Gå til innhold

3år gammel PC: Oppgradere eller ny PC?


Anbefalte innlegg

Prosessor: AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz

Minne: Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB (Kit w/two matched Value Select 512MB)

Skjermkort: ATI Radion 9550

Hovedkort: MSI K8N NEO2 Platinum-54G Hovedkort S939

 

Først av alt vil jeg presisere at jeg ikke har veldig god peiling på data. Denne dataen kjøpte jeg for 3 år siden.

 

Prioritet 1: Jeg spiller ikke så mye nye spill, men jeg har nå fått interesse for en del av de nyeste spillene som dataen min ikke greier. (At den har prestert noen lunde okey på mange spill er beyond me).

Prioritet 2: Jeg har levd med en støvsuger av en data nå i 3 år, nå vil jeg gjøre den så lydløs som overhode mulig.

 

Spørsmål 1a: Tenkte å kjøpe 2GB minne og et nytt skjermkort. Er det litt meningsløst hvis jeg ikke slenger på en ny prosessor?

 

Spørsmål 1b: Hvis jeg skal kjøpe ny prosessor og nytt minne og nytt skjermkort, er det da like greit å bare kjøpe en ny data?

 

Spørsmål 2: Hva burde jeg kjøpe for å få dataen min så stille som mulig?

 

Når det kommer til budsjett så er det i prinsippet ingen grenser, men ser ikke noen grunn til å kjøpe overprisete ferske produkter bare er en brøkdel bedre enn en annen til halve prisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du kan bytte ut en hel del av delene, men det er også en del deler du kan beholde. Personlig vil jeg tro at du kan beholde følgende:

 

Kabinett

DVD-brenner

Harddisk

 

Hvis du kjøper nytt hovedkort, CPU, minne og skjermkort, så kan det også lønne seg å bytte ut PSU-en. Mist har en del gode. Nye, mer støyfrie vifter hjelper også. Det er også småting du kan gjøre for å dempe lyden. Bla. gummiforinger til harddisken.

Lenke til kommentar

Det som koster minst og holder lengst inn i "fremtida" blir vel og bygge ny PC fra bunnen av. "La et egg" for et år siden når eg skaffa ny prosessor og minne til mitt nForce4 baserte hovedkort, RAM (2 gig) og Prosessor (Opteron 175) kosta vel ca. 4.000,-

Holder på med oppdatering til AM2+ hovedkort, men bruker en AM2 prosessor (5000+ Black Edition), kort og prosessor koster ca. 2.600,- DDR2 RAM hiver de etter deg nå, Komplett har 2 Gig PC8500 RAM til 595,- nå, har fått to slike sett i brev (39,- i frakt). Om du satser på "nedre del" av "medium" skjermkort er vel et nVidia 8600GT (GTS) eller HD2600 kort fra ATI "stort nok", prisklasse < 1.000,- . Om du vil ha litt mer og er villig til og vente litt er det 8800GT eller HD3850/70 som er OK "mellomklasse kort i "øvre sjikt" som også koster under 2.000,-.

 

AM2+ hovedkort er sannsynlig de som holder lengst inn i "fremtida", kan bruke AM2 og 2+ prosessorer, Intel har nye prosessorer på lur som får ny socket, slik at 775 de bruker nå ikke passer til de nye som kommer til neste høst ca...

 

Prosessoren eg har valgt er uten kjøler (har brukt vannkjøling de siste 3 åra), tar man en vanlig 5000+ eller høyere "boxed" får man med en kjøler som passer.

RAM eg har skaffa må "klokkes ned" for og passe AM2 prosessoren, men når en 2+ kommer på plass er 1066 Mhz "default" hastighet på minne.

 

Det greieste når man bytter hovedkort er ei total formatering, dvs. legge inn Wind$ på en tom disk og så legge inn drivere for hovedkort, skjermkort og så ta alle oppdateringer. Etter det setter man in ekstra PCI kort om man har noen man bruker.

 

Syns vannkjøling er "gøy" begynte med et berykta BigWater sett fra Thermaltake, det var i drift fra mars 05 til jula i fjor. Med "oppgraderingene" av min 939 PC fulgte og et nytt kabinett et slikt Kandalf LCS. "Problemet" med vannkjøling er slanger og koblinger som skal på plass og eventuelle lekkasjer som kan oppstå når man skrur nippler til så hardt at plast og gjenger ryker - det sikreste etter at et vannkjølingsystem er satt sammen er ei testkjøring i mange timer der kun vannkjølinga får strøm, mens hovedkort og resten av PC-en er av.

Endret av HAG
Lenke til kommentar

Du trenger ikke vannkjøling hvis du ikke skal overklokke. Det finnes svært støysvake luftbaserte løsninger også.

 

Du kan sette inn flere, store, saktegående vifter i kabinettet for god og støysvak ventilasjon, og sette på store, effektive kobber-kjølerribber på prosessor og skjermkort.

 

Vannkjøling er ikke støyfritt det heller, du må ha vifte på radiator(med mindre du kjøper kjøletårn til flere tusen), og pumpa kan også støye litt.

Lenke til kommentar

Noen gode anbefalinger til luftkjøler?

 

Så, det some burde være i handlelisten min er:

 

- Hovedkort

- Skjermkort

- Prosessor

- Minne

- Luftkjøler/Vannkjøling

- PSU-en (vet ikke helt hva detter er da....)

 

Kom gjerne med forslag til type og modell.

 

I tillegg skal jeg ha en ny skjerm (kjører dualscreen og den ene er gammel) og nytt tastatur, men det ordner jeg fint uten hjelp.

 

Dette begynner skremmende å ligne på en helt ny data, hehe.

Lenke til kommentar

Vanskelige spørsmål. Det er fristende å anbefale deg å bygge helt nytt siden du antyder et romslig budsjett. Utover det vil PC-en din fungere utmerket med ny/mer RAM. Du vil merke et hav av forskjell fra 1 til 2 GB. Dersom du legger til RAM må du passe på at de nye brikkene har samme spesifikasjoner som de gamle. Kjøper du helt nytt (anbefales, 2x1GB. De gamle kan du pakke bort som nød ram).

 

Når det gjelder støy er det endel du kan gjøre dersom du ikke har imot å mekke litt:

- Bytte kjøler på CPU, skaffe bedre vifter. Kjøler må passe til CPU sokkel og ha plass i kabinettet. De mest stillegående viftene i forhold til hvor mye luft som flyttes er i følge tester Noctua 120mm. Jeg har hatt endel slike i snart ett år og de innfrir.

- Skaff et skjermkort som ikke har vifte i det hele tatt. Det siste krever litt luftflyt. Det vil si at du har minst to vifter i kabinettet. En som suger inn frisk luft og en som blåser ut varm. Jeg anbefaler Asus' vifteløse 7600 på det sterkeste.

- Eldre harddisker uler ofte mye. De nyeste Samsung harddiskene går veldig stille. Egentlig går vel alle nye 7200rpm disker ganske stille. Pass på at du ikke kjøper SATA med mindre hovedkortet støtter det. Dette krever helt fresh installasjon, noe som kan være med på å gi PC-en nytt liv. Gamle Windows installasjoner går ofte veldig tregt. Den gamle harddisken hekter du på som Slave i etterkant og så kopierer du alle filene fra den. Etterpå pakker du den bort som nøddisk.

 

Fjern allt støv fra maskinen. Støv gjør at vifter bråker mer, og hever temperaturen i kabinettet .... noe som igjen gjør at viftene går raskere og bråker enda mer. Støvfilter foran innsug vifter er lurt.

 

 

Ny PC?

Det enkleste er å ta en titt på dell.no.

Lenke til kommentar

Her er "mi" handlevogn, PSU = strømforsyning, det er nå to PSU'er der, den minste (på 450W) er stor nok til en PC med et middels skjermkort. Den "røyk" forrige helg til en annen PC heime der PSU hadde "daua" ( 6 år ny 360W Chieftec), etter endel funderinger på størrelse og kjekkt med en PSU der en kun setter i de kablene en trenger, "skaffa" eg en HX620 i går, har 4 Sata disker og DVD.

 

Liker ICQ3 kjøleren HiS har på noen av skjermkorta sine, har X1950Pro med den, med mitt bruk er kortet under 50 grader, og "varmlufta" fra skjermkortet blir blåst ut bakplata :love:

Her er et HD2600 kort med den kjøleren.

Endret av HAG
Lenke til kommentar

Big Sturt:

Vel, budsjettet kommer helt ann på, jeg har tatt ut pokerpenger + får dimmepenger fra militæret. Jeg har mer penger på kontoen enn jeg noen gang har hatt, men har ikke et ønske om å bruke mer enn nødvendig.

 

Ikke et spesifikt spill som jeg ønsker å kjøre, men hoved genren som jeg liker å spille er FPS spill, så ønsker å kunne kjøre alle FPS spill som kommer i nærmeste framtid med middels+ kvalitet uten problemer og med god fps.

 

HAG:

Er den løsningen der stillegående? Du skrev noe om å klokke ned minne i den andre posten din, skjønte ikke så mye av det :(

Endret av Nqon
Lenke til kommentar
Spørsmål 1a: Tenkte å kjøpe 2GB minne og et nytt skjermkort. Er det litt meningsløst hvis jeg ikke slenger på en ny prosessor?

Nei, det kan gi god mening også uten ny prosessor. Selv da du kjøpte systemet var grafikkortet langt i fra det kraftigste og du kan nyte godt av langt bedre grafikkytelse med et nytt skjermkort og mer ram. Siden du sier at spillene går nogen lunde bra på det gamle systemet og skjermkort og ram er betydelige bremseklosser på ytelsen så vil du nok merke betydelig bedre ytelse med nytt skjermkort og ny ram. Men det er selvsagt ikke vits å satse for høyt heller.

 

Nytt skjermkort og ny ram vil være en billig og god oppgradering for de neste 1-2 årene, mens en full oppgradering er dyrere og gir lengre brukstid.

 

Spørsmål 1b: Hvis jeg skal kjøpe ny prosessor og nytt minne og nytt skjermkort, er det da like greit å bare kjøpe en ny data?

Nei, det er mange ting du slipper å kjøpe nytt. Kabinett, strømforsyning, skjerm, tastatur, mus, DVD-brenner, harddisk, lydkort osv. Det er bare sløsing å erstatte fullt brukbare deler.

 

Spørsmål 2: Hva burde jeg kjøpe for å få dataen min så stille som mulig?

1. Et skjermkort med lav varmeutvikling (uten at det går alt for mye ut over ytelsen). Eksempel Eksempel

2. En god 3.parts luftkjøler til skjermkortet. Eksempler (Jeg vet ikke hvilke som passer)

3. En god luftkjøler til prosessoren. Eksempel

4. Strikkoppheng til harddisken

Lenke til kommentar

Hmm... jeg trodde at hovedkortet ditt hadde PCI-express port til skjermkortet men etter å ha sjekket så er det vist AGP. Da vil du slite med å finne gode skjermkort til en god pris og anbefalingen min om å oppgradere vil jeg trekke tilbake.

 

På grunn av mangel på PCI-express er det mye bedre å oppgradere flere komponenter i samme slengen: Hovedkort, CPU, skjermkort og ram.

Lenke til kommentar
hvis jeg kjøper ny ram og skjermkort nå, og finner ut at jeg vil oppgradere hovedkort + CPU neste år, vil skjermkortet/rammen være kompetablet med det nye hovedkortet da?

Nei ... Oppgrader RAM og Skjermkort nå. Det er billig og forlenger levetiden på PC-en. Du vil merke oppgraderingen godt. Så kan du sitte på gjerdet litt til. DDR3 teknologien har ikke festet grepet enda og nvidia kommer med nytt chipsett så det kan bli litt spennende. Eventuellt kan det hende du får kjøpt en råsterk maskin billig utpå nyåret når entusuastene er mettet med superdyre 45nm CPUer og 780 chipsett med barnesykdommer :new_woot: .

 

 

EDIT:

PS. Min anbefaling er et AGPx8 grafikkort

... RAM må du passe på at de nye brikkene har samme spesifikasjoner som de gamle. Kjøper du helt nytt (anbefales, 2x1GB. De gamle kan du pakke bort som nød ram) ...

 

... skjermkort som ikke har vifte i det hele tatt. Det siste krever litt luftflyt. Det vil si at du har minst to vifter i kabinettet. En som suger inn frisk luft og en som blåser ut varm. Jeg anbefaler Asus' vifteløse 7600 på det sterkeste.

Endret av dirtysteel
Lenke til kommentar

Har et oppsett med AMD prosessor og ATI skjermkort, har valgt et "toppkort" av AM2+ korta... det passer dagens AM2 og "morgendagens" AM2+ prosessorer fra AMD. Phenom er ikkje så ekstremt akterutseilt som mange vil ha det til, i en test gjorde en Phenom 9500 (2,2 Ghz) omtrent likt arbeid med en C2D på 3Ghz ( 3 - 10% lavere score).

Tror derfor at et slikt hovedkort med "forrige generasjon" AM2 CPU er mer sikra mot framtida, om man ser for seg oppdatering av CPU om mindre enn 6 mnd. kan man velge en mindre enn den i vogna - bruke en X2 til rundt 500,- og gå over til en 2+ når de har fått "kjørt seg inn", og prisene har stabilisert seg lenger ned. En av 5000+ prosessorene har effektforbruk på 65W, samme har "min" 5000+ Black Edition når den er uklokka, nærmer seg 100W ved klokking til rundt 3Ghz, lav forbruk kan være positivt med tanke på avkjøling og lydnivået til kjøleren.

 

ATI 3850/70 skjermkorta er vel de eneste i dag med DirectX10.1 og PCI ekspress 2.0, et 3870 stiller omtrent lik med nVidia 8800GT (av siste generasjon) som er på vei inn på markedet "med 92 chip", nVidia kortet mangler dirextX 10.1 (har 10).

 

Om det blir investert i et AGP skjermkort og DDR 3200 RAM nå, er det utstyr som vil "dø" når dagens hovedkort blir pakka bort - kan ikke brukes videre på et nytt system.

OK det er vel noen 775 kort til Intel som kan bruke DDR RAM ( 2 slotter) og AGP skjermkort, men dette er skikkelig "kvasi" hovedkort som lett "halter" i forhold til et "skikkelig" 775 kort med DDR2 RAM og PCIe skjermkort.

 

PC3200 RAM koster fortsatt litt (850,-) og et GT7950 skjermkort til ca. 1700,- blir ei oppgradering til rundt 2.500,-

 

Her er ei handlevogn for forslaget mitt på toppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...