Gå til innhold

Norsk programmerings-Wiki


Anbefalte innlegg

Husker tilbake da jeg var 13 år og startet med PHP.
Jeg fikk ei C++-bok når jeg var 13 år.. Begynte vel mest å lese når jeg var 14. Synes uansett det gikk greit å forstå det meste; husker at jeg måtte slå opp "multiple inheritance" og stort sett ikke så mye mer. Jeg lurte vel også på hva "typecasting" var, men jeg ser ikke at det er så mye mer selvforklarende på norsk.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mangler seksjon om SQL!

 

Om det er nokon som lurer på å begynne å programmere og lurer på kva slags språk dei bør satse på så vil eg sterkt anbefale Ruby(on Rails) over alle andre alternativer. Ruby er knallenkelt å koma i gong og syntaksen er veldig enkel å forstå. Og webutvikling er i ein heilt anna dimensjon og mykje meir lettfatteleg og produktivt enn absolutt ALLE andre alternativer, det er ein stor grunn at så mange *kopierer* elegansen frå Ruby on Rails over til andre programmeringsspråk.

 

Ikkje minst er det superenkelt å koma i gong med CRUD baserte webapplikasjoner. PHP er i mine augor vanvittig tungtvindt, mangler skikkeleg standard og struktur som ender opp med mykje griseri. Å lære seg å dele koden opp i *typer* så tidleg som mulig vil spele ein stor rolle i framtida. Det verste eg ser av programmering er personer som blander logikk og presentasjon(f.eks. html og php) når dei skriver. Sånt ender ofte opp med masse duplikasjon av kode som er eit reint helvete å vedlikehalde.

Lenke til kommentar

Jeg har et par kommentarer jeg:

 

1) Python mangler

 

2) Hvorfor i all verden har perl havnet under webprogrammering? Perl er jo i utgangspunktet ikke laget for webprogrammering i det hele tatt. Det har etterhvert blitt brukt en del til dette, men likevell brukes jo perl mye oftere til andre oppgaver enn webprogrammering, Sitter og leker med tanken om jeg skal skrive litt om perl, men det kommer jeg ikke til å gjøre om den ligger i kategorien webprogrammering, da jeg aldri har brukt perl til det...

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Jeg har et par kommentarer jeg:

 

1) Python mangler

 

2) Hvorfor i all verden har perl havnet under webprogrammering? Perl er jo i utgangspunktet ikke laget for webprogrammering i det hele tatt. Det har etterhvert blitt brukt en del til dette, men likevell brukes jo perl mye oftere til andre oppgaver enn webprogrammering, Sitter og leker med tanken om jeg skal skrive litt om perl, men det kommer jeg ikke til å gjøre om den ligger i kategorien webprogrammering, da jeg aldri har brukt perl til det...

 

 

Takk for innspill, anntar at vi kommer til å flytte PERL. Tar jo to sek..

 

Python mangler da ikke? Den står jo på hovedsiden? (se vedlegg).. Dessuten er jo dette Wiki, så hvis du opprette kategorien Python, er det bare å søke på "Kategori:Python".. men som sagt, se vedlegget! Det ble fikset i går en eller annen gang..

post-29220-1197382144_thumb.png

Lenke til kommentar
Takk for innspill, anntar at vi kommer til å flytte PERL. Tar jo to sek..

Bra. For å ha perl under webprogrammering blir som å ha java eller c# under webprogrammering :)

Python mangler da ikke? Den står jo på hovedsiden? (se vedlegg).. Dessuten er jo dette Wiki, så hvis du opprette kategorien Python, er det bare å søke på "Kategori:Python".. men som sagt, se vedlegget! Det ble fikset i går en eller annen gang..

My bad :) Stod opp litt for tidlig i dag tror jeg.

Lenke til kommentar

Da er det gjort et par endringer... (skrev denne på den andre tråden også.. men er ganske viktig)

 

Codewiki.no skal i peke til en forside der man kan velge mellom den norske eller den engelske wikien, men siden vi ikke har laget forsiden enda, peker den foreløpig til den norske wikien..

 

codewiki.no --> forside (foreløpig rett til den norske)

no.codewiki.no --> den norske wikien

en.codewiki.no --> den engelske wikien

forum.codewiki.no --> forumet

Endret av Lokii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...