Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du kan programmere fra før anbefaler jeg "Programming perl" gitt ut av O'rereilly. (Larry Wall, Tom Christiansen, and Jon Orwant) Sørg for at du får 3.rd edition (utgitt i 2000), eller kanskje det finnes en nyere?

 

Jeg har hatt boka siden 2000 selv, og det er den programmeringsboka jeg har brukt mest av alle som står i hylla.

 

Greia er at boka har en kjapp og grei innføring i språket rettet mot folk som kan programmere. Deretter tar den for seg alt det "særegne" til perl og beskriver de mer "avanserte" apektene til perl. I tillegg fungerer den som en referanse.

 

Det er rett og slett en genial bok. Hadde 2.nd edition fra 97 til 2000 og byttet ti 3.rd når den kom. Bruker fortsatt boka nå 7 år senere :)

 

Og det beste av alt, de som har skrevet boka har humor :)

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Når du har perl på plass, så må du surfe rundt på search.cpan.org og se på alle modulene du har tilgjengelig. Det er mye tid å spare på å ikke finne opp hjulet på nytt.

 

Når det gjelder webapplikasjonsutvikling, så bør du vurdere et templating-system som kjører under mod_perl2. Det gir langt bedre ytelse å kjøre mod_perl enn å kjøre CGI, og en templating-maskin gjør det mulig å lage kode som kan vedlikeholdes. HTML::Mason er en slik templating-maskin, men det finnes såklart mange andre alternativer.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Webappet ble aldri noe av og da ble heller ikke boka bestilt :X

 

Men nå på jobben har jeg hatt den ulykken av at jeg har måtte skrive en del php-script til linux-serverne fordi jeg ikke kan perl. Et par måneder med det holder på å ødelegge meg før jeg kom på at jeg bare kan lære meg perl :) Så nå har jeg fått bestilt boka og håper jeg aldri trenger å røre php igjen, makan til møkkaspråk. Bestilte også en python-bok, så det kan hende det blir konkuranse, men det er jo bare bra :) Ser hvertfall frem til en lettere hverdag med forhåpentligvis skikkelige språk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...