Gå til innhold

Kun én maskin på internett om gangen


Anbefalte innlegg

Jeg har et hjemmenettverk bestående av et standardmodem fra Ventelo, en trådløs ruter/modem fra Billion, og to bærbare Mac-er.

 

Problemet er at ruteren tillater kun én maskin om gangen på internett. Dvs. at den første av maskinene som kobler seg til via trådløst nettverk (eller ethernet for den saks skyld), vil få tildelt oppkoblingen sin IP-, subnett- og ruteradresse (81.191.60.25/255.255.240/81.191.48.1), og dermed ha full tilgang til internett, men ikke til ruteren. Den andre maskinen vil få tildelt "vanlige" nettverksinnstillinger (192.168.1.101/255.255.255.0/192.168.1.254), og får ingen tilgang til internett, men kan konfigurere ruteren.

 

Så da sitter jeg altså her med én maskin som er tilkoblet internett, og én maskin som konfigurerer ruteren. Fantastisk!

 

Jeg har prøvd et hav av forskjellige innstillinger i ruteren, uten hell. Akkurat nå står den på "1483 Bridged IP LLC", og da fungerer som nevnt internett på én av maskinene. VPI og VCI er satt som standard (8 og 35), NAT er skrudd på, ip-adressen blir automatisk hentet fra modemet, og det samme gjør DNS-en. Ved siden av "1483 Bridget IP LLC" kan jeg også velge blant et fåtall andre innstillinger, som "1483 Routed IP VC-MUX/LLC", "1483 LLC MER", "Pure Birdged VC-MUX/LLC", "PPPoE with Pass-through", samt vanlig PPPoE og PPPoA.

 

Hvordan får jeg ruteren til å fungere som en vanlig ruter, og ikke et ruter-modem som videresender oppkoblingens ip-adresse til én - og kun én - maskin?

 

Til orientering har jeg en Billion 7402VGP VoIP-ruter, med nyeste firmware installert. Ruteren er kjøpt i England (men det burde vel ikke ha noe å si?), og var altfor dyr til å kastes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har den konfigurert til bridge. Du må få den over på routed IP.

 

routeren skal få 81.191.60.25/255.255.240 adressen på porten ut mot internettboksen og PCene skal få

192.168.1.x/255.255.255.0/ adresser for at begge skal fungere. (sannsynligvis da med default gateway på 192.168.1.1 konfigurert, men det setter vel routeren selv om du aktiverer DHCP.

Lenke til kommentar
Du har den konfigurert til bridge. Du må få den over på routed IP.

 

routeren skal få 81.191.60.25/255.255.240 adressen på porten ut mot internettboksen og PCene skal få

192.168.1.x/255.255.255.0/ adresser for at begge skal fungere. (sannsynligvis da med default gateway på 192.168.1.1 konfigurert, men det setter vel routeren selv om du aktiverer DHCP.

 

Er noe i det han sier ja.

 

Router(modemet?) ditt fungerer på lik linje som et bridge-modem.

Om du har standard-modemet fra Ventelo først, har du allerede et bridge modem ettersom de ikke benytter seg av PPPoE e.l.

 

Så da sitter du med 2 aksess-punkt som egentlig ikke gjør noe, bare "dekrypterer" signalene dem får fra ISP-leverandøren din.

 

Om det er mulig, ville jeg jo skrudd av "modem" funksjonen i routeren din, om dette i det hele tatt er mulig.

Visst ikke må du enable DHCP-funksjonen, slik at begge pcene dine får en lokal IP, som MrLee nevnte.

 

Mulig denne kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...