Gå til innhold

Vista og nettverksproblemer


T2000

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2-3 måneder gammel Acer laptop levert med Vista Home Premium og opplever et merkelig nettverksproblem ved trådløs tilkobling (har aldri koblet til denne maskinen med kablet nettverk).

 

Ved mer eller mindre jevne mellomrom får jeg ikke opp websider uansett hvilken nettleser jeg har oppe, med melding om at sidene ikke kan nåes som om nettverket er frakoblet.

Evt MSN og nettradio som er i gang er ikke noe problem og ramler ikke ut. Hvis jeg åpner et dos-vindu og forsøker å pinge en lokasjon pinger jeg hva det skal være så dns fungerer.

Løsningen min på problemer i dag er dessverre å restarte laptop'n opp til et par ganger daglig noe som er skikkelig irriterende, evt la maskinen stå over natten og da kommer jeg også inn på websider uten problem.

 

Ingen andre maskiner i nettverket har dette problemet, verken trådløst eller kablet, kun denne maskinen.

 

Noen som har forslag til løsning på dette?

 

-TD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme problem i Vista ultimate på en stasjonær pc koblet til router med kabel. Problemet viser seg tydeligst når jeg bruker torrents så jeg håper det er noen instillinger der jeg kan fikse på. Skulle gjerne vært kvitt dette problemet fordi det er veldig plagsomt. Si fra om du finner en løsning er du snill.

Lenke til kommentar

Jeg har også samme problemet, og har funnet en noe orginal løsning på problemet. Ved å starte/restarte programmet Steam når jeg mister forbindelsen får jeg den tilbake, bare ved å trykke på "Prøv tilkobling på nytt". Det skulle selvfølgelig vært tilgjengelig en løsning på problemet, og oppfordrer de veldig datakyndige til å hjelpe til med denne.

 

Har forøvrig en XP-maskin på nettverket, denne har ikke dette problemet, så det ser ut til å kun oppstå i Vista.

Endret av Amphion
Lenke til kommentar
Mulig fiks for tap av internett via nettleseren

Om du mister nett-tilgangen til nettleseren mens andre program som messenger og torrent fungerer, så er dette en mulig løsning. Du slipper da å starte maskinen på nytt for å få det til å fungere igjen. Den krever at du deaktiverer en tjeneste. Ikke en nødvendig en for å kjøre Windows.

 

Funksjon: Få nettet oppe igjen uten omstart dersom nettleseren stopper å laste inn nettsider.

Fremgangsmåte:

1. Win + R -> Skriv inn: services.msc

2. Finn tjenesten IPhelper

3. Stopp tjenesten og sett den til manuell

 

IPhelper

QUOTE

Provides automatic IPv6 connectivity over an IPv4 network. If this service is stopped, the machine will only have IPv6 connectivity if it is connected to a native IPv6 network.

 

Håper noen har nyttet av dette. Fungerte fint hos meg.

 

prøv denne ligger i guiden til kezoom

Lenke til kommentar

Etter en uke etter å ha lagt inn "fiks" er mine erfaringer at dette ikke ordner problemet helt.

Eneste er at det går litt lengre tid før jeg må restarte.

 

Har sjekket at drivere er oppdaterte med siste versjon og alle Vista-oppgraderinger er installerte.

 

Noen andre ideer om fiks til dette problemet?

Lenke til kommentar

Har også opplevd problemet på flere routere, testet Linksys med 2 forskjellige utgaver og en Zyxel, så det er neppe routeren som er problemet, og alt annet av maskiner koblet opp trådløst har virket, og jeg har maskiner både med Windows XP, Mac OSX og Linux som er brukt mot disse.

 

Mulig det kan være et driverproblem til trådløstkortet, men i så tilfelle er det dårlig at ikke siste drivere oppdatert den 8. desember 2007 ikke fikser dette.

 

Acer-maskinen har en egen eNet Managment for å håndtere nett, men har prøvd både med og uten den. Ingen forskjell. Foretrekker minst mulig ekstra sw som skal ha kontroll, så jeg unngår helst alt som kjører som tillegg og tar opp ressurser.

 

Blir noe frustert her... Noen andre ideer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...