Gå til innhold

Pentax K10D - Et vanlig fenomen?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et K10D kamera som jeg kjøpte i Oslo for et par måneder siden. I den senere tiden har jeg lagt merke til uklarhet i kikkerten, når jeg ser mot lyssterke kilder. Det jeg ser kan sammenlignes med et jevnt fordelt fettmerke. Altså, det er ikke uklart, men det er et system av små prikker som dekker hele synsfeltet. De prikkene dukker ikke opp på bildene som blir tatt, men er kun synlige gjennom kikkerten.

 

Er dette vanlig, er det slik det skal være? I så fall, hvilken funksjon har de? De finnes både innenfor og utenfor autofokuspunktene. Om ikke, er det noe jeg bør gjøre noe med?

 

En digressjon. Er det på noen måte farlig for øyet eller kameraet å ta bilder mot en sterk sol eller lignende?

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror det du ser i søkeren kan være flare. Jeg ser det ofte på både D70 og D200, hvor det ser helt annerledes ut enn det gjør på bildet.

 

Ok, men da snakker vi ikke om "vanlig flare"?

 

Linken nedenfor beskriver hva jeg anser som flare. Det er ikke det som dukker opp i kameraet mitt. Det som dukker opp er prikker som står tett i tett. Kan kanskje sammenligne det med litt store pixler. Ikke noe problem å ta bilde allikevel, men det er litt irriterende om det viser seg å være en feil. Det er som om jeg titter igjennom et filter av et eller annet slag.

 

- http://en.wikipedia.org/wiki/Lens_flare

Lenke til kommentar
Jeg tror det du ser i søkeren kan være flare. Jeg ser det ofte på både D70 og D200, hvor det ser helt annerledes ut enn det gjør på bildet.

 

Ok, men da snakker vi ikke om "vanlig flare"?

Nei, det er ikke nødvendigvis lens flare i de ytterste elementene, men du kan noen ganger få flare også på pentaprismet (eller alle andre glassflater). Dersom det oppstår etter mattskiven, vil det være synlig i søkeren, men ikke komme med på bildet. Det kan dog påvirke lysmåling i noen tilfeller.
Lenke til kommentar
Jeg er ingen lege, men bruker du telezoom ville jeg ihvertfall sagt det må være skikkelig farlig for øynene.

 

Med kikkert/teleskop er dette slett ikke bra, men med kamera så er ikke bildet projisert på netthinnen din, men på mattskiven som du ser på. Du får derfor ikke brenneglasseffekten. Det kan muligens bli i lyseste laget uansett.

 

Føler selv at det går greit med solnedganger f.ex. Selv om det kanskje er en ide å holde inne dof-preview knappen.

 

Goffen

 

Det spørs om ikke Beej80 er inne på løsningen.

Mattskiva skal ha et ruglete preg. Dette hjelper deg til å bedømme skarphet og skal være sånn.

Helt naturlig at mønsteret blir mer synlig når du har mye lys i søkeren.

 

Mvh Timm Typo

 

Og mattskivene liker dårlig å bli mekanisk renset. da legger man "hårene" på dem.

 

Goffen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...