Gå til innhold

Noen spm. om kondensatorer og PIC kontrollere


Anbefalte innlegg

Jeg har lurt på dette en stund, hvordan vet en kondensator når den skal lade seg ut?

 

Lades den ut når den mister tilførslen?

 

Og i såfall, hvordan vet resten av kretsen når kondelsatoren er klar?

 

 

Andre spørsmålet mitt er angående PIC mikrokontrollere.

 

 

Har alle disse samme instruksjonssett?

 

Støtter noen av disse x86 instruksjonssettet?

 

 

 

Mvh. en som kan svært lite om elektronikk, men som vurderer å bruke jula til å sette seg litt inn i det :)

 

 

Takk for alle svar :)

Endret av ze5400
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kondensator lader seg ut når det er mulig. Den må være tilkoblet en krets som kan trekke strøm, i enkleste tilfelle en motstand.

En frittstående kondensator kan holde ladning i lang tid, intern utladning vil skje avhengig av den interne konstruksjonen.

Kondensatorer brukes til datalagring i halvledere (f.eks FLASH) og kan da holde på ladning svært lenge.

 

Kjenner ikke PIC i detalj, men går ut fra at de har samme instruksjonsett. Det er jo det som kjennetegner prosessorer i samme familie. Det vil være variasjoner som at ikke alle modeller støtter alle instruksjoner.

PIC støtter ikke X86 instruksjoner.

Lenke til kommentar
Jeg har lurt på dette en stund, hvordan vet en kondensator når den skal lade seg ut?

 

Lades den ut når den mister tilførslen?

 

Den vet nok ikke noe som helst men uansett...

 

Når spenningen mellom de to punktene en kondensator er koblet til øker vil kondensatoren lades opp. Hvis spenningen mellom punktene synker vil den lades ut.

Og i såfall, hvordan vet resten av kretsen når kondelsatoren er klar?

Hva slags krets er det du tenker på? og hva mener du med at den er klar?

 

 

space

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens :)

 

Jeg fikk egentlig svar på det jeg lurer på :)

 

 

 

 

Kjenner ikke PIC i detalj, men går ut fra at de har samme instruksjonsett. Det er jo det som kjennetegner prosessorer i samme familie. Det vil være variasjoner som at ikke alle modeller støtter alle instruksjoner.

PIC støtter ikke X86 instruksjoner.

 

Godt poeng, burde tenkt så langt selv :blush:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

lenge siden jeg har drevet med PIC programmering ;)

men kan på det varmeste anbefale:

http://www.picbasic.org/

 

kjempeenkelt basic språk som compilerer til asm og binært (eller var det heximalt. husker ikke helt hvilket format man flasher disse PIC'ene med).

de har også en ganske artig liten begynner bok der de går igjennom forskjellige kretser med kodeeksempler.

Endret av thor918
Lenke til kommentar
lenge siden jeg har drevet med PIC programmering ;)

men kan på det varmeste anbefale:

http://www.picbasic.org/

 

kjempeenkelt basic språk som compilerer til asm og binært (eller var det heximalt. husker ikke helt hvilket format man flasher disse PIC'ene med).

de har også en ganske artig liten begynner bok der de går igjennom forskjellige kretser med kodeeksempler.

 

Denne boken du snakker om her, hva heter den? Jeg har lett rundt på sidene, men jeg finner ingen referanse til en slik bok.

 

På forhånd takk:-)

Lenke til kommentar

boka heter "picbasic compiler unleashed" jeg har den gamle edition, den som er for den gamle compileren.

går ut i fra at det er laget ferdig en bok for den nye compileren.

her har du en tråd der noen spør om boka til den nye compileren:

http://www.picbasic.org/forum/showthread.php?t=1581

 

ellers så har du bruksanvisninga i tillegg til den boka jeg skrev om.

bruksanvisninga er ganske grei å da. den kan man bare laste ned som PDF eller kjøpe den trykt:

http://www.picbasic.org/userguide.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...