Gå til innhold

Er mine eldre nikon objektiver noe å ha?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har et eldre Nikon F-401s kamera... Film blir ikke brukt lengre, og kompaktkamera har jo sine begrensninger, så vurderer å kjøpe meg et digitalt speilrefleks.

 

Jeg lurer da på om objektivene jeg har er brukanes til noe, slik at jeg bør vudere kamera så jeg kan bruke dem.

 

har et Nikon AF Nikkor 35-70mm, f 1:3.3 - 4.5

og et Nikon AF Nikkor 70-210mm, f 1:4

 

sistnevnte er vel denne:

http://www.kenrockwell.com/nikon/70210f4.htm

 

Har jeg forstått det slik at om jeg f.eks. velger et Nikon D40 så vil jeg kunne bruke disse, men kun manuell fokusering? (må ha Af-s for autofokus på d40?)

men, om jeg går på noe dyrere kamera, så fungerer også autofokus med disse objektivene?

 

takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bjørn Rørsletts side er nok i mange tilfeller en litt bedre kilde til informasjon enn Ken Rockwells...

 

www.naturfotograf.com

 

Der finner du omtaler av praktisk talt alt av Nikkor-optikk, bla. de du har. Konklusjonene er vel at dette er billig og enkel optikk, som ikke er veldig mye å skrive hjem om, men heller ikke helt håpløst. Den 35-70'en er nok ikke mye verdt i dag - 18-70 kit-objektivet overgår den på alle måter.

Lenke til kommentar

takk for svar :) var til hjelp, sammen med litt lesing på nett...

 

om jeg skal oppsummere litt, så virker det som om at jeg kan vurdere et nikon kamera bare dersom det er god grunn til det ellers. (det virker det igrunn som det er)

Men, det er sannsynligvis like greit å gå for d40(x) som å gå på noe dyrere for å kunne bruke autofokus på denne gamle telelinsa.

Så kan jeg heller bruke mellomlegg mot dyrer kamera på noe bedre optikk til å starte med :)

Lenke til kommentar

slik man oftes bruker en telezoom linse så er vel forsåvidt ikke autofokus et must. Vil tro man for det meste bruker stativ, har tid til å fokusere manuelt, og kanskje til og med ønsker å fokusere manuelt for å styre hvilke elementer man ønsker fokus på...

så tenkte at jeg kunne bruke den sammen med et D40(x), og heller kjøpe f.eks. en fastlinse med god lysfølsomhet for differansen fra det et D80 koster, når man får råd.

 

Er vel bare rundt en tusenlapp man kan få igjen for ei sånn linse, så vil tro bruksverdien er større enn salgsverdien :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...