 (hex) var mer riktig.

Lenke til kommentar
Litt avsporing her :lol:

Jeg vil tippe at eberland har rett.

Hvis 37 år er hexadesimal (16-tallssystemet, ikke 6-tall-systemet), blir det 16*3+7=55 desimalt.

Hvis 37 år er oktalt, blir det 3*8+7=31 desimalt.

 

herved slutt på denne diskusjonen :D

De er vi vel enig da vel, bortsett fra at 37 er desimalt og da blir det som følger: 37 dec = 45 oct = 25 hex! :woot:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

captobvious.jpg

 

 

Har gode erfaringer med Canon PowerShot S45. Den har 4 megapiksel brikke og tar noen utrolige bilder. Skal du ha potrett og makro gå før store bilde brikker. Blir lett kornete med de "små"

 

Har du en øvre prisgrenseconfused.gif

Lenke til kommentar

har liksom tenk at siden dette er det første kameraet mitt vil jeg ikke bruke mere en 6 "laken" på morroa.

det skal dekke minne-kort, step-up ringer, linse adapter, batterier og evt. filtere og close-up linse (det brukes for å komme enda nærmere i makrofoto? eller har jeg misforstått helt?). jeg har vel noe slækk å gå på men dette er utgangs punktet.

så tenker jeg også at hvis dette er ordtli' morro, så er det dumt og måtte kjøpe seg enda ett kamera for og kunne utvikle seg. Derfor lurer jeg på er coolpix 4300 sine mangler (har visst ikke manuell blender/lukker prioritet) noe jeg kommer til å savne det første året?

 

Noen som kan fortelle meg hva som er passende for en som vil lære seg foto...

 

MANN det er mange rare ord i denne bransjen ;) og jeg kommer fra IT miljøet. Jeg skjønnte ikke ett plukk, av f.eks dioptri i ordboka her. hva hjelper det egentlig å ha +4 i dioptri på en close-up linse?

 

flere forslag mottas med takk :)

 

jeg skal ta en titt på Canon S-45 nå.

Lenke til kommentar

Er data-nerd selv, men begynte heldigvis med foto før jeg begynte med data.

 

Dioptri-justering er en mulighet til å legge inn synskorrigering i søkeren, slik at den som bruker briller, kan ta bilder uten briller etter å ha satt dioptrijusteringen til brillestyrken. Virker dårlig på skjeve hornhinner....

Lenke til kommentar

Det virker på meg som folk ofte tenker at de skal lære seg fotografering, ja dette skal bli morro :woot: , og så ender opp med en stor klump som aldri blir brukt :lol: , eller tatt med når det skjer noe, mens det de egentlig skulle hatt var en Canon Ixus type kamera...

 

Jeg har ihvertfall gått i den fella før, med videokamera :oops:

Lenke til kommentar
Olympus 4000 og Nikon 4300 er temmelig forskjellige.

 

Nikon 4300 er lite og søtt, men mangler mulighet for blender/lukker-prioritet. Det er først og fremst et point-and-shoot kamera.

 

Olympus 4000 er betydelig større, men også mer avansert. Det kan fokusere nærmere, men det er to forskjellige makromoduser - tungvint.

 

Kameraene dekker således to forskjellige behov, hva som passer best for deg vet jeg ikke.

 

Må nok arrestere deg her, på Nikon 4300 kan jeg stille blender og lukker prioritet i manuel modus, dog kun en av gangen, den andre justeres etter valg på første. Kameraet fungerer for meg veldig bra, skal jeg trekke ned på noe må det bli at jeg får en del røde øyne på berusede (les: drita) mennesker, men dette er kanskje vanskelig å unngå...

 

Video funksjonen kunne de egentlig spart seg for da den ikke støtter krem oppløsning (kun 320 * 260, ikke 640*480) eller har 30fps, og den lagrer videoen i quicktime, et format jeg ikke er spesielt begeistret for. Antagelig mye pga quicktime spilleren til windows.

 

Kvaliteten på bildene har jeg ingenting å utsette på, hverken innendørs eller utendørs. Har tatt noen panoramabilder og prøvd å lime sammen og det ble faktisk vellykket (ikke dårlig av en tafatt amatør). :)

 

Kameraet er også rimelig lite og hendig, passer ned i en Loewe D 8 bag, akkurat, kan kanskje skivse inn ekstra batteri og minnebrikke også.

 

Batteritid før skjermen begynner å skru seg av for oppladning av blits er ca 100 bilder. Da mesteparten er tatt med blits.

Lenke til kommentar

Det var interesant å høre om coolpix 4300.

hvordan er det med utstyr til Coolpix 4300, er det lett og få tak i filtere, sånne 1:1 linser... (sånn med forstørrelseglass) og hvor ofte bruker en "foto-amatør" alle de manuelle funksjonene?

 

Jeg har for tiden en finger pekende i retning C-4000.

Lenke til kommentar
Det var interesant å høre om coolpix 4300.

hvordan er det med utstyr til Coolpix 4300, er det lett og få tak i filtere, sånne 1:1 linser... (sånn med forstørrelseglass) og hvor ofte bruker en "foto-amatør" alle de manuelle funksjonene?

 

Jeg har for tiden en finger pekende i retning C-4000.

 

Til Nikon 4300 får du: vidvinkel x0.63, fisheye 180grader, tele 2x og tele 3x. For å bruke linsene må du ha en modulting, siden de bruker samme linse til nesten alle Nikon kameraene er det bare en omformer fra gjengene rundt linsa til evtuelle ekstralinser. Filtere vet jeg ikke, vil tro det finnes. Sjekk på www.xd.no, de har en del utstyr til Nikon.

 

Jeg er rimelig amatør og har begynt å leke friskt med de manuelle instillingene. Mye justering av lukkertid for mørke lokaler (konsert, byliv o.l.) og hvitbalanse justering.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg gått i en fotobutikk og holdt på begge kameraene, knipset noen bilder og gått igjennom menyene. Det gjorde jeg med mitt kamera før jeg tilslutt handlet på web (pga pris). Nikon bruker også compactflash som er veldig billig og helt saklig raskt for 4MP kameraer, har et 128Mb Ridata kort som lagrer ca 280 bilder i 1600*1200 på normal kvalitet. Du kan også lagre i TIFF (RAW), da kun på maks oppløsning og hvert bilde blir 11-12Mb.

 

Men gå i butikken og lek med kameraene :)

Lenke til kommentar
Må nok arrestere deg her, på Nikon 4300 kan jeg stille blender og lukker prioritet i manuel modus, dog kun en av gangen, den andre justeres etter valg på første.

 

Det stemmer at kameraet har en helmanuell modus der man kan stille lukker og blender, men kameraet har ikke blender/lukkerprioritet. Det klarte ihvertfall ikke jeg å få til.

 

MLW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...