Gå til innhold

errormelding i Lightroom, "An unknown error has ocurred" under develop-delen.


Anbefalte innlegg

Jeg får enkelte ganger en errormelding i lightroom. "An unknown error has ocurred". Dette skjer under develop-delen.

Bildet blir da helt grått med denne teksten i rødt skrevet i det grå feltet der bildet skulle vært.

Jeg avslutter LR og problemet blirborte men bare for en kort stund.

Det kan synes som om det bare er enkelte mapper dette skjer på. Prøvde å ringe adobe med de kjente ikke til problemet.

 

Noen flere som har dette problemet. Noen som vet løsningen.

 

Emnetittel har blitt endret av moderator, for å bedre beskrive problemet. Ler mer i Nettikette. /fredrik.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

jeg har ikke vært borti dette problemet.

Men generelt sett liker ikke alle programmer norske bokstaver som æ,ø og å i katalognavn.

 

Det som kunne vært greit er om du merker deg hvilke kataloger det gjelder, og hva de i så fall heter.

 

Ut i fra problemstillingen slik den er nå er det alt for mange mulige løsninger.

Det kan for eksempel være en skadet harddisk som forutsaker problemet, det kan være at andre programmer, for eksempel en defragger som driver å aksesserer samme filen, det kan være lightroom som ikke liker filen, det kan være Lightroom som ikke er kompatibelt med andre programmer som kjører. Det kan være windows som har vondt i vil ikke...

 

Du skjønner hva jeg sier ;)

Du må nok dessverre kunne definere problemet bedre før _JEG_ kan hjelpe hvertfall.

Å finne problemstillingen er ofte halve løsningen, gjerne mer.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Hei,

 

jeg har ikke vært borti dette problemet.

Men generelt sett liker ikke alle programmer norske bokstaver som æ,ø og å i katalognavn.

 

Det som kunne vært greit er om du merker deg hvilke kataloger det gjelder, og hva de i så fall heter.

 

Ut i fra problemstillingen slik den er nå er det alt for mange mulige løsninger.

Det kan for eksempel være en skadet harddisk som forutsaker problemet, det kan være at andre programmer, for eksempel en defragger som driver å aksesserer samme filen, det kan være lightroom som ikke liker filen, det kan være Lightroom som ikke er kompatibelt med andre programmer som kjører. Det kan være windows som har vondt i vil ikke...

 

Du skjønner hva jeg sier ;)

Du må nok dessverre kunne definere problemet bedre før _JEG_ kan hjelpe hvertfall.

Å finne problemstillingen er ofte halve løsningen, gjerne mer.

 

Mvh,

Beej80

 

 

Hei takk for svar.

Jeg har faktisk ikke noe mer info å gå på. Har en rask og ny og ren pc. Har kun lovlige standardprogrammer fra Adobe + office.

 

 

Det er ikke æøå. Jeg bruker aldri disse tegnene. Bortsett fra når jeg skriver vanlig tekst da.

Bruker alltid dato som navn på kataloger/mapper og slikt. Feks 20071213

 

HD fungerer på alle måter bra. Jeg har mange bildebilder og dokumenter lagret der, og det er kun i Lightroom jeg har problemer.

 

Kan ikke se at det er andre programmer som forårsaker dette, men man vet jo ikke. Nystyartet pc og har kun LR åpent. Ingen andre programmer kjører. Problemet er der likefullt.

 

Problemet skjer på rawfiler. Skulle i utgangspunktet være greit å ta for LR.

Om LR ikke liker rawfiler fra Canon kameraene så har jeg, og de, et problem.

Lenke til kommentar

Hum...

Lurer på om jeg kan svakt erindre å ha sett et lignende problem her hjemme. Men det var helt i starten... LR 1.0.

Samtidig da 'mistet' jeg en del bilder... Dvs LR mistet de. Men de låg på disken, LR fant de av en eller annen grunn ikke igjen.

Dette er et problem som jeg ikke har sett på lang lang tid. Og aldri siden jeg oppgraderte fra 1.0 -> 1.1 -> 1.2 -> 1.3 ->1.3.1

 

Beklager å måtte stille et så banalt spørsmål som dette: Har du oppgradert til LR 1.3.1 ?

 

Og bare for å ha sagt det:

Det er flere tusen brukere som har Canon og LR. LR skal (og gjør) takle rawfiler fra canon kameraer.

 

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
Kan til og med hende at lightroombibliotekfila er korrupt.

For å teste kan du jo lage ei ny bibliotekfil og ta inn de filene/mappene som du har problemer med for å sjekke om det gjør noen forskjell.

Når du starter Lightroom hold ctrl inne for å kunne angi nytt bibliotek

 

Arnfinn

 

Takk for innspill alle sammen. Setter pris på det fordi dette er utrolig irriterende.

 

Til Bee. Ja jeg har lastet opp nye versjoner.

Har også avinstallert og installert LR på nytt, siden jeg har byttet til ny pc, uten at problemet forsvant.

 

Det kan kanskje se ut som feilmeldingen bare skjer på mapper der jeg har valgt å slette bilder fra LR.

Er litt i tvil om det er tilfelle men kan se ut slik, uten at det nødvendigvis har noen sammenheng med problemet.

 

Skal teste ut litt med nye bibliotekfiler

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt trygg på lightroom, og det og ha alle "data" i en stk biblioteksfil. Dette kan ha noe med at jeg har brukt lightroom siden beta 2 for litt over ett år siden. Hadde ett par stygge betakrasj hvor databasen og til og med noen bilder ble skadet/borte.... Men etter release 1.0 har jeg ikke hatt noen problemer.

Jeg vil absolutt anbefale at du går til catalogue settings og huker av boksen for automatically write changes to xmp. Da blir alle endringer lagret i "egne filer" (litt forskjellig på forskjellige filer, med råfiler får du en xmp fil i tillegg men på dng, tif, jpg lagres det instruksjoner rett i fila) på disken. Så hvis hele bibliotekfila skulle gå til skogen så kan du bare importere alle filene på nytt og du får de fleste av innstillingene og nøkkelord etc du hadde.

Merk at virtuelle kopier og collections ikke blir med.

 

Men husk.... Backup, backup, backup og backup.

Både av biblioteksfila og alle bildene.

 

Arnfinn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...