Gå til innhold

E6750 høy temperatur?


Lange

Anbefalte innlegg

w00t? temp på min er 12 grader

Jalla, med mindre du bor ute under åpen himmel så har ikke du 12 grader på CPU. Seriøst så synes jeg du skal avholde deg fra å rapportere noen temperaturer hvis/så lenge du bor ute om vinteren, hvis det er der du bor. Jeg bor inne og har en romtemperatur på noe mellom 22 - 26 grader (Celsius) som gir meg en CPU-temp på omkring 40 grader uten load. Min maskinvare ses nedenfor og den er av rimelig bra kvalitet. Jeg blir faktisk provosert av slike innlegg som det du poster om 12 grader siden det normalt ikke skal være mulig, med mindre du bruker flytende Nitrogen til kjøling, eller du bor ute i telt om vinteren. Jeg har en server som står i garasjen med en romtemperatur på noe omkring frysepunktet. CPU viser likevel 23 grader, HK 17 grader og HD 14 grader. CPU på serveren er en Intel Core 2 Duo E2140 (1.6GHz) OC til 2.4GHz. Du kan gjerne svare meg om du har lyst.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hmm, har samme problem som trådstarter. Temperaturen ligger på 55-65 C (idle-load), er temmelig sikker på at vifta sitter som den skal. Kan ikke skjønne hvordan jeg skal få festet den bedre. Var et h.... å feste den da et feste alltid spratt opp da jeg skulle skru på låsen :( Har ei stor kabinettvifte og trakt ned over cpu, tempet på systemet eller er alltid under 30 C. Synes det virker merkelig. Ikke klokket og vifta er stock.

Lenke til kommentar

Etter å ha monstert det og brukt mye makt fikk jeg alt til å sitte, men så kommer kjøletrakta borti og dritn løsner igjen. Ble vell 5 forsøk til og så satt det. Tempen falt fra 65 til 40 C ve middels load, noe jeg sier meg fornøyd med. Forbanna idioter i intel som presterer å komme opp med en så idiotisk festeløsning. Har bygd pcer i 8 år nå og aldri vært borti en mer elendig løsning enn S775.

Lenke til kommentar
Etter å ha monstert det og brukt mye makt fikk jeg alt til å sitte, men så kommer kjøletrakta borti og dritn løsner igjen. Ble vell 5 forsøk til og så satt det. Tempen falt fra 65 til 40 C ve middels load, noe jeg sier meg fornøyd med. Forbanna idioter i intel som presterer å komme opp med en så idiotisk festeløsning. Har bygd pcer i 8 år nå og aldri vært borti en mer elendig løsning enn S775.

 

Kan si meg enig der. Har montert disse kjølerene en del ganger og blir like forbannet hver gang. Derfor har jeg begynt å bestille nye kjølere som regel til alle PC`ne som blir bygd med 775 socket. Ikke bare er feste mekanismen dårlig, men de kjøler helt elendig også.

Lenke til kommentar

Fint du fant ut av problemet. Høye temperaturer i prosessorkjernen skyldes som regel dårlig termisk overgang pga ikke optimal montering av kjøler, dårlig luftgjennomstrømming i chassi slik at den viftebaserte kjøleren operer med allerede oppvarmet luft eller feil ved måleprogram/ temperatursenor.

 

Det blir litt dumt når personer påstår de har lavere temperatur i prosessorkjernen enn romtemperaturen der PC-en står. Det er rett og slett ikke mulig med standard kjøling.

Lurer på om dette ble skrevet for å provosere eller om enkelte ikke vet bedre.

 

Ikke for å kritisere(ønsker kun å bevisstgjøre) men "kjølepasta" er et misvisende begrep som jeg ser mange bruker. Den pastaen kjøler ikke noe som helst, den er med på å forbedre den termiske overgangen mellom to materialer. Termisk Pasta/Temperaturledende Pasta eller Thermal Transfer Compound er mer korrekte begrep. En kjøleribbe(vel noen ganger drar den nytte av hjelp fra en vifte) vil kunne lede bort varme fra en prosessor og da blir det mer riktig å kalle det kjøleribbe selv om det heller ikke er noen topp definasjon, pasta alene er derimot ikke istand til å kjøle en prosessor.

Ungdom er flinke til å le av/kritisere foreldre og andre voksne som kaller PC-chassiet for harddisk men denne feilen er og minst like utbredt og misvisende. Det blir i samme gate som at det heter "Brus med Sitronsmak" og ikke "Sitronbrus" osv. Hvis man slutter å holde orden på definasjoner vil alt skli ut til slutt og ingen vil bry seg om eller vite hva som er riktig definasjon.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Etter å ha monstert det og brukt mye makt fikk jeg alt til å sitte, men så kommer kjøletrakta borti og dritn løsner igjen. Ble vell 5 forsøk til og så satt det. Tempen falt fra 65 til 40 C ve middels load, noe jeg sier meg fornøyd med. Forbanna idioter i intel som presterer å komme opp med en så idiotisk festeløsning. Har bygd pcer i 8 år nå og aldri vært borti en mer elendig løsning enn S775.

Har ikke samme erfaring med det problemet du beskriver. Men 1 av 5 er kranglefant, så kan ikke si meg enig i at s775 festemekanismen er direkte dårlig. I de tilfellene eg har det problemet, tar eg å sliper ned litt på kjøleren.

Lenke til kommentar

Har en E6750 som kjører på 3160Mhz. Idle temp er på 38-40 grader og load er på ca 60 grader. Har en Thermaltake Big Typhoon VX og det er ca 25 grader i rommet hvor PC-en står. Er dette nokså normale temps eller har jeg også muligens festet kjøleren litt dårlig?

 

Takker for svar :)

Endret av AcRoX
Lenke til kommentar
min e6750 kjører på 3,36ghz og har ca 35idle og 55 på intel TAT. ca går vifta på ca 600-800rpm, "helt" lydløs.

noe annet med min thinkpad t61 med t7700 cpu, den er ca 38grader idle og 82 på intel TAT.. respektabelt høyt:)

 

Hvilken vifte bruker du på E6750? Har du god air flow i kabinettet?

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål: Er det "sunt" for prosessoren å kjøre på 100% hele tiden, delvis tempen er 50 grader når pcen er på. Påvirker det levetiden til prosessoren om den jobber 100% hele tiden eller 0%? Har overklokket min E6750 til 3Ghz, og har lyst til å overklokke mer hvis tempen er grei og at prosessoren kjører på 100% ikke påvirker levetiden. Hva vil dere si er max. load. temperatur på en E6750?

Endret av Prebsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...