Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Laptop forsvunnet hos posten - hva gjør jeg?


mad_arab

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte en laptop fra Multicom, den ble sendt derfra, og siste sted på sporing sier Godssenteret - Oslo. Det er over en uke siden. Jeg har ringt til Posten, og de ba meg kontakte forhandler for nylevering og ba forhandler om å sende en etterspørsel. Multicom har sendt etterspørsel, men nå sitter jeg her og lurer på hva jeg kan foreta meg.

 

Jeg må ha den veldig fort, fordi jeg skal reise utenlands i en lengre periode, og må ha laptopen. Siden julerushet hos posten kommer snart (og alle vet hvordan det er) så må jeg få sendt en ny straks.

 

Så hva gjør jeg? Hvem har ansvaret? Hvis jeg bestiller en ny nå, så har jeg lagt ut 2x beløpet den koster. Kan jeg be Multicom om å sende en ny uten at jeg betaler? Eller må jeg bestille ny for mine egne penger, og Posten som må betale meg tilbake beløpet for den første? Eller noe annet? Jeg må ihvertfall få løst dette veldig snart. Er glad for alle tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg kommer til å ringe Multicom igjen. Men det hadde vært greit å vite hva som er rettighetene mine først. Han jeg snakket med hos posten sa at etter all sannsynlighet så var denne pakken vekk, dvs ute av systemet, og da var det umulig å vite om den ville dukke opp igjen eller ikke. Den kan være stjålet, mistet eller rotet vekk på et lager.

 

Det koker vel nede til disse alternativene tror jeg:

 

1) Jeg må kjøpe ny pc og legge ut beløpet, og søke om erstatning fra Posten for pc nr 1.

 

2) Multicom leverer ny pc til meg uten ekstra kostnad, og Multicom søker om erstatning fra Posten.

 

Noen ideer?

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Hvilken av alternativene dine som gjelder vil bero på hvem du er.

 

Hvis du er forbruker. Så reguler forbrukerkjøpsloven § 14, 1.ledd, 1. pkt jfr §7 forholdet. Du vil da ikke ha risikoen for at tingen er blitt borte i posten siden risikoen først går over på deg nå du har overtatt tingen dvs hentet den på posten.

 

Om du kan kreve at selskapet sender deg en ny pc vil reguleres av §6,1. ledd hvis ingen ting er avtalt om leveringstiden. Når "rimelig" tid (jfr §6) er ute så foreligger det en forsinkelse jfr §19 og du kan da fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse jfr §21 selskapet må da få gitt deg en ny pc hvis de ikke finner den de sendte. Ikke vent for lenge med å fremme ett slikt krav jfr §21,2. ledd

 

Eventuelt så kan du heve kjøpet etter §23 og kjøpe et annet sted. Heving forutsetter dog at forsinkelsen er vesentlig se §23,1, 2 og eventuelt 4. ledd.

 

Har du handlet som næringsdrivende så er det du som har risikoen for forsendelsen jfr kjøpsloven §13, 1.ledd jfr §7, 2.ledd. Forutsatt at dere ikke har avtalt dere ut av lovens normalordning. Da blir det en sak mellom deg og posten.

Lenke til kommentar

av erfaring når ting blir sendt mellom bedrifter og privatkunder. så kjører posten en slik linje at mottaker må sende forespørsel til avsender(forhandler/verksted vanligvis) så sender disse en mail til posten med sporingsnummer og lurer på hvor pakken er. posten vil så svare bedrift med at pakken er *en eller annen plass* eller er på ukjent sted. hvis det første er tilfellet så blir pakken sendt til deg som kunde. hvis det andre er tilfellet bruker posten opptil en måned i behandling/undersøkelses tid før de vil si at pakken er helt tapt eller den vil eventuelt bli sendt til deg når de finner den. hvis den da er helt tapt så vil de i de fleste tilfeller erstatte varen til kunde(kommer ann på forsendelses måte, men vis den sendes som vanlig pakke er det vanlig at det eksisterer avtaler mellom posten og bedrift som sender om erstatningsansvar slik jeg har forstått det)

 

dvs vis du kjøper en ny maskin er det ikke garantert at denne vil bli dekket av posten eller bedrift, med mindre du spesifikt avtaler dette.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Hva om du bestiller på nytt, og når den maskinen som nå er borte evt. kommer leverer du den tilbake på angrefristen?

angrefristen er 14 dager, kan vær maskinen kommer tilbake etter 3 uker, eller ikke kommer tilbake i det hele tatt og da erstattes tapt maskin med ny, ikke dermed sagt at de godtar den nye maskinen som han har kjøpt.

 

og det er misbruk av angreretten

Lenke til kommentar
Hva om du bestiller på nytt, og når den maskinen som nå er borte evt. kommer leverer du den tilbake på angrefristen?

angrefristen er 14 dager, kan vær maskinen kommer tilbake etter 3 uker, eller ikke kommer tilbake i det hele tatt og da erstattes tapt maskin med ny, ikke dermed sagt at de godtar den nye maskinen som han har kjøpt.

 

og det er misbruk av angreretten

Angreretten gjelder vel fra man har mottatt en vare, altså hentet den på postkontoret, men om vedkommende skal til utlandet kan det være klønete å benytte seg av angreretten. Håper vedkommende får til en smidigere løsning på problemet.

Lenke til kommentar
Hva om du bestiller på nytt, og når den maskinen som nå er borte evt. kommer leverer du den tilbake på angrefristen?

angrefristen er 14 dager, kan vær maskinen kommer tilbake etter 3 uker, eller ikke kommer tilbake i det hele tatt og da erstattes tapt maskin med ny, ikke dermed sagt at de godtar den nye maskinen som han har kjøpt.

 

og det er misbruk av angreretten

Angreretten gjelder vel fra man har mottatt en vare, altså hentet den på postkontoret, men om vedkommende skal til utlandet kan det være klønete å benytte seg av angreretten. Håper vedkommende får til en smidigere løsning på problemet.

jo, jeg leste gjennom hele tråden på nytt og jeg hadde fått det for meg at han ventet på å få den fra rep(jeg som roter). men det er jo egentlig uansett misbruk av angrerett med mindre han er misfornøyd med maskinen. :p

Lenke til kommentar

Heisann. Det ble sendt en ny pc til meg, heldigvis møtte jeg velvilje hos butikken. Jeg har ringt dem noen ganger fordi det haster litt i mitt tilfelle, og har fått positive tilbakemeldinger hele veien. De kjører selv en erstatningssak hos Posten. De hadde vært borti dette tidligere (ingen overraskelse at det er grådige julevikarer hos posten... ) at det forsvinner ting. Så alt ser ut til å ha ordnet seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...