Gå til innhold

Hvordan oppnå bilder som dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for svar, er klar over at photoshop gjør mye av jobben - men gjør den alt? Altså, det er sterke farger, det er veldig lyst på personen, og mørklagt litt rundt - men de stedene som er mørklagt har ikke mistet noen av detaljene... Jeg vil gjerne ha litt mer utdypelse?

 

Det viktigste spørsmålet mitt er egentlig hvor mye av jobben som gjøres i photoshop? Hvor viktig er kameraet, lyssettingen osv?

Lenke til kommentar
Takker for svar, er klar over at photoshop gjør mye av jobben - men gjør den alt? Altså, det er sterke farger, det er veldig lyst på personen, og mørklagt litt rundt - men de stedene som er mørklagt har ikke mistet noen av detaljene... Jeg vil gjerne ha litt mer utdypelse?

 

Det viktigste spørsmålet mitt er egentlig hvor mye av jobben som gjøres i photoshop? Hvor viktig er kameraet, lyssettingen osv?

 

Tja... Er ikke så lett å si det uten å vite hva fotografen faktisk har gjort, men jeg kan da tippe :D

 

Fotografens kunnskap og dyktighet står vel for 95 % eller noe. Under dette faller :

-Valg av location.

-Valg av tid på dag.

-Valg av motiv, bakgrunn, modellens posering, komposisjon (osv, egentlig ALT bildeteknisk).

-Valg av belysning og gjennomføring.

 

Resterende 5 % :

-Kamera (Er man en god fotograf tar man knasende gode bilder med de mest ræva kameraene, så jeg vet ikke om dette fortjener å stå på listen en gang)

-Photoshop

 

Andre ting som er en selvfølge ved disse bildene :

-Skummelt pen modell

-Pro makeup

 

Photoshop og kamera er egentlig nesten irrelevant.

Ser ikke ut til at det er noe eksepsjonell etterbehandling av bildene i Photoshop utover det som er standard på det nivå disse bildene ligger på.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er dessverre ennig med Beej80. Dessverre. Kameraet og PS har nok lite å si.
En viss standard på kameraet er likevel påkrevd. Alt av speilrefleks på markedet i dag er godt nok, men du vil ikke klare å få til slike bilder med engangskamera. PS vil kunne berge noen bilder, og vil gi gode bilder det siste lille ekstra. Det har mye å si, men er langt fra alt som skal til også...
Lenke til kommentar
Er dessverre ennig med Beej80. Dessverre. Kameraet og PS har nok lite å si.
En viss standard på kameraet er likevel påkrevd. Alt av speilrefleks på markedet i dag er godt nok, men du vil ikke klare å få til slike bilder med engangskamera. PS vil kunne berge noen bilder, og vil gi gode bilder det siste lille ekstra. Det har mye å si, men er langt fra alt som skal til også...

Problemet er vel at kamera eller PS aldri kan redde en dårlig komp/lyssetting/location/etc, det er kun opp til deg som fotograf. Derimot er PS og kamera med på å gjøre dine gode prestasjoner bedre (evt dårligere :p ).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...