Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskina fungerer bare delvis

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I dag da jeg satt og spilte World of Warcraft på laptopen så frøs skjermen helt plutselig og jeg var nødt til å starte den på nytt igjen. Da jeg prøvde å gå inn på spillet igjen fikk jeg bare opp en feilmelding fra spillet. Etter det prøvde jeg å bruke repair-toolet, men da frøs datan bare igjen og jeg måtte restarte. Da avinnstallerte jeg spillet og prøvde å reinstallere det. Da frøs datan ca 15-30% inn i innstalleringen og jeg fikk opp en bluescreen der det stod at datan måtte avsluttes pga. en alvorlig feil. Etter at datan hadde startet opp igjen prøvde jeg å kjøre en ScanDisc, men da den skulle starte på steg 3 av 5 ble den bare stående på 0% i over en halvtime så jeg restartet datan igjen! Dataen fungerer greit ellers virker det som, men når jeg prøver noe av det nevnte ovenfor så fryser den helt eller jeg får en bluescreen.

Noen som vet hva problemet kan være? Vurderer å kjøre systemoppretting, men vil finne ut om det finnes andre alternativer først.

På forhånd takk for hjelp

EDIT: Oppdaget også nå da jeg skulle sette på noe musikk at det er noen sanger som funker fint, andre begynner å hakke halvveis, mens noen ikke funker i det hele tatt...

Endret av 2107
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har sjekket for støv og dritt, men fant ikke noe. Noen flere tips på hva jeg kan gjøre? Eller finnes det noen der som kan stille en diagnose?

Skrevet

Det er en laptop, ca 1,5 år gammel. Men nå får jeg ikke slått den på i det hele tatt. Den går rett til den menyen hvor du velger om dataen skal slås på på vanlig måte eller i sikker modus. Etter det går den videre til loade-vinduet for windows, også går den bare tilbake til velgevinduet for sikker eller vanlig modus. Men før den går tilbake til velgevinduet så flasher det en bluescreen veldig fort så det går ikke an å lese hva som står der. På bluescreen jeg fikk opp mens maskina "fungerte" stod det at datan måtte slås av etter en alvorlig feil for at det ikke skulle skje en skade på den.

Hva vil det si å få bad sector på disken og hvordan kjører jeg scandisk i dos modus?

Skrevet

Du må ha en bootcd eller diskett for å kjøre dos uten å gå innom windows. Bad sector er en permanent skade på disken og scandisk vil da sette sectoren i karantene slikt at det ikke brukes igjen. Men hvis laptopen ikke er mere enn 1,5 år så ville jeg brukt garantien.

Skrevet

Det høres ut som du har feil på harddisken.

Gjør følgende:

* Last ned nyeste Hirens Boot CD, boot fra den og kjør harddisk-test. Der får du oversikt over hvor mange "Bad Sectors" du har, og får du over 60-70 så er det vanlig å få slike feil.

* Boot fra en XP-Plate å kjør checkdisk med følgende parameterer: -r -p

* Se hvor mange feil han rettet opp på, fungerer ikke det, prøv full systemgjennomretting.

* Får du opp at det er feil på harddisken via Hirens Boot CD, er det nok mest sannsynlig disken som er gåen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...