Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reparasjon/bytte av varmtvannsbereder, hvem betaler?


TRS

Anbefalte innlegg

Er ikke sikker på om denne går under Forbrukerrett eller her, men oh well.

 

Det har seg slik at ~6:30 i morges så kuttet strømmen, og etter litt feilsøking fant vi ut at det er varmtvannsberederen som er ute å kjøre. Ettersom ingen i husstanden er av elektriker-karaktér (aka, ingen har peiling på slikt annet enn å kunne skifte sikringer, ja det er av den gamle sorten) så fikk vi da en elektriker til å komme å se på saken, om det kanskje var noen elektriske koblinger eller noe som var grunnen (pga strømbruddet). Det viser seg da at et element i berederen har vert byttet en gang og at den nå er lekk, slik at det har dryppet vann ned på div. koblinger.

 

Huset er nermere 20 år gammelt da det ble bygget ~sent på 80-tallet, og vi har bodd her de siste ~6 årene.

Berederen har vert byttet en gang tidligere, og den som står der nå hadde allerede stått der en stund når vi flyttet inn, sikkert en 10års periode eller så, nå.

 

Elektrikeren mente at det var koblet feil mpt på posisjonering da berederen ble installert, eller når elementet som nevnt over ble byttet. Dette må ha skjedd _FØR_ vi flyttet inn, ettersom ingen har vert å fiklet med den etter vi flyttet.

 

Uansett, tingen er om vi har noen rettigheter i forhold til hvem som må betale bytte/reparasjon, når vi her aldri har fiklet med den, annet enn den goden vi har av å få varmt vann i huset. Er dette en regning som huseier må ta på seg?

 

Når sant skal sies så er huseier av "ta den billigste utvei"-sorten, så at den er lekk forundrer meg ikke, da han heller "fikset" noen råtne planker på utsiden av veggen med noe han kalte "husfix" enn å bytte dem ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nesten se i leiekontrakten som ble underskrevet når du flyttet inn. Vanligvis er det slik at dere har ansvaret for at det hverdagslige i leiligheten blir vedlikeholdt - mens mer alvorlige ting (som jeg vil kategorisere saken din under) er det hele og fulle ansvar til huseieren.

 

Selv hadde jeg en episode med fuktskader og mugg på badet mitt - og det endte opp med at jeg fikk et helt nytt bad med nytt klosett og nye fliser. Vil også si at huseieren her i gården er av den "ta billigste utvei" sorten - men så lenge jeg stod på mitt (og kontrakten), hadde han egentlig ikke så mye han skulle ha sagt.

 

edit: skriveleif

Endret av v3g4rd
Lenke til kommentar

Tror det er vanskelig å får noe erstatning på dette fra tidligere eier og det er vel kanskje ikke verdt det uansett.

 

Varmtvannstanker er ikke evigvarende så dere må nok betale en ny selv + installering.

 

Likevel tror jeg dere får igjen på forsikringen den merkostnaden av det andre som ble ødelagt på grunn av at den ble ødelagt/feilmontert.

Lenke til kommentar
Er det snakk om en leid bolig er det soleklart huseier sitt ansvar.

Vi leier ja. Eieren har eid huset siden før vi flyttet inn.

 

v3g4rd:

Regner med at hverdagslig vedlikehold da er ting som å skifte håndtak på skapdører, filter (eller hva det nå er) i springen, etc?

 

Edit:

Hentet fra Husleieloven

§ 5-3. Vedlikehold

 

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

 

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

 

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.

Hva vil egentlig det jeg har i bold si? Gjelder det fundamentet til huset, samt vegger og slikt noe?

Edit: Dvs. Er det kun fundament og selve huset (ikke inventar) som regnes som "fast eiendom"?

Endret av TRS
Lenke til kommentar

Det jeg mener med hverdagslig vedlikehold er det du beskriver over her. Jeg vil ikke si at denne hendelsen her faller inn under vedlikehold av varmtvannsberederen hvis elektrikeren i tillegg mener det skyldes en elektrisk feil som dere selvfølgelig ikke kan noe for.

 

Få en skriftlig bekreftelse av det elektrikeren sa, og enten skriv et brev eller ta opp saken med huseieren din. Jeg mener du har ditt på det tørre her.

Lenke til kommentar

Bytte eller reparasjon av varmtvannsbereder er definitivt ikke "daglig vedlikehold", men derimot en del av faste installasjoner i huset. På samme måte som at du ikke kan ta med deg varmtvannsberederen om du selger et hus, er det også huseier og ikke leietaker sitt ansvar om den ryker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...