runebraathen Skrevet 30. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2007 Men lurer på ein ting. For dykk som har eige selskap med ein 4-5 ansatte og gjerne jobbar med å lage mindre spel, program osv. Korleis er det med inntektene? Eg meiner, 5 personar må jo ha litt lønn så dei kan leve av det, og i tillegg dukkar det vel opp andre kostnadar? Er det verkeleg så lønnsamt å legge ut eit spel på PSN og/eller XBLA? Lønnsomheten og butikken i å publisere på XBLA og tilsvarende tjenester, tror jeg etterhvert vil bli såpass god at dette blir en viktig arena for mindre aktører, også i Norge. Uten at jeg kjenner forretnings-modellen i detalj, så er det en langt mer fordelaktig distribusjons-metode enn f.eks. mobile tjenester der all profitt etes opp lenge før utvikler får sitt. Kvalitetskontrollen er også et viktig moment, på mobiltelefonene er forbrukerens mulighet til å skille skitt og kanel minimale - det vil man ikke få oppleve på konsoll-tjenestene. Snakeball ser imidlertid ut som skikkelig kanel. Ingen overraskelse det, Ravn Studio har en del svært kapable gamle ringrever på kontoret sitt. Når det gjelder små spillselskap: jeg tror en betydelig del av forklaringen på hvorfor vi ikke ser større omfang av Norsk spill-industri, er at det er kostbart å drive butikk i Norge. Utgifter til levelig lønn og øvrige kostnader knyttet til å drive et selskap forutsetter en god porsjon risikovennlig start-kapital, med alt det måtte medføre av investor-overbevisning og sjonglering av forretningsplaner. Det er også blitt slik at en stab på 4-5 personer ikke lenger er tilstrekkelig for å delta i de mer finansielt trygge forretningsområdene som befinner seg i utvikling av konsoll-titler distribuert på fysiske media. Her mener jeg ikke å påstå at den tradisjonelle modellen der en utgiver (publisher) betaler utviklingen i rater er særlig trygg eller bærekraftig, men sammenlignet med å brenne av 6 måneders budsjett på noe som /kanskje/ vil tjene inn kostnaden i form av online-distribusjon, så er gammelmåten langt mer forutsigbar, og forutsigbarhet er nøkkelen til å henge med lenge. Disse faktorene er, tror jeg, forklaringen på at de fleste små spill-selskapene vi ser i landet enten er etablert innenfor en spesiell nisje, eller de har andre, forhåpentligvis lukrative, bein å stå på. Få eller ingen selskaper har sitt primære virkefelt innenfor de mest rendyrkede og teknisk krevende spill-platformene. Jeg vet faktisk ikke om noen andre selskap i Norge som fokuserer på DS - en platform der man /kan/ komme unna med et ensifret antall utviklere på et prosjekt. Det er vanskelig å forestille seg når og hvordan denne situasjonen skal endre seg - spillproduksjon er en veritabel risikosport sett med økonomiske briller, og inngangsbilletten blir dyrere og dyrere. Støtteordninger fra det offentlige er kjærkomment, men ikke tilstrekkelig for å etablere et selskap av noenlunde størrelse. Til det må det nok en og annen Onkel Skrue til. Å lage spel må jo vere draumejobben så lykke til til alle som er i bransjen! Og all respekt til dykk som vågar å satse En drømme-jobb er og blir en selvmotsigelse, det er nå min mening. Lenke til kommentar
Gormster Skrevet 10. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2008 Snubla over ei liste på http://www.nordicgame.net/index.php over de norske selskapene som har søkt om støtte fra Nordic Game Program. Ellers så går ting i BGS bra for tida. Om noen har tenkt seg til GDC så møtest me der. Lenke til kommentar
slash Skrevet 10. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Jeg er for tiden på jakt etter arbeid, så jeg tenkte det kunne ikke skade å nevne det i denne tråden. Jeg er en concept artist og 3d modeler, Jeg er for tiden på jakt etter freelance/inhouse arbeid. Når det kommer til 3d har jeg erfaring med alt fra DS specs til Next gen. Jeg har også mye erfaring med conceptart, illustrasjoner og orthos. Sjekk ut utvalgte arbeider på www.skullsong.com (Er for tiden bare 2d der, spør meg om 3d-samples om det er interessant.) Det er kult å se en spillindustri i vekst her til lands, mye props til de som har baller og knowhow til å starte opp! Er ekstra kult for de som har valgt dette som karriære, (som f. eks. undertegnede. ) det betyr flere jobbmuligheter uten å måtte flytte til f. eks søta bror eller UK. Endret 10. januar 2008 av slash Lenke til kommentar
_vamecum Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Mye bra der slash! Jeg skal også til GDC ser det ut som. Gleder meg til å møte andre norske utviklere der. Det blir sabla gøy med lav dollar og høy glassføring Lenke til kommentar
slash Skrevet 14. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2008 Haha, dere får ha god tur! Skulle gjerne vært der selv, men lommeboka har ikke lyst. (som sagt, trenger arbeid. ) Networking funker veldig bra når det er høy glassføring. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 14. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2008 Jeg trodde det bare var Funcom som utviklet spill i Norge . Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 14. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) Funcom er nok det aller største, så det er nok derfor mange bare har hørt om de. De som er listet opp her, har jeg aldri hørt om engang. Kommer ikke til å følge de som utviklere heller. Endret 14. januar 2008 av medlem-105082 Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 15. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2008 Har aldri hørt om noen av de i denne tråden. Hadde kun hørt om Funcom. Lenke til kommentar
_vamecum Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. januar 2008 tenkte jeg skulle komme med en oppdatering. Fristen for å søke om penger hos filmfondet gikk ut 16. Januar. Jeg vet ikke enda hvor mange som har søkt, men blir moro å se hvem som får litt av potten i år. Forøvrig er vel gullstikka et fint sted å annonsere vinnerne og skape litt blest om prosjektene til forskjellige utviklere her til lands. Lenke til kommentar
cyberPanda Skrevet 28. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) for alle som er interesert; her er en liste over de STORE utviklere i vårt broderland Svergie. digital ilutions (eid av EA) spill: Battlefield serien dice.se stokholm Massive entertainment (eid av vivendi) spill: ground controll, world in conflict dice.se malmø Grin (indipendent) spill: GRAW2(PC), Bionic comando dice.se stokholm/gøteborg paradox (indipendent) spill: Europa universalis, harts of iron paradoxplaza.com stokholm avalance (indipendent) spill: Just cause avalanchestudios.se stokholm starbreeze (indipendent) spill: Riddick, The darkness starbreeze.com Uppsala Endret 28. januar 2008 av cyberPanda Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 28. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2008 tenkte jeg skulle komme med en oppdatering.Fristen for å søke om penger hos filmfondet gikk ut 16. Januar. Jeg vet ikke enda hvor mange som har søkt, men blir moro å se hvem som får litt av potten i år. Forøvrig er vel gullstikka et fint sted å annonsere vinnerne og skape litt blest om prosjektene til forskjellige utviklere her til lands. Hvor mye deles ut til sammen i år? Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 4. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2008 Er veldig få spillutviklere i Norge, hvis du vil ha en jobb i game design må du enten ha flaks eller være veldig kvalifisert til å få jobb på en av de få spillutviklerne i Norge som faktisk er bra. Noen av de befinner seg ikke i Norge engang, feks. Razorwax. Tror du skal regne med å dra til utlandet hvis du skal studere spilldesign. Lenke til kommentar
_vamecum Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Er veldig få spillutviklere i Norge, hvis du vil ha en jobb i game design må du enten ha flaks eller være veldig kvalifisert til å få jobb på en av de få spillutviklerne i Norge som faktisk er bra. Noen av de befinner seg ikke i Norge engang, feks. Razorwax. Tror du skal regne med å dra til utlandet hvis du skal studere spilldesign. Å dra til utlandet for å studere spilldesign er helt unødvendig. Det klarer man fint å gjøre på gutterommet. Når det kommer til jobb og arbeidserfaring, så kan nok utlandet være et fint sted. Om Razorwax faktisk kan regnes som "bra", det bestemmes av dette uttrykket: RazorWaxHot = razorWaxReleaseDate < DukeNukemForEvereReleaseDate Endret 5. februar 2008 av _vamecum Lenke til kommentar
djorgen Skrevet 7. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2008 Er veldig få spillutviklere i Norge, hvis du vil ha en jobb i game design må du enten ha flaks eller være veldig kvalifisert til å få jobb på en av de få spillutviklerne i Norge som faktisk er bra. Noen av de befinner seg ikke i Norge engang, feks. Razorwax. Tror du skal regne med å dra til utlandet hvis du skal studere spilldesign. Det er definitivt mulig å få jobb som spilldesigner i Norge i dag. Men selvfølgelig kreves det litt av deg; utdanning og/eller erfaring innen spill/programmering/3d er en fordel. Det finnes flere skoler i Norge i dag som har utdanninger innen spill(design), leveldesign, samt andre ludiske emner. Dog, jeg vil heller anbefale en mer spesialisert utdanning - kanskje med innslag av spillrelaterte emner. Alle spilldesignere har fordel av å ha (basis)kunnskaper innen programmering, 3d, prosjektstyring, psykologi.. Etc. Lenke til kommentar
_vamecum Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. februar 2008 Da kan jeg med glede annonsere at vi jobber på dette: Umami Håper noen her liker konseptet og begynner å glede seg allerede nå. Det gjør hvert fall vi! Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 15. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) Er veldig få spillutviklere i Norge, hvis du vil ha en jobb i game design må du enten ha flaks eller være veldig kvalifisert til å få jobb på en av de få spillutviklerne i Norge som faktisk er bra. Noen av de befinner seg ikke i Norge engang, feks. Razorwax. Tror du skal regne med å dra til utlandet hvis du skal studere spilldesign. Det er definitivt mulig å få jobb som spilldesigner i Norge i dag. Men selvfølgelig kreves det litt av deg; utdanning og/eller erfaring innen spill/programmering/3d er en fordel. Erm, jeg skrev helt feil, beklager. Jeg mente å si "jobbe med spillutvikling". Jeg kommer til å studere spilldesign selv nesteår og var klar over at det var mange alternativer i Norge. Beklager misforståelsen. Mer on-topic: Jeg bare vet at jeg ikke har hørt om spesielt mange norske utviklere, de eneste anerkjente er Razorwax og Funcom. Men skal ikke se bortifra at det kommer flere etterhvert, nå som spilldesign/utvikling blir et mer populært studie. Endret 15. februar 2008 av Syvertsen Lenke til kommentar
Jonas9300 Skrevet 19. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2008 Jeg interesserte meg lenge for dette. Men så ble det mere "webutvikling" for meg Det ville blitt litt mye med begge disse store jobbene. Synes webutvikling er veldig gøy. Begynner kanskje med spill senere, hvem vet? Lenke til kommentar
chrisoh Skrevet 19. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2008 Det irriterer meg grenseløst at det skal være støtte fra filmfondet, som avgjør hva som blir laget. Hva med å heller prøve å lage et spill folk vil ha. De fleste av de skandinaviske "suksesshistoriene" er fra utviklere som ikke har fått statstøtte, og det irriterer meg grenseløst hvis skattepengene mine skal gå til spill ingen andre en noen filmfond-gnomer vil ha. Mitt råd er: gå til noen investorer og presenter en markedsstudie med inntjeningsmuligheter. Pengene sitter løst om dagen (i hvert fall i enkelte kommuner) og hold god avstand til filmfondet. Det er nok en stund før profesjonelle investorer i Norge går inn og investerer i spillelskaper i såkornfasen. Så ville nok anbefalt andre finansieringsformer i en såpass tidlig fase. Selv om det finnes noen investeringsmiljøer som satser på gaming, men dette er da ikke primært norske selskaper, men utenlandske med en tilstedeværelse i Norge. Kommunale penger er forsåvidt irrelevant, da disse investerer sine penger gjennom fond. Lenke til kommentar
_vamecum Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. mai 2008 Det er nok en stund før profesjonelle investorer i Norge går inn og investerer i spillelskaper i såkornfasen. Så ville nok anbefalt andre finansieringsformer i en såpass tidlig fase. Selv om det finnes noen investeringsmiljøer som satser på gaming, men dette er da ikke primært norske selskaper, men utenlandske med en tilstedeværelse i Norge. Kommunale penger er forsåvidt irrelevant, da disse investerer sine penger gjennom fond. Om man har en jævlig god plan på hvordan man skal lykkes og har, eller kan få tak i, et team som er i stand til å lage et storspill, så er det nok ikke så forferdelig vanskelig å få investor. Men da trenger man en jævlig god plan. Lenke til kommentar
_vamecum Skrevet 5. september 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. september 2008 Nå har det kommet en del norsk snacks i det siste. Bla an. har Ravn studios lansert englekræsj , vg-artikkel og en gameplay-trailer til darkfall online artikkel-link Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå