Gå til innhold

Nye objektiver til 400D


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nettopp kjøpt med et nytt Canon EOS 400D kamera, og trenger i den forbindelse et par tips på hvilke objektiver jeg skal kjøpe til.

 

Jeg liker å fotografere natur or landskapsbilder, men kommer også til å bruke kamera til sportsbilder, da hovedsaklig alpint og snowboard. Jeg vil også ta noen makro bilder, så trenger muligens et eget objektiv til det?

 

Har lest mye bra om Canon EF-S 18-55 F3.5-5.6, så tror jeg kommer til å kjøpe en slik til diverse bruk, er denne brukbar til noen av de overnevnte tingene også?

 

Bør jeg bruke penger på ny blitz før jeg bruker for mye på linser?

 

Jeg har allerede kjøpt stativ, og har ca 6-7000 å bruke på objektiv(er) og/eller blitz.

 

mvh

Sigbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke bedre å kjøpe kvalitet fremfor kvantitet?

 

Siden du har svært lite penger å bruke er mitt foslag:

 

Blitz:

Canon Blitz Speedlite 430 EX ca 2300 NOK

Eventuelt

Canon Blitz Speedlite 580 EX II ca 3800 NOK

 

Optikk:

Tamron 17-50 f2.8 ca 3500

 

Mer penger har du ikke og dette holder for deg gjennom vinteren, så kan du spare opp litt penger slik at du kan kjøpe kvalitet nærmere sommeren :)

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg har nettopp kjøpt med et nytt Canon EOS 400D kamera, og trenger i den forbindelse et par tips på hvilke objektiver jeg skal kjøpe til.

 

Jeg liker å fotografere natur or landskapsbilder, men kommer også til å bruke kamera til sportsbilder, da hovedsaklig alpint og snowboard. Jeg vil også ta noen makro bilder, så trenger muligens et eget objektiv til det?

 

Har lest mye bra om Canon EF-S 18-55 F3.5-5.6, så tror jeg kommer til å kjøpe en slik til diverse bruk, er denne brukbar til noen av de overnevnte tingene også?

 

Bør jeg bruke penger på ny blitz før jeg bruker for mye på linser?

 

Jeg har allerede kjøpt stativ, og har ca 6-7000 å bruke på objektiv(er) og/eller blitz.

 

mvh

Sigbjørn

Canon EF-S 18-55 F3.5-5.6 - Er det ikke den samme som du har fra før da ?

 

Eller tenker du på den nye versjonen med bildestabilisering ?

 

Når det gjelder blitz, så vil jeg anbefale 430EX fremfor 580EX da 430EX er mer kompakt, men fortsatt kraftig nok.

 

Tom

Lenke til kommentar
Canon EF-S 18-55 F3.5-5.6 - Er det ikke den samme som du har fra før da ?

 

Eller tenker du på den nye versjonen med bildestabilisering ?

 

Når det gjelder blitz, så vil jeg anbefale 430EX fremfor 580EX da 430EX er mer kompakt, men fortsatt kraftig nok.

 

Tom

 

Er Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS jeg tenkte på ja, leste en test som så bra ut her -> http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ca...556is/index.htm

Lenke til kommentar

Tenkte det. I og med at du skal få en for ca 1500,- så er det klart et altenativ. Men det er fortsatt et billig objektiv, så det er ikke sikkert forbedringene blir så mange.

 

Men hvis du ikke må ha bildestabilisering, så er Tamron zoomen som Øyvind sikter til et bedre valg. Bl.a. mye bedre byggekvalitet, bedre optisk kvalitet og fast f/2.8 hele veien.

 

Tom

Lenke til kommentar

Til sportsbilder vil nok Tamron 17-50 f/2.8 som Øyvind foreslo være bedre enn

Canon objektivet ettersom den slipper inn mere lys som er gunstig for å fryse action.

Så kan blitsen fryse bevegelser innendørs hvor selv f/2.8 kan være for lite lyssterkt.

Kan også gi veldig fint lys om du bouncer den f.eks i taket.

Lenke til kommentar

Jeg vil sterkt anbefale Sigmablitzer istedet for Canon. Du får de samme spesifikasjonene med et avslag på flere hundre kroner. Og SÅ vanskelig er det ikke å produsere blitzer at de ikke er like gode.

 

ALLE objektiver tåler minus 10 grader over lengre tid. De er laget av stål, glass og plast, der alt tåler store temperatursvingninger.

 

Legg utstyret ditt i en lufttett pose før du går ut og inn av varmt, fuktig miljø dog.

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Nå har jeg tatt en del bilder, og jeg ser at det kommer til å gå mye i sportsbilder innendørs. Mye innebandy i stor hall, men også klatring i innehall.

 

Jeg ser at det er vanskelig å finne noen gode innstillinger her, og ender som regel opp med å bruke blitzen, noe som fungerer greit på kort avstand, men heller dårlig på lengre avstand, now det ofte blir.

 

Det som bekymrer meg litt er at vinteren nærmer seg, og alpint å snowboard er enda raskere enn det jeg til nå har tatt bilder med, er klar over at du ikke får stort mer lys enn på et snødekket fjell med blå himmel, men vil tamron objektivet dekke begge disse behovene ?

 

Burde jeg heller vente med blitzen, og legge mer penger i et bedre objektiv?

 

mvh

Sigbjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...