Gå til innhold

Datamaskin med 7 skjermer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei Folkens

Jeg har en litt kjedelig stue og tenkte å fylle den med litt teknologi.

Jeg har lyst til å lage en videovegg med 6 19 tommers skjermer, styrt av en pc

Jeg tenker meg å bruke en skjerm (gjerne touch screen) til å kontrollerer opsettet med.

Jeg har lyst til å kjøre windows XP på maskinen som styrer skjermene

Jeg regner med at prisen vil bli noe sånt:

6 19'' skjermer 9000

touch screen 2500

3 skjermkort 8000

maskin 8000

(Jeg håper det blir mulig å få dette til under 30000, jeg kommer til å måtte ta en del av summen på avbetaling, men tror det vil være verd det.)

Jeg ønsker å vise forskjellige divx videoer på de forskjellige skjermene, men også ha muligheten til å vise en divx video over alle skjermene

Det er noen ting jeg lurer på:

Er det noen som har gjort noe lignende?

Er prisestimatet realistisk?

Er det noen som er noen tips til hva slags skjermkort jeg bør bruke for å kunne strekke en video utover alle skjermene?

Hvor bra maskin bør jeg ha for å drive dette? (Jeg har tenkt på noe som en intel core duo 2.2hz med 2 GB ram, eller no)

Er det noen andre ting jeg bør ta hensyn til når jeg starter med dette?

Vennlig hilsen

torvalde

Endret av torvalde
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det meste er litt mindre som 5 eller noe men du kan altids sende mail til hardware eller bare vente opå svar her da.

Genialt påfunn jallefall

Skrevet (endret)
Hørtes spennende ut, men hvordan skal man få koblet 7 skjermer til en pc?

Ved å benytte 2 skjermkort, hver med 2 utganger har han 4. Så kan han velge å la de tre siste kobles via USB http://www.dinside.no/php/art.php?id=497537 Evt. kan han benytte 2 datamaskiner, hver med 4 + 3 skjermer. Alternativt så finnes det hovedkort som har 4 x PCI-E porter, og da støttes 8 skjermer på en maskin teoretisk. https://prisguiden.no/product.php?productId=57099 Jeg vet ikke (har ikke undersøkt) om Windows støtter så mange skjermer.

Endret av -alias-
Skrevet
Kjøp deg heller en prosjektor.

Jeg har problemer med å forstå hvordan en prosjektor kan erstatte hans ønske om 7 skjermer? Kanskje du burde forklare det litt nærmere?

Skrevet (endret)
Jeg har lyst til å lage en videovegg med 6 19 tommers skjermer, styrt av en pc

Jeg tenker meg å bruke en skjerm (gjerne touch screen) til å kontrollerer opsettet med.

Kjøp deg heller en prosjektor.

Jeg har problemer med å forstå hvordan en prosjektor kan erstatte hans ønske om 7 skjermer?Kanskje du burde forklare det litt nærmere?

6*19"=114"

Det er noe man lett kan få til med prosjektor, riktignok med lavere oppløsning. Men pr i dag f

r man ikke tak i film med mer enn 1920x1080. 

Derfor ser jeg ikke poenget med å ha en "videovegg" med 6x19" LCD når man likegjerne kan ha en prosjektor som lager like stort/større bilde uten å ha et oppstykket bilde av rammer.

My 0.2$....

Endret av ersa
Skrevet
Ved å benytte 2 skjermkort, hver med 2 utganger har han 4. Så kan han velge å la de tre siste kobles via USB.

USB må du ikke bruke, PC-er har jo fortsatt en rekke flotte PCI-slots nettopp for dette. Jeg har selv hatt utganger til 10 skjermer på min PC og hatt seks tilkoblet for å teste med 4x Matrox G450 PCI og 1x ATI 9800Pro AGP.

Men det du først bør finne ut er om du vil kunne spille av video over hele arrayet ( både om skjermkortene fikser det og om CPU-behovet stiger over det du har når en video skal dekodes til 3840x2048. Du bør også søke opp Simen1 s tråd for et par måneder siden som omhandler det samme du tenker på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...